S.Hafsmo Startet 30.Juni.2009 Del på Facebook Startet 30.Juni.2009 jeg sitter og spekulerer i kjøp av en 1996 Scand Dynamic 7600 med en mercruiser 5,7 forgasser på 270hk. i denne sammenheng lurer jeg litt på hva folker her har av tanker om forbruket på en slik? evt. noen som kanskje har erfaring med disse båtene og tilsvarende motorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 (redigert) Erfaring med V-8 mercruiser forgasser på 5,o og 7,4 liter, felles for de begge var at de hadde ette forbruk på 0,28-0,30 liter per hestekraft time, 5 literen på 220 hk brukte 60-65 liter i timen på fullt i en 1800 kg båt, 7,4 literen på 330 hk brukte 90-96 liter i timen på fullt i en 2000 kg båt. tipper motoren i scand'en bruker ca 80 liter i timen på fullt drsom den utvikler 270 hk. Båten du henviser til er vel oppgitt til maks 43 knop, som vil gi ett forbruk på 1,9 liter per n. mil eller kostnad på ca 25 kr per n. mil Dersom du henter ut f.eks 150 hk ved en marsjfart på 30 knop blir regnestykket som følger: 150 hk x 0,3 liter = 45 liter i timen. 45 / 30 = 1,5 liter per n.mil eller ca 19 kr. per n. mil Ikke for å skremme deg, men dette koster å bruke. Til sammenligning vil jeg vise forbruket på min båt med diesel som i signaturen. Toppfart: 260 hk/3500 rpm, 55 liter i timen, 36 knop = 1,52 liter per. n.mil x 6,5 kr = 10 kroner per. n.mil passe rolig marsjfart: 150 hk/2800 rpm, 30 liter i timen, 28 knop = 1,1 liter per. n.mil x 6,5 kr = 7 kroner per. n.mil Konklusjon: Sett utfra kun drivstofforbruk og drivstoff pris (ja, vi har rimelig diesel her på vestlandet) så er diesel omtrent 50% billigere å gå med en bensin. Redigert 30.Juni.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Hafsmo Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 hmm.. tja. det koster å være kar. hadde håpet den skulle kommet litt nærmere 1l/nm. diesel hadde jo selvfølgelig vært det beste, men den billigste Dynamic'en med diesel koster jo tross alt 60 000,- mere enn den jeg ser på. samt at den er sørpå. og da får jeg et problem når det kommer til henting. og det opprinnelige båtkjøpebudskjettet mitt var vel en gang noe sånt som 135 000,- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kompismannen Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Vi hadde en Bayliner 2655 Ciera med Mercruiser 5.7LX. Denne brukte i snitt 30 liter i timen i de to feriene vi hadde den. Det var da blandet kjøring med mye marsjing på 22-25 knop som var optimalt på denne båten. Ved full gass drikker denne mye mer suppe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Hafsmo Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 hva slags årsmodell var denne båten? LX? hva ligger i den betegnelsen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kompismannen Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 (redigert) Det var en 1997 båt, mens motoren var fra 2000. Vet ikke helt forskjellene, men den vi hadde var 260hk, forgasser og 5.7 liter. Mener å huske Mercruiser hadde 3 motorer i denne størrelsen, 5.7, 5.7L og 5.7LX uten at jeg husker forskjellene. Alle er med forgasserer. Redigert 1.Juli.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Hafsmo Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 og når du sier 30l/h så mener du totalt på hele ferien? inkl. bakking i fjorder osv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Hafsmo Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 og forresten, tror dere det vil bli stor forskjell fra en 5,7 med 270hk til en 7,4 med 260hk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 En 2655 med 350 mag mpi/B2 (300hk) bruker 7,5 l pr time på 1200 rpm (4,5-5 knop) og 38 l/t på 3200 rpm (22-23 knop). I utgangspunktet burde disse tallene være tilnærmet lik for en forgasservariant da skroget og vekten som skal forflyttes er den samme. Til ditt siste spm, en 7,4 veier 50-100kg mer enn en 5,7. Ergo vil forbruket være høyere for en gitt hastighet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Hafsmo Svart 2.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 er det virkelig så sabla stor forskjell på vekta? men da over i en annen ting, jeg mener å ha sett de 7.4l maskinene med oppimot 400hk, whats the difference? noe man kan trimme seg frem til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Putt penga dine i den som har dieselmotor. Bruker du båten jevnlig vil du spare mye i drivstoffkostnader. Den dagen du selger er det lettere å få solgt og du får også igjen mer når du har en diesel. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Enig med Vanntro i dette. Du må se det som et totalregnestykke: Kjøpesum + driftskostnader - salgssum den dagen du selger. Husk at båter med dieselmotor holder seg vesentlig bedre i pris også. Det endelige regnestykket vet du jo ikke sikkert før du har solgt båten, men det går jo an å se litt på hvordan verdiutviklingen har vært de seneste åra. Hvis du ikke har råd til en dieselbåt, har du da råd til bensinutgiftene? Det er jo litt avstander der du bor også da. En liten svipptur til Saltstraumen for å dra litt småsei blir brått dyr kveldsmat . Snakker av erfaring, det er kjedelig å ikke ha råd til å bruke båten så mye man ønsker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Hafsmo Svart 2.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 greia er at jeg skal betale ned denne båten på ca 3 år. så jeg kan ikke ta ubegrenset høyt lån. lurer litt på og ta den billigste med bensin, og heller koste på denne en skikkelig 300hk diesel etterhvert. orker ikke å kjøpe meg en båt hvor jeg må irritere meg over at den er undermotorisert. da betaler jeg heller noen kroner ekstra i bensin. og på toppen av dette har jeg ikke mulighet til å hente båter mye lengre sør en f.eks Trondheim, da jeg er avhengig av sjåfør med lapp klasse C1, samt stor nok bil. og sjåføren min ser ikke så lyst på å kjøre 140mil for å hente båt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wind_Rode Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Jag har en VP V6 på 205hk(?) i min 7600 og har ett forbruk på 1,07L/nm i marchfart på 25-26knop. Kamratens båt med VP AQ271 270hk ligger på ca 1,5-1,6L/nm 31knop. /Wind Rode Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 (redigert) Bare for å nevne det. I fjor benytttet vi ca 30.000,- til drivstoff (diesel). Hadde jeg hatt tilsvarende kraftig bensinmotor ville dette sett ganske stygt ut. Da blir det mye penger å legge i nedbetaling på lån i stedet for å kaste de ut i løse lufta. Det å kjøpe en båt med bensinmotor med det i tankene å senere skifte til diesel er det gladeste vanvidd. De pengene får du veldig lite igjen for ! Du må da i så fall vite sikkert at du skal ha båten i all overskuelig fremtid eventuelt få en røverpris på brukt motor. Redigert 3.Juli.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Hafsmo Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 (redigert) vel, alle Scand Dynamic er så og si like, bortsett fra div. kosmetiske detaljer. de fleste som ligger til salgs med alt for små dieseler ligger på rundt 450-500k, og om jeg kjøper en med bensiner til f.eks 230k og skaffer meg en diesel på 250-300hk for f.eks 250 000,- har jeg så en brukanes båt med skikkelig motor, og med litt innvendig oppussing tror jeg ikke det skal være noe problem å få f.eks 450 - 500k for en slik båt. og personlig tror jeg at jeg skal få tak i en slik diesel til betraktelig mindre enn 250k. men for all del, hvis noen her vet om en Scand Dynamic 7600 med en diesel på 250+hk for under 350k, bare si fra! Redigert 3.Juli.2009 av S.Hafsmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Nå ville jeg ikke sammenlignet en 200 hk bensiner med 200 hk diesel, da dieselen har bedre dreiemoment som er viktig når båten skal i plan eller jobbe "tungt" I mine tidligere bensinbåter, hadde jeg snittforbruk på 18-22 liter med 7,4 literen o ca 15-18 liter med 5 literen, da regnet antall liter brukt på antall gangtid timer motor. Med min nåhverende diesel som ligger midt i effeken til disse to har jeg stort sett ett snitt forbruk på ca 13 liter, men i helgen hadde jeg 18 motortimer og forbrukt 170 liter, dvs 9,5 liter per time, men da selvfølgelig endel mer slakkjøring en vanlig da jeg holdt meg i distriktet. Tatt disse forholdene i betraktning, samt at dieselen på vestlandet er halve av bensinprisen er med andre ord under halvparten så dyrt med denne dieselkostnaden kontra bensin, og itillegg er båen vel nermere 1 tonn tyngre Før gjorde det litt vondt å gå på sjøen, nå er det ikke lenger en økonomisk bekymring, dels grunnet dieselen er mer nøysom på forbruk og dels grunnet den store prisforskjellen på bensin og avg. fri diesel på vestlandet. PS! Ikke fortell dette til politikerene Redigert 9.Juli.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Hafsmo Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) vel, nå har jeg handlet meg Scand Dynamic med 260hk 5.7 bensiner. så da kan jeg snart besvare min egen tråd. noen her som vet hvor man kan finne noe informasjon om de forskjellige versjoner av mercruiser 5.7? tenker da på de forskjellige forgasser versjonene. ang. diesel lå det ingen til salgs med stor nok maskin, og de som nærmet seg i maskinstørrelse var jo gjerne 200k dyrere. så da kan jeg leve med forgasser maskinen en stund, selv om den er småtørst. Redigert 9.Juli.2009 av S.Hafsmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Grattis med ny båt, håper den svarer til dine forventninger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Hafsmo Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 vel, nå har jeg kjørt en tur på ca. 38nm, hvor jeg fylte full tank før start, og fylte opp igjen etterpå. jeg brukte da ca. 53liter på denne turen. da med full tank og 3 pers i båten. kjørte med en marsfart på rundt 27knop. dette skulle vel gi et forbruk på rett i underkant av 1,4l/nm. det er jo selvfølgelig ingen sparebøsse, men synes ikke det hørtes så avskrekkende ut. kan jo være at man kunne spart litt på å kjøre på f.eks 25knop. men det vil tiden vise, da neste innvestering blir fuelflowsensor til gps'n. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Eg syns ikke det er så galt med bensin 8er eg. har sjøl ein gammal AQ240, som er en ford 351w , med edelbrock 600 gasser på. ifjor så målte eg forbruk på en tank, og kom frem til jeg brukte ca 28 l\t . dette med blanda kjøring. marsja da på rundt 27 knop om forholda var der. skal kjøre ei stund med diesel motor før du har tjent inn alle pengene du må bruke ekstra for å få diesel motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.