Jump to content

Skade i gelcoat under vannlinjen: Hva er dette?

glad

Recommended Posts

Jeg ville gjort en midlertidig reparasjon for å bruke båten i sommer, og heller gått grundigere til verks i høst/vinter.

Det er ikke alltid så lurt, spesielt ikke med en så stor båt. Når man skal støpe dette må temeraturen være god nok til det, ellers får man en dårlig støp/herding. På høst/vinter er det for kaldt ute.

Forøvrig tar det ikke mange dagene å reparere dette, faktisk tar det like lang tid å gjøre en midlertidig reparasjon av skaden.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Dette ordner du ganske lett selv, og det er ikke nødvendig å komme til fra innsiden.

Bare husk på å slipe så langt ut at det er hel ved, ser forresten bra ut på bildet.

Pass på å vaske godt med aceton, og begynn med remse som dekke hele området førs, og deretter med mindre og mindre for å fylle kilen. Da sikrer du feste på størst mulig område.

Hvis du må ta pause i støpingen for det blir for mange lag, så må du mattslipe etter herding, vaske med aceton igjen.

Skremmende hvis ikke det er noe tiltak i meg... :smiley:

Hvorfor i all verden finnes det mange dyktige båteiere som undersøker, tar opp læring, bygger selv, får til de utroligste prosjekter?

Nettopp fordi vi ikke er interessert i å lytte til de som blir skremt av enkle ting...

Ordne skaden selv kan du sikert men ta for all del ikke noen snarvei med kun og plastre på på utsiden. Ta stikksagen og skjer ut et skikkelig hul i platen som ligger over skaden. Slip ned innvendig og plastre med stort oberlegg på innsiden plaster også fra utsiden men der trenger du mindre overlegg. Når den jobben er utført skrur du bare noen klosser fast under kantene der du har sjert ut i platen innvendig legger biten tilbake og skrur den fast. Om du vill kan du jo spakle i og plaste over sprekken i platen.

Ta stikksagen og skjer ut et skikkelig hul i platen som ligger over skaden. Slip ned innvendig og plastre med stort oberlegg på innsiden plaster også fra utsiden men der trenger du mindre overlegg. Når den jobben er utført skrur du bare noen klosser fast under kantene der du har sjert ut i platen innvendig legger biten tilbake og skrur den fast. Om du vill kan du jo spakle i og plaste over sprekken i platen.

God løsning for varig reparasjon.

Ellers har jeg erfaring med at kile fra utsiden er meget holdbart, rett og slett fordi ingen krefter virker fra innsiden.

Bifalles sterkt å gjøre det slik for å berge sommeren :smiley: Tre kvelder og back in business

Av en eller annen grunn har jeg langt mer tillit til rådene i innlegg #21 og #28 enn jeg har til Amalie 36 sine. Man har sett litt av hvert av elendige amatørreparasjoner opp gjennom tida.

Av mine reparasjoner? :smiley:

Rådet mitt var nok basert på at vedkommende gjør litt research selv også. kanskje vi kan kalle det veiledende?? :cheers:

Igrunn et konstruktivt innlegg du kommer med. Flott!

Rådet mitt var nok basert på at vedkommende gjør litt research selv også.

Da bør man nok opplyse en amatør om dette, for det gjorde du ikke. Det blir mer villedende da :crazy:

Forklaringen din var iallefall mangelfull, og om dette er hvordan du reparerer skader er også de dårlig utførte :smash:

Det kan være at noen skal kjøpe båten i fremtiden, og da må slikt være skikkelig gjort. God overlapp på både innsiden, og utsiden, er nødvendig, også skal det se pent ut også med toppcoat på begge sider, og primet utvendig før bunnstoff :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

Nå skal ikke jeg si meg uenig med deg, men jeg har støpt såpass mye både egne båter (hele) og vært med på reparasjoner at jeg står inne for at det å redde sommeren med kun utvendig støp i utfasing er mer enn godt nok. :smiley:

Men utfasingen og anleggsflaten er viktig

Det innvendige med utfasing og støp kan trygt gjøres i etterkant. likevel er jeg enig i at et midlertidig hull i innerliner eller bunnplate i benker er riktigst.

Når det gjelder kommentarer som den jeg nettopp leste i et av innleggene, så er det mer morsomt enn plagende for meg :smiley:

Det innvendige med utfasing og støp kan trygt gjøres i etterkant. likevel er jeg enig i at et midlertidig hull i innerliner eller bunnplate i benker er riktigst.

Det kan nok gjøres i etterkant, men dog bedre å få en inspeksjon fra innsiden og like gjerne ta den lille ekstra jobben det er å gjøre alt ferdig. Du vet vel selv hvor lett det er for de fleste å få en 36 for seilbåt innendørs om høsten/vinteren for å få temp til støping? Derfor er det nok best å ta alt nå.

Fortsatt god seilsommer!

[Moralens glade vokter!]

Du vet vel selv hvor lett det er for de fleste å få en 36 for seilbåt innendørs om høsten/vinteren for å få temp til støping?

Fortsatt god seilsommer!

Ja trøste meg som jeg vet det :flag: Du vet nok det!!!

En gang var jeg med på en kreativ løsning gett. Det måtte støpes på høsten og litt kaldt ute. Faren ved å fyre opp inni båten var at laminatet ikke skulle bli gjennomvarmt og tørt. Det ble lagt tre store glavamatter på utsiden med tempmåler mot skroget. Vi fikk faktisk skrogtemp på over 20 grader og en flott reparasjon som jeg vet er like god idag. SÅ i nøden lærer fanden å spise fluer, for å si det litt kvakksalversk tone :lol:

Fortsatt god sommer til deg også :smiley:

Det ble lagt tre store glavamatter på utsiden med tempmåler mot skroget. Vi fikk faktisk skrogtemp på over 20 grader og en flott reparasjon som jeg vet er like god idag.

Jeg mener å huske at jeg så noen som gjorde noe slikt på øssia en gang, 5-6 år siden tror jeg det var, og det lot seg gjøre ja. Men litt mer styr blir det ut av det selvfølgelig. Sikkert et godt tips til de som ønsker å montere baugtruster i kulda :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

Etter omtrent 3 timer etter at Kenny's boat repair ble kontaktet var skaden reparert for 2,5 båtlapper.

Det er ikke mulig. Er dette virkelig en skikkelig reparasjon? Hadde vært hyggelig om du kunne forklare litt mer om hva som ble gjort, og gjerne bilder av saken.

Jeg har aldri hørt om noen som har gjort en så stor reparasjon så raskt tidligere, og at det samtidig har vært godt arbeid.

[Moralens glade vokter!]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...