Jump to content

Ønsker råd ved båtkjøp, kombiutgaver 25 - 27 fot

Dmohil

Recommended Posts

Det har vært noe om dette tema før men har ikke funnet noe som dekker det jeg er ute etter.

Etter erfaring så langt i år med en klassisk plastsnekke på 23 fot så ser jeg at ønsket om noe mere er kommet.

Jeg vil gjerne bruke båten mer enn på bare solskinnsdager. F.eks hvis man blir overasket av dårlig vær eller hvis jeg skal på fisketur, også langt utover høsten.

Så derfor føler jeg at kalesje over hele båten ikke er godt nok.

Ut fra det jeg har sett så er det kombiutgaver 25 - 27 fot som ser idelt ut for meg. Er mye alene men tidvis med familen på 4 som ikke krever mye luksus. Viksund f.eks ligner på det jeg ser etter. Noen båter kalles også helårsbåter.

Men jeg synes også at det å seile er flott. Og da ser det ut som motorseilere kan være et alternativ. Nå skal jeg ikke primært seile, men å ha muligheten høres flott ut. Viksund har slike modeller også, Colombi.

Men akkurat nå har jeg sett en modell for salg som virker på papiret veldig spennende, og det er en Medusa 26. Den ser ut som en seilbåt, men går under betegnelsen motorseiler. Tenkte jeg skulle reise å se på den snart. men er det noen som har tips/erfaringer med denne? Eller kommentarer og råd til det jeg ønsker meg? Er det dumt å satse på en motorseiler fremfor en ren kombi? Tenkte å bruke inntil 100k på dette.

Kommentarer ønskes.

Det er vel bare bruksområdet ditt som bestemmer hvilken båttype.

Det som er greit å tenke på er at med mast og dyp kjøl har du noen begrensninger som en ren kombi ikke har.

Lukkede såkalte helårsbåter har kanskje ikke det samme "sosiale" tilsnittet som en kalesjebåt har.

Igjen, bruken må nesten bestemme.

Personlig så synes jeg motorseilere er kule båter, men jeg vil nok også tro at seilere med rene seilbåter vil fraråde motorseiler fordi de er "hverken eller..."

Lykke til med jakte uansett, gøy å tråle etter ny båt :yesnod:

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...