Jump to content

Propellvalg til 2006 Selva D 6.1 skjærgårdsjeep med Yamaha 115 HK

Vikane Inlander

Recommended Posts

Har en 2006 Selva D 6.1 skjærgårdsjeep, med følgende data:

Totalvekt med full bensintank 1100 kg

Max lengde 597 cm

Max bredde 247 cm

Høyde over vannlinje 123 cm

Vannlinjelengde 465 cm

Vannlinjebredde 210 cm

Dybde uten motor 40 cm

Motor: 2006 Yamaha 115 HK 4 takter, turtallsområde 5000-6000 o/min, max effekt ved 5500 o/min.

Standard alu-propell: 13x19-K

Da den orginale alu-propellen hadde flere skader, ville jeg bytte den ut. Når jeg kjørte med denne et par måneder i fjor høst la jeg ikke spesiellt merke til motorturtall og hastighet, siden propellen var skjeiv antok jeg at disse dataene ikke ville være relevant, men mener den hadde ca 5500-5700 o/min og ca 35 knop.

Saken er den at jeg etter å ha lest endel propell-tester og annen info kom frem til at en stålpropell jeg fant på Finn skulle kunne funke utmerket.

Denne har dimensjon 13 1/4 x 17. Skuffelsen var imidlertid stor når jeg fikk båten på vannet, og det viste seg at jeg ikke fikk den opp i mere enn 30 knop, ved max turtall 5000 o/min.

Jeg har tydeligvis bommet grovt på dimensjon og stigning her. Har noen ekspertise på området og kan gi meg noen råd, eller hvem jeg bør kontakte for å få hjelp ? Bør jeg like så godt gå tilbake til en std alu-propell igjen, disse er jo endel billigere, eller tør noen komme med et presist tips, slik at jeg ikke må prøve meg frem her, og kaste bort en masse penger ?

Redigert av Selva D 6.1 (see edit history)
Saken er den at jeg etter å ha lest endel propell-tester og annen info kom frem til at en stålpropell jeg fant på Finn skulle kunne funke utmerket.

Denne har dimensjon 13 1/4 x 17. Skuffelsen var imidlertid stor når jeg fikk båten på vannet, og det viste seg at jeg ikke fikk den opp i mere enn 30 knop, ved max turtall 5000 o/min.

Jeg har tydeligvis bommet grovt på dimensjon og stigning her.

Syntes der var litt merkelig at du kun fikk 5000 r.p.m. med 17 P . Du kan ringe Progress , der får du hjelp/tips. Muligheter for å låne prøvepropell.

Se link: http://www.progressing.no/kontakt.htm

Hva slags stål prop var det? Normalt sett skulle en 17" i stål funket greit og gitt omtrent samme fart som du hadde. Hvor høyt er kav. plata i forhold til bunnen?

Vekta på 1100kg, er det med motor?

Kan kanskje ha vært en Yamaha pro series eller Powertech semi cleaver e.l. , begge de 2 er visstnok veldig tungdrevne og oppfører seg som større propeller. Og trives også med høyere montering enn standard.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Var innom Leif Strømøy i Sandefjord i dag, og fremla problemet. Han mente motoren kunne heises 5 cm, og at det ville hjelpe.

Forklarte at jeg egentlig bare ville ha tilbake de knopa jeg hadde mistet, og han anbefalte meg å gå for en ny orginal-propell. Dro så rett til forhandler og fikk tak i en ny.

Monterte den og testet på nytt, får ikke mere enn 33 knop, men turtallet er i hvertfall riktig, topper på 5700 o/min.

Mulig jeg tar vare på stålpropellen inntil videre, og eventuelt forsøker heise motoren ved en seinere anledning.

Kav. plata flukter med bunnen av v-bunnen, det skal være riktig etter det jeg har forstått. 1100 kg er med motor ja. Mener det kan være en powertech propell, må nesten sjekke hva det stod på den igjen.

stålpropeller har ofte bedre grep og mer agressiv utformin, som gjør at de trives med høyere montering. Men hvis du har plata helt i flukt med bunnen så vil jeg ha prøvd å hevet et hull selv med alu propellen. (v-bunns båter funker ofte bra med plata litt høyere enn bunnen)

Kjører selv min F115 opp mot 6000 på topp.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...