BingoBonzo Startet 30.Juni.2009 Del på Facebook Startet 30.Juni.2009 Jeg prøvekjørte en Nordic Ocean Craft 28 (2007 modell) med en Volvo Penta D4 260 i helgen og opplevde at båten gikk "tregt". I starten kom den knapt opp i 22-24 knop (ca. 3000rmp) , men etter ett kvarters variert kjøring tok motoren seg opp og vi begynte å komme opp 28-29 knop med et turtall på ca. 3300rpm. Det manglet altså 200 rpm. for å nå topphastighet. I løpet av hele turen gikk motoren jevnt og fint, ingen ulyder, vibrasjoner eller alarmer. Eneste problemet er at den opplevdes som noe daff og manglet den siste snerten. Båten var satt på vannet etter vinteropplaget to dager før prøveturen og var derfor i praksis ikke kjørt i år. Motor har gått ca. 90 timer. Båten skal selvfølgelig sjekkes av Volvo Penta men det er lange ventetider og siden jeg vurderer å kjøpe denne båten nå er det greit med gode tilbakemeldinger fra forumet. Noen som har tips til hva dette kan være og evt. hva som kreves for å fikse det? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Gullfisk Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Velkommen til forumet. Har ikke noe tips, men en så ny båt som nettopp er satt ut, bør fint klare maksturtallet. Ellers er det feil propell eller noe galt med motor/diese-/lufttilførsel. Kan du få sammenlignet med identisk båt/motor? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 (redigert) Maksturtallet på disse motorene bør ligge mellom 3400 og 3600 ved maks pådrag, selv greier jeg ikke mer en 3300 under de tyngste forhold og 3400 under det letteste, når jeg fikk båten ny uten kalesje og bunnstoff greide jeg 3350-3480 under de samme forhold. (trim inn/ut). Mistenker luftfilteret mitt å være noe dårlig etter det ble utført slipearbeid i motor rommet, så håper å få noen 10'ere tilbake ved skifte av dette. Redigert 30.Juni.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Velkommen til forumet. Har ikke noe tips, men en så ny båt som nettopp er satt ut, bør fint klare maksturtallet. Ellers er det feil propell eller noe galt med motor/diese-/lufttilførsel. Kan du få sammenlignet med identisk båt/motor? Takk for det Gullfisk! Har ingen tilsvarende båt å teste mot; og er enig at den fint bør kunne klare maksturtallet. Det som jeg synes er merkelig er at motoren "kom seg", den ble friskere etter at vi hadde kjørt en liten stund..? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Blue_Dragon Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Det kan sikker tyde på luftfilter, dieselfilter etc. men det er normalt og miste litt turtall ettersom båten blir tyngre og det blir groe på bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Hei. Har nå D4-260 uten kompressorer, og ligger på 3600 på maks. Normalt ligger jeg på mellom 3000 og 3200 ved marsj. Dette er riktignok ett tomotors anlegg i en større båt med faste aksler. På min forrige båt hadde jeg to KAD-32 motorer der zinkoksyd og groe på propellene alene (ikke noe særlig groe på skrog) utgjorde 300 rpm og 4 knop alene! Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 (redigert) Det kan sikker tyde på luftfilter, dieselfilter etc. men det er normalt og miste litt turtall ettersom båten blir tyngre og det blir groe på bunnstoffet. Ja, får be Volvo Penta verkstedet sjekke opp luft-/dieselfilter + kjøre en diagnose. Er enig at båten mister turtall når det begynner å gro, men det er som sagt ikke saken i dette tilfellet iom at den ble satt på vannet sist fredag. Og motoren ble, med litt kjøring, friskere og begynte øke gradvis i knop/turtall. Det høres ut som et greit og relativt ufarlig problem så langt; vurderer å ta over den aktuelle båten denne uken for så å bruke den i ferien. Regner med at det ikke er plass på et Volvo Penta verksted på så kort varsel denne uken. Redigert 30.Juni.2009 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Gullfisk Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Kan vel ikke få groe som tar fart og turtall på bare to dager vel. Sitér dette innlegget Link to post
valen Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Hei har en Volvo penta med TAMD22 kan ruse den heilt opp når den er frikoblet men med innkobla agregat vil den ikkje høyere en 2400 omdr. Tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Jeg har 2xD6 som har en rated speed på 3500 rpm. Anbefalt propell er slik at de skal ligge mellom 3400-3600 rpm på full speed. Jeg klarer 3500 rpm blank og det har den gjort hele tiden, uavhengig av tidlig eller sent på sesongen. Hadde Yanmar i forrige båt og den klarte også rated speed nøyaktig på omdreiningen med det originale propelloppsettet til båten. Så lenge du merker at turtallet har bedret seg siden start er det neppe noe å bekymre seg for. Sjekk filtere etc. Er ikke sikkert at båten er satt opp med en propell som gir deg 100% av rated speed selv om den etter mitt syn bør være det, så det er mulig at du ikke kommer til å se 3500 rpm uansett. Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Hadde samme problemet med min D6 fra 2007. Det var slik at når drevet var tiltet inn på -5 fikk jeg bare 3200. Tiltet jeg det ut i 0 kom de siste 200. -G- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.