Jump to content

Hvilken lampeolje eller fritidsparafin til kokeapparat?


Speedy

Recommended Posts

Jeg har stort sett brukt det de til en hver tid har hatt hos OBS, men etter en prat med en hos Wallas ble jeg anbefalt Shell sin fritidsparafin. Har ikke testet den da jeg har byttet ut mitt Wallas 100x med et Wallas 95d for diesel.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har testet både fritidsparafin og lampeolje. Lampeoljen er renere visstnok, men jeg merket ikke forskjell.

På Europris har de en grei lampeolje, mener det ikke var så dyrt heller.

 

IKKE bruk den olja i annet enn lamper, er min erfaring. :nonod: Prøvde Europris sin lampeolje i fjor. Duger ikke til annet enn til lamper :cryin: . Vesentlig dårligere effekt i kokeapparatet også( optimus 155), vanskeligere å tenne og slukket oftere ved lav effekt. Etter 3 uker bruk av denne olja stoppet også Wallas varmeapparatet!!! En hel... jobb :headbang: Wallas sa da at de hadde en del tilbakemeldinger på bruk av slike oljer som er så "rene" at de nesten ikke brenner. Etter skifte til fritidsparafin forsvant problemene. Det må være parafin/olje som har litt kraft i seg ellers brenner de ikke rent nok til å ikke sote eller krystaliserer seg i veker. Navigare i Kr.s selger Seajet sin fritidsparafin til 99,-kr for 4l, som de visst skal ha fått "godkjent" av Wallas.

 

God sommer :flag:

 

Nå er det ikke mange dagene igjen før :sailing: og :cheers: ( ikke samtidig da)

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Ariel og Fumle. Hadde mitt Wallaskokeapparat 2 ganger hos Wallas for full "service/rens" i løpet av første bruksår grunnet soting og dårlig effekt. Etter 2 reparasjon (alt på garanti) ble jeg kontaktet på telefon fra Wallas hvor de lurte på hva jeg "fyrte med". Og svaret var diverse lampeoljer fra forskjellige produsenter (les Rema/Europris/Bensinstasjoner). Fikk da "beskjed" om kun å bruke fritidsparafin, bl.a. fordi denne har en høyere "brennverdi". Dette er snart 2 år siden, og Wallasen fungerer fortsatt helt optimalt (brukes minst ukentlig gjennom hele året). Videre blir den mye varmere med fritidsparafin enn med lampeolje --> kaffen blir raskere ferdig!.

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer helt med egen erfaring. Og det verste en kunne fyre med (og som enkelte tror er det beste), er lampeolje for lamper med keramisk veke! Dyr og ubrukelig!

 

Lars H.

nå med Wallas kokeapparat for diesel

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flittige brukere av multifuelprimuser for turbruk på land sverger gjerne til tennvæske. Dette er svært ren parafin. Koster vel ca 10.- per liter på Kiwi. Jeg bruker kun tennvæske på mine primuser og trykklampe. Lampeolje inneholder en del voks, hvilket kan føre til soting og tetting av dyser. Jeg vil tro at man har samme erfaring med varmeapparater for parafin.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Vel, nå jobber vel en primus og et Wallas kokeapparat helt forskjellig. I en primus står brennstoffet under trykk, mens det i Wallas kokeapparatet ikke finnes trykk, men en veke som lett kan sote og kokse seg til dersom det ikke er rett type olje. Så sammenligningen er neppe helt reell.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...