Jump to content

Skade i gelcoat under vannlinjen: Hva er dette?


glad

Recommended Posts

Hei,

 

Ny båt ble kjøpt i fjor, men ved kjøp var det ikke praktisk anledning til å ta den opp. Forholdsvis ny (2002), og av og til må man jo bare ta litt sjanser/stole på folk. Men nok om det. Gjort er gjort - og ellers veldig fornøyd med kjøpet.

 

Nedenfor er to bilder av samme skade som vi oppdaget da vi tok opp båten i dag for første gang.

 

Hvordan kan en slik skade oppstå?

 

Båten har gått i charter i Kroatsia før, så mulighetene er mange :-)

 

For å unngå avsporende diskusjoner lar jeg være å nevne hvilket Bayeriske verft båten er fra..

 

 

imgp6622.jpg

 

 

imgp6625_1600x1200_zoom.jpg

Redigert av glad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er vanskelig å si noe om hva dette er før bunnstoffet er fjernet, og jeg er usikker på om man kan få pest på en så ny båt selv om den har ligget på vannet i all sin tid. Kanskje en gammel grunnstøting under bunnstoffet, som har vært dårlig reparert. Men dette blir kun spekulasjoner.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Da får vi se hva som lar seg gjøre. Er litt under tidspress da båten skal/må på vannet igjen på fredag.

 

Hva er "worst case" scenarioet om jeg ikke behandler dette riktig nå og slenger den på vannet igjen, eller; hva må jeg minst gjøre for at det holder en sesong til og og ikke utvikler seg til noe mer dramatiskt? (husk tidsfristen..)

 

Jeg har ingen erfaringer med slike skader fra før så alle råd og tips om behandling (fremgangsmåte, materialvalg, verktøy) mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Du MÅ BØR slipe vekk mer så du ser om sprekken er større enn på bildet. Skorget ditt kan trekke vann og gjøre båten usedvanlig tung. I hverstefall kan sprekken bli større. Tror du bør ta det tid til å utbedre dette. Her kan du set hvordan du utbedrer skaden. Skade under vannlinjen

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ser du skadestedet fra innsiden og det ikke har trengt gjennom sjøvann, det ser du lett. D.v.s ser du ikke noe har det ikke trengt gjennom noe sjøvann.

Grovrengjører f.eks. fra Biltema 20-8501, slip et u-spor (og litt rundt), sparkle med korthåret glassfiber-sparkel, prime, bunnstoff, første sesongen sjekk 2-3 ganger at det ikke kommer inn vann, deretter hver høst.

 

Har det trengt gjennom sjøvann, er det hele leksa med laminatskade, se side 469 i Biltemakatalogen.

 

Redigert: Etter bildene å dømme, bygger det seg opp mye bunnstoff. Jeg ville ha felekket der det "gammle" slapp.

Redigert av AlfArie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan være en materialtretthets skade fra ett spant eller en forsterkning fra masta eller kjølen som beveger seg og snart kommer ut igjennom skutesiden.

 

Det er jo noe slikt jeg frykter mest, men jeg tør å fortsatt håpe på det beste. Hvordan kan jeg avkrefte/bekrefte noe slikt?

 

Her er et bilde av hvordan båten er konstruert:

 

bavariahull_dgrms.jpg

Link to post
Share on other sites

Båten har vært grunnstøtt.

Dette må utbedres før båten brukes.

 

Mener du da grunnstøtt med kjølen eller der hvor skaden er? (sistnevnte alternativ passer meg selvfølgelig bedre).

 

@BMP: Det er dette jeg også tror og håper. Om det er tilfellet så burde det ikke være alt for galt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer dessverre ikke til fra innsiden da skaden befinner seg under styrbord benk, der hvor det er lagt inn et lite horisontalt gulv/ en slags boks for å ha mulighet for å montere batterier o.l.

 

Jeg kan derfor heller ikke med sikkerhet vite om det har trengt inn vann eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Grunnstøting med kjølen gir ikke skader der ute. Jeg heller mer til Mulligans teori om at båten har truffet noe hardt, enten en klippe eller noe i vannet.

 

Kanskje en opplagringsskade/støtte eller noe slikt? Tyder i alle fall på slagskade.

 

Grunnstøtingsskade med kjøl har jeg selv hatt, og da kommer sprekkene i bakkant mye tydeligere enn andre steder. Og mest inni båten tilogmed.

Link to post
Share on other sites

Da har vi slipt bort en del mer, og det viser seg at det er en dårlig/ikke reparert grunnstøting. Følge av dette er delaminering (glassfiberen er "hvit") i et omfang litt større en det som er synlig på bidet og ca. 5-7 mm dypt. Hvor tykt er skroget på dette stedet mon tro?

Link to post
Share on other sites

her er et (mobil) bilde. Nå er omtrent alt vekk som er hvitt/skadet. Problemet er bare at vi på et punkt kom gjennom skroget, og at det er vanskelig å komme til fra innsiden (må kutte vekk noen greier for at det skal la seg gjøre).

 

Skaden har et omfang på ca. 6x8 cm.

 

Når henter man inn profesjonell hjelp?

 

Eller, hvordan går jeg frem nå?

 

dsc00008_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis du er usikker på fremgangsmåten videre, er det kanskje tingen å vurdere profesjonell hjelp nå. Tenk også på et evt. videresalg, og da kan det være greit å ha dokumentert alt som er gjort.

 

Avfasingen av laminatet skal skje fra begge sider, og du må slipe vekk mye mer enn det du har gjort for å få korrekt avfasing av kantene. Mao må du komme til fra innsiden. Her er det skrevet en del her på BP og i faglitteraturen. Mulligan pleier å kunne bidra konstruktivt.

 

Jeg ville også gjort en banketest med en hammer på resten av skroget for å sjekke om det er andre delamineringer du ikke kan se med det blotte øyet.

 

Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Enig med deg der Ulysses.

Tiden er inne for banketest.

Ta en liten hammer, f.eks. en sølvsmedhammer, og bank lett på skroget rundt skaden.

Hører du en syngende lyd er det hel ved. Kommer det en stump lyd er det knusning under.

 

For å komme til på baksiden setter du inn ei inspeksjonsluke.

Jeg har gjort det på min båt på et sted jeg trengte å komme til.

Maritim har sånne luker i forskjellige størrelser.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt poeng, Spinner. Men det er jo ikke akkurat førstevalget å reparere kun midlertidig.

 

Er det ingen som kjenner til noen i Osloområdet som kunne ha hatt tid til i det minste se på skaden, slik at han i det minste kan komme med en anbefaling for midlertidig reparasjon?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...