Jump to content

Hjelp til å maste en viggen i fredrikstadområdet?


TellusTellus

Recommended Posts

Har noen dyktige båtfolk her inne mulighet til å hjelpe meg med masting av min lille viggen tirsdag 7. juli?

 

Dette er første gang med min første seilbåt. Kjenner det er bra å ha noen som kan dette og som kan lære meg det en gang for alle.

Jeg hadde en avtale med forrige eier som plutselig ikke hadde tid. Rart det der, så nå er jeg redd for at jeg trenger assistanse.

Båten min fraktes til marnet marina tirsdag 7 juli. Marnet ligger litt utenfor fredrikstad, ved øyenkilen tar jeg ikke helt feil.

Setter stor pris på litt hjelp hvis noen har tid og mulighet!

 

Send gjerne pm eller ta tak i meg på volcomstone@hotmail.com

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Jeg kan få bruke samme kranen som de setter ut båten med, men det er ikke en egen mastekran slik jeg har sett på enkelte andre plasser. Heldigvis er masten kort (8m). Jeg regner med at hvis kranen kan løfte ut båten min, så har jeg tro på at den kan være til hjelp når jeg skal ha opp masten.

Trenger jeg en spesiell kran for masting eller holder det med en vanlig kran?

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

En Vigg kan man sette opp masta uten hjelp fra noen kran.

Alt man trenger en solid, litt lang båtshake, litt teip, 2 meter tau, fokkefallet, 2 fendere, en kompis og 2 kalde øl.

1. Legg 2 fendere på solcellepanelet, eller rett foran sprayhuden.

2. brette samme sprayhuden.

3. Slakk alle vant og stag.

4. Monter toppvant og teip dem fast slik at de står rett opp øverst i festene sine. gjøres ikke dette kan de bli bøyd og ødelagt.

5. Monter akterstaget.

6. Monter masta i mastefoten

7. Strekk fokkefallet frem og forleng det med ca 2 meter.

8. Skyv masta opp med båtshaken og stram med fokkefallet.

9. Heis opp masta med fokkefallet.

10. Monter alle stag og vant.

11. Sitt ned beundr arbeidet og nyt ølen.

 

tror det var ca alle steg i riktig rekkefølge...

Redigert av Halcyon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bor på Nøtterøy i sommer...

 

Anbefaler deg å gå inne på http://www.viggenklubben.com/ og bestille "tekniska tips" det er en perm på ca 60 sider som forteller deg alt av tips og triks for å få Viggen til å fungere optimalt.

 

Vantene skal være sånn passe stramme :P De skal være så stramme at riggen står stivt men ikke så stramme at de strekker båten...

Riggen på Viggen skal også stå rett ikke vinklet noen vei eller bøyd eller krummet på noen måte, med mindre storseilet er veldig slitt da kan man stramme de fremre undervanta litt slik at masten flater ut seilet.... Full rigging av en vigg tar meg ca 1 time så å forklare alt nå orker jeg ikke, skal tross alt på jobb kl 09.00

Men kan prøve å skrive en liten innføring av rigging og trimming av riggen på en Vigg i morgen.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Har forsøkt bestille alt de har fra viggenklubben, men det virker som at de som driver den begynner å bli litt gamle og redde for teknologi. Jeg har sendt mailer og forsøkt å få tak i kontonr. for å betale slik at jeg kan få sendt til Norge. Men dette viste seg å bli vanskelig. Så har noen permen liggene betaler jeg gladelig for en kopi eller for permen.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Har noen dyktige båtfolk her inne mulighet til å hjelpe meg med masting av min lille viggen tirsdag 7. juli?....Send gjerne pm eller ta tak i meg på volcomstone@hotmail.com

 

Mail er sendt.

Sted: Øyenkilen / Onsøy.

Tid: Onsdag, 8.juli (etter forsinkelser med pakkboks).

Stiller i morgen, så tar vi riggingen sammen, volcomstone!

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...