Vikane Inlander Startet 30.Juni.2009 Del på Facebook Startet 30.Juni.2009 (redigert) Har en 2006 Selva D 6.1 skjærgårdsjeep, med følgende data: Totalvekt med full bensintank 1100 kg Max lengde 597 cm Max bredde 247 cm Høyde over vannlinje 123 cm Vannlinjelengde 465 cm Vannlinjebredde 210 cm Dybde uten motor 40 cm Motor: 2006 Yamaha 115 HK 4 takter, turtallsområde 5000-6000 o/min, max effekt ved 5500 o/min. Standard alu-propell: 13x19-K Da den orginale alu-propellen hadde flere skader, ville jeg bytte den ut. Når jeg kjørte med denne et par måneder i fjor høst la jeg ikke spesiellt merke til motorturtall og hastighet, siden propellen var skjeiv antok jeg at disse dataene ikke ville være relevant, men mener den hadde ca 5500-5700 o/min og ca 35 knop. Saken er den at jeg etter å ha lest endel propell-tester og annen info kom frem til at en stålpropell jeg fant på Finn skulle kunne funke utmerket. Denne har dimensjon 13 1/4 x 17. Skuffelsen var imidlertid stor når jeg fikk båten på vannet, og det viste seg at jeg ikke fikk den opp i mere enn 30 knop, ved max turtall 5000 o/min. Jeg har tydeligvis bommet grovt på dimensjon og stigning her. Har noen ekspertise på området og kan gi meg noen råd, eller hvem jeg bør kontakte for å få hjelp ? Bør jeg like så godt gå tilbake til en std alu-propell igjen, disse er jo endel billigere, eller tør noen komme med et presist tips, slik at jeg ikke må prøve meg frem her, og kaste bort en masse penger ? Redigert 30.Juni.2009 av Selva D 6.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Absolutt ingen som har noe å bidra med her ?? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Saken er den at jeg etter å ha lest endel propell-tester og annen info kom frem til at en stålpropell jeg fant på Finn skulle kunne funke utmerket.Denne har dimensjon 13 1/4 x 17. Skuffelsen var imidlertid stor når jeg fikk båten på vannet, og det viste seg at jeg ikke fikk den opp i mere enn 30 knop, ved max turtall 5000 o/min. Jeg har tydeligvis bommet grovt på dimensjon og stigning her. Syntes der var litt merkelig at du kun fikk 5000 r.p.m. med 17 P . Du kan ringe Progress , der får du hjelp/tips. Muligheter for å låne prøvepropell. Se link: http://www.progressing.no/kontakt.htm Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 (redigert) Hva slags stål prop var det? Normalt sett skulle en 17" i stål funket greit og gitt omtrent samme fart som du hadde. Hvor høyt er kav. plata i forhold til bunnen? Vekta på 1100kg, er det med motor? Kan kanskje ha vært en Yamaha pro series eller Powertech semi cleaver e.l. , begge de 2 er visstnok veldig tungdrevne og oppfører seg som større propeller. Og trives også med høyere montering enn standard. Redigert 1.Juli.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vikane Inlander Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Var innom Leif Strømøy i Sandefjord i dag, og fremla problemet. Han mente motoren kunne heises 5 cm, og at det ville hjelpe. Forklarte at jeg egentlig bare ville ha tilbake de knopa jeg hadde mistet, og han anbefalte meg å gå for en ny orginal-propell. Dro så rett til forhandler og fikk tak i en ny. Monterte den og testet på nytt, får ikke mere enn 33 knop, men turtallet er i hvertfall riktig, topper på 5700 o/min. Mulig jeg tar vare på stålpropellen inntil videre, og eventuelt forsøker heise motoren ved en seinere anledning. Kav. plata flukter med bunnen av v-bunnen, det skal være riktig etter det jeg har forstått. 1100 kg er med motor ja. Mener det kan være en powertech propell, må nesten sjekke hva det stod på den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 (redigert) stålpropeller har ofte bedre grep og mer agressiv utformin, som gjør at de trives med høyere montering. Men hvis du har plata helt i flukt med bunnen så vil jeg ha prøvd å hevet et hull selv med alu propellen. (v-bunns båter funker ofte bra med plata litt høyere enn bunnen) Kjører selv min F115 opp mot 6000 på topp. Redigert 1.Juli.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vikane Inlander Svart 2.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Følgende data er å lese på propellen, noen av talla er litt vanskelig å tyde. Powertech YM9DRED3R17 9323242 318 688 1970 (Dette er veldig utydelig.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.