Spinnaker Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Jeg ville gjort en midlertidig reparasjon for å bruke båten i sommer, og heller gått grundigere til verks i høst/vinter. Det er ikke alltid så lurt, spesielt ikke med en så stor båt. Når man skal støpe dette må temeraturen være god nok til det, ellers får man en dårlig støp/herding. På høst/vinter er det for kaldt ute. Forøvrig tar det ikke mange dagene å reparere dette, faktisk tar det like lang tid å gjøre en midlertidig reparasjon av skaden. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Langs land Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Kennys boat repair ble observert på opplagsplassen i går. Ellers er vel Bærum Plastservice dyktige på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Jepp. Båten bør utbedres permanent. Det som gjør dette litt komplisert, er at aramidfibrene er brutt. Og de må erstattes med god overlap. Jeg ville begynt med en diskret telefon til Lunde Båt. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Dette ordner du ganske lett selv, og det er ikke nødvendig å komme til fra innsiden. Bare husk på å slipe så langt ut at det er hel ved, ser forresten bra ut på bildet. Pass på å vaske godt med aceton, og begynn med remse som dekke hele området førs, og deretter med mindre og mindre for å fylle kilen. Da sikrer du feste på størst mulig område. Hvis du må ta pause i støpingen for det blir for mange lag, så må du mattslipe etter herding, vaske med aceton igjen. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Langs land Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Dette ordner du ganske lett selv ....... Det er slike uttalelser som gjør meg betenkt. Her anbefales altså en amatør å selv utbedre en stor plastskade (kanskje til og med en strukturell skade). Lover ikke godt for resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Skremmende hvis ikke det er noe tiltak i meg... Hvorfor i all verden finnes det mange dyktige båteiere som undersøker, tar opp læring, bygger selv, får til de utroligste prosjekter? Nettopp fordi vi ikke er interessert i å lytte til de som blir skremt av enkle ting... Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
BMP Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Ordne skaden selv kan du sikert men ta for all del ikke noen snarvei med kun og plastre på på utsiden. Ta stikksagen og skjer ut et skikkelig hul i platen som ligger over skaden. Slip ned innvendig og plastre med stort oberlegg på innsiden plaster også fra utsiden men der trenger du mindre overlegg. Når den jobben er utført skrur du bare noen klosser fast under kantene der du har sjert ut i platen innvendig legger biten tilbake og skrur den fast. Om du vill kan du jo spakle i og plaste over sprekken i platen. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Ta stikksagen og skjer ut et skikkelig hul i platen som ligger over skaden. Slip ned innvendig og plastre med stort oberlegg på innsiden plaster også fra utsiden men der trenger du mindre overlegg. Når den jobben er utført skrur du bare noen klosser fast under kantene der du har sjert ut i platen innvendig legger biten tilbake og skrur den fast. Om du vill kan du jo spakle i og plaste over sprekken i platen. God løsning for varig reparasjon. Ellers har jeg erfaring med at kile fra utsiden er meget holdbart, rett og slett fordi ingen krefter virker fra innsiden. Bifalles sterkt å gjøre det slik for å berge sommeren Tre kvelder og back in business Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
glad Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Takker for innspill. Kenny (som nevnt over) har blitt kontaktet og han skal se på skaden omtrent nå.. Så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Av en eller annen grunn har jeg langt mer tillit til rådene i innlegg #21 og #28 enn jeg har til Amalie 36 sine. Man har sett litt av hvert av elendige amatørreparasjoner opp gjennom tida. Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Hva er forresten "aramidfibre"? Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Fellesbetegnelse på fibre som f.eks Kevlar, som er et merkenavn eiet av Dupont. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Av en eller annen grunn har jeg langt mer tillit til rådene i innlegg #21 og #28 enn jeg har til Amalie 36 sine. Man har sett litt av hvert av elendige amatørreparasjoner opp gjennom tida. Av mine reparasjoner? Rådet mitt var nok basert på at vedkommende gjør litt research selv også. kanskje vi kan kalle det veiledende?? Igrunn et konstruktivt innlegg du kommer med. Flott! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Spinnaker Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Av en eller annen grunn har jeg langt mer tillit til rådene i innlegg #21 og #28 enn jeg har til Amalie 36 sine. Man har sett litt av hvert av elendige amatørreparasjoner opp gjennom tida. Il drink to that Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
glad Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Kenny's boat repair er på saken i skrivende stund.. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Rådet mitt var nok basert på at vedkommende gjør litt research selv også. Da bør man nok opplyse en amatør om dette, for det gjorde du ikke. Det blir mer villedende da Forklaringen din var iallefall mangelfull, og om dette er hvordan du reparerer skader er også de dårlig utførte Det kan være at noen skal kjøpe båten i fremtiden, og da må slikt være skikkelig gjort. God overlapp på både innsiden, og utsiden, er nødvendig, også skal det se pent ut også med toppcoat på begge sider, og primet utvendig før bunnstoff Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Miss Amalie Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Nå skal ikke jeg si meg uenig med deg, men jeg har støpt såpass mye både egne båter (hele) og vært med på reparasjoner at jeg står inne for at det å redde sommeren med kun utvendig støp i utfasing er mer enn godt nok. Men utfasingen og anleggsflaten er viktig Det innvendige med utfasing og støp kan trygt gjøres i etterkant. likevel er jeg enig i at et midlertidig hull i innerliner eller bunnplate i benker er riktigst. Når det gjelder kommentarer som den jeg nettopp leste i et av innleggene, så er det mer morsomt enn plagende for meg Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Spinnaker Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Det innvendige med utfasing og støp kan trygt gjøres i etterkant. likevel er jeg enig i at et midlertidig hull i innerliner eller bunnplate i benker er riktigst. Det kan nok gjøres i etterkant, men dog bedre å få en inspeksjon fra innsiden og like gjerne ta den lille ekstra jobben det er å gjøre alt ferdig. Du vet vel selv hvor lett det er for de fleste å få en 36 for seilbåt innendørs om høsten/vinteren for å få temp til støping? Derfor er det nok best å ta alt nå. Fortsatt god seilsommer! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Miss Amalie Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Du vet vel selv hvor lett det er for de fleste å få en 36 for seilbåt innendørs om høsten/vinteren for å få temp til støping? Fortsatt god seilsommer! Ja trøste meg som jeg vet det Du vet nok det!!! En gang var jeg med på en kreativ løsning gett. Det måtte støpes på høsten og litt kaldt ute. Faren ved å fyre opp inni båten var at laminatet ikke skulle bli gjennomvarmt og tørt. Det ble lagt tre store glavamatter på utsiden med tempmåler mot skroget. Vi fikk faktisk skrogtemp på over 20 grader og en flott reparasjon som jeg vet er like god idag. SÅ i nøden lærer fanden å spise fluer, for å si det litt kvakksalversk tone Fortsatt god sommer til deg også Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Spinnaker Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Det ble lagt tre store glavamatter på utsiden med tempmåler mot skroget. Vi fikk faktisk skrogtemp på over 20 grader og en flott reparasjon som jeg vet er like god idag. Jeg mener å huske at jeg så noen som gjorde noe slikt på øssia en gang, 5-6 år siden tror jeg det var, og det lot seg gjøre ja. Men litt mer styr blir det ut av det selvfølgelig. Sikkert et godt tips til de som ønsker å montere baugtruster i kulda Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
glad Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Etter omtrent 3 timer etter at Kenny's boat repair ble kontaktet var skaden reparert for 2,5 båtlapper. Bedre, raskere og sannsynligvis billigere enn om vi hadde gjort det selv. Takk for støtte her på forumet, gull verdt! Da går båten igjen på vannet på fredag.. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Hva gjorde han? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Det er ikke mulig å gjøre en fullgod reparasjon av dette på en dag. Laminatet blir for tykkt, og kjernetemperaturen blir for høy med spenninger i laminatet som resultat. Hvor la han aramidfibrene? Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Bilde av reparasjonen ???? Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Etter omtrent 3 timer etter at Kenny's boat repair ble kontaktet var skaden reparert for 2,5 båtlapper. Det er ikke mulig. Er dette virkelig en skikkelig reparasjon? Hadde vært hyggelig om du kunne forklare litt mer om hva som ble gjort, og gjerne bilder av saken. Jeg har aldri hørt om noen som har gjort en så stor reparasjon så raskt tidligere, og at det samtidig har vært godt arbeid. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.