sofa Startet 30.Juni.2009 Del på Facebook Startet 30.Juni.2009 Hei jeg må reparere gjengene for den ene bolten før jeg får montert den nye eksosmanifoilen og i den forbindelse har jeg lånt meg et heli-coil sett, men det var ingen gjengetapper igjen i settet i den rette dimensjonen. den bolten som skal på plass er M8 . Det hullet som skal lages til innsatsen er det et standard M10 gjenge. ER det nokk hold i en slik spiral ( den er jo bare ca 8mm lang ) Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Er ikke sikker på gjengene. Mener at det er spesiell gjengetapp, men er ikke sikker. Det andre spørmålet er jeg sikker på. Heli-col er bedre en nytt. Det blir sterkere en en det var med orginale gjenger. Bolten ryker garantert først om du skrur til hardt nok. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
kbi Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 No er det ei stund siden eg brukte ett sånn sett sist, men om eg ikkje husker heilt feil, så er det egne gjengetapper som følger med i settet som skal brukes. Forøvrig blir det sterkt som f..n om de blir montert riktig Sitér dette innlegget Med båtførerbevis. Link to post
Roger jo Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Det er egene gjengetapper til Heli-col settet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sofa Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Hei betyr det at en standar M10 ikke stemmer med den gjengetappen til settet ??? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 du bør vel bruke en egen tapp ja. Vanligvis så skulle 1,5 ganger diametern holde mht gjengelengde. Kan hende din blir det når den strekker seg litt etterhvert som du skrur den inn. Hvis ikke trenger du ikke dra til såå hardt da. Har med hell brukt gjengelåsing på spiralen slik at den ikke blir med ut igjen neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Blir den montert riktig blir den ikke med skruen ut. Tverpinnen som er innerst skal knekkes. Gjengene sprenger ut og det blir grader når enden knekes. Heli-Coilen er i rustfritt stål. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Dieselboy Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Helicoil, recoil etc, holder faktisk bedre enn gjengen i godset, og innsatsen vil være lang nok. Det MÅ brukes en spesiell gjengetapp til disse settene med løsgjenger. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Hei de to tappene som var med settet jeg lånte var merket M6 og M10. M6 passet perfekt i en 8mm mutter og m10 i en 12mm mutter og den 8mm insats spiralen ser ut for meg å passe i en 10 mm mutter .vet ikke helt va jeg skal tro . Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Det er ganske lenge siden jeg har brukt heli-coil, men da var det slik at det var en egen gjengetapp til innsatsene som ikke var iht vanlig metrisk eller tomme standard. Men det kan jo godt hende at de har endret på det. 1,5 ganger diameter er en grei regel når man gjenger opp vanlig karbonstål, men med standart muttre regner man at 0,7 x dia. er tilstrekkelig for å ta opp den strekkraften som skal til før skruen flyter (varig deformasjon). Med heli-coil blir det noe annerledes. Det avhenger litt av hvor dypt du gjenger før du setter i innsatsen. Dersom den ytterste vindingen ikke ligger dyp nok til at den får støtte i godset gir den ingen styrke. Dersom du gjenger dypt nok trenger du overhodet ikke bekymre deg for styrken. Gudd løkk! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Per T Kålin Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 At helicoil er sterkere enn godset den monteres i er nå et utsagn på svært gyngende grunn. I min verden er helicoil noe forbasket drit som kun brukes til nødreparasjon. Skal en reparere en gjenge så finnes det måter som er mye billigere og nesten enklere å utføre..... Per Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Jeg har avvant meg Heli Coil siden veldig mange år allerede. Skal skruen ut igjen da skjer det ikke skjelden at Heli blir med. Eller skjedde det ofte at gjengen brudd ut igjen. Jeg bruker (sverger på) Time-Sert fra Würth. Klikk her og søk etter Time-Sert med søkemotoren på sidene. Time-Sert er dyrere, men er både bedre, kraftigere mens den samtidig ikke trengs så mye plass/materiell, sitter dønnfast og er gastett. Bare et foreslag til. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Per T Kålin Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 En annen sak dere glemmer å nevne ang. helicoil. Den er ALDRI sterkere enn den gjengen den sitter i..nemlig i godset, og er det støpejern så kan en jo bare tenke seg. Det som jeg kan være med på gir en liten gevinst er at den nevnte gjenge er noen mm større og derav gir større styrke pga. øket "kontaktflate" hvis dere skjønner.....større diameter-...... Per Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Hvis jeg skal sette i en innsatsgjenge er jeg ikke særlig begeistret for heli-coil. Men når den monteres riktig bør du ikke være bekymret for styrken. Når du setter inn heli blir det sterkere enn grunnmaterialet i mange tilfeller. Årsaken er som Per skriver at en større diameter gir et større areal. Det er arealet og materialets flytegrense/ strekkfasthet som avgjør holdfastheten. Men, det finnes andre produkter som er enklere å montere, f.eks hele hylser som ikke er spiraler og som har standard metriske gjenger utvendig. Altså en produsent som kjenner sin besøkelsestid. At heli-coil har klart å bygge opp et så sterkt merkenavn som de har er meg en gåte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Per T Kålin Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Jeg kan jo avsløre hva jeg gjør når jeg vil reparere en gjenge. Kommodo sier det jo faktisk. Jeg tar en helgjenget skrue dimensjonen over med såpass veggtykkelse at det blir nok styrke til å lage den opprinnelige gjengen i senter av skruen. Så borer og gjenger jeg tvers igjennom hele skruen riktig gjenge. Nå har jeg en skrue med sekskant og riktig gjenge. Deretter monterer jeg denne i det ferdig gjengede hullet i "gods" med lock-tite ved hjelp av en fastnøkkel eller tilsvarende. Til slutt kutter jeg vekk overskytende med sag eller vinkelsliper. Og siste finpuss er å forsenke inngangen på gjengene. Det er også i mitt tilfelle viktig å vite hvilken temperatur lock-titen blir utsatt for. Rundt en eksosmanifold kan det bli ganske varmt, og jeg regner for sansynlig at den kan overstige det lock-titen klarer. Jeg har som regel alltid dreiebenk til rådighet...Det er vel også en forutsetning for å greie denne jobben... Per Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 En heli blir sterkere en et gjenget hull: Når du bruker en skrue i et hull som er gjenget så belaster du ikke alle gjengene med samme trykk, i en helli så gjør du det pga gjengene flekser ( er mer bevegelig Håper jeg klarte å beskrive dette rett. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Jeg har også gjort som du beskriver noen ganger Per, men det drar med seg mye tid for en gjenge. Ikke akkurat noe å leve av. Men, har man slike problemer er det gull med en dreiebenk et sveiseapparat og litt rask i garasjen Men vi kan vel ikke anta at det er noe alle her på forumet har. Og de som har kommer vel ikke med slike spørsmål heller. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.