Jump to content

Smørefri propell hylse! Finnes det ?


Bøljan

Recommended Posts

Byttet til større båt i våres, en Jeanneua Rush 84 som vi er veldig fornøyd med.

Har nå tatt første oljeskift på Yanmarn`n 12 YSM og i den forbindelse gått over det meste slik at alt er klart for ferieturen.

 

På akslingen er det ingen fett kopp! Stusset litt over det, alle mine tidligere båter har hatt fett kopp.

Her er det kun ei gummihylse å se og den går fra bakkant av flens og over hylsa med slangklemme i begge ender.

 

Derfor spør jeg om det finnes smørefrie propell hylser ?

Link to post

Siden jeg har fordypet meg litt i emnet siste tiden. Vannet i ei hylse som går til en pakkboks er hovedsaklig der for å kjøle, men også i noen tilfeller for å smøre(da bare bakre simmering). Alle systemer blir kjølt med vann, de aller fleste med sjøvann som kommer inn gjennom hylsa bakfra der akselen møter det våte element, men det finnes også en pakkbokstype hvor man tar fra sjøvannskjølingen på motoren og kobler til pakkboksen slik at vannet presses ut hylsa. Systemet med kjøling via motorens sjøvannskrets er kun å få til grove akslinger fra 45mm og oppover her smøres fremre del med talgpakning og bakre del med vann. Her er ingen fettkopp.

 

Oljesmurte pakkbokser kjøles med vann og smøres med olje. Fettsmurte pakkbokser kjøles med vann og smøres med fett der hvor det er simmering, men fettsmurte pakkbokser med fiberpakning kjøles med vann og smøres i forkant av teflon i fiberpakkningen og fett i bakkant der simmering finnes.

 

I korte trekk oppsummerer jeg slik: Vann er der for å kjøle, men også smøre. Dette kan dog kun nyttes som smøring der vannet får lov å passere, altså ytterste simmeringer i bakkant. Er det talgpakning så er den selv-smørende, men disse pakkbokser kan også ha fettkopp i tillegg. Fiberpakning er innsatt med teflon og trenger ikke tilsats av fett men kan også ha det hvis det er simmering i bakkant av pakkboksen.

 

Når det kommer til "Volvo Kondomet" så er det vel slik at det er vannkjølt, men siden det virker som en simmering der det klemmer rundt akselen så må det vel fettes opp av og til(manuelt) ?

Her er det sikkert medlemer som har denne typen pakkboks som vet dette.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Takker for svar så langt! Og mye fin info om de forskjellige typer hylser fra deg Vanntro:

 

Jeg besiktiget båten på land da jeg kjøpte den, der så jeg at det var hull på hver side av hylsa utvendig for vannkjøling/smøring sånn som jeg hadde på gamlebåten. kan ikke forstå annet enn at det må være en nylon/teflon pakning innvendig mot motor som da ikke skal smøres.

Kontaktet tidligere eier og han hadde aldri smurt noe der og kanskje ikke tenkt så mye på det heller.

Da jeg dreide propellen rundt når båten stod på land virket den noe trang, ved neste tur skal jeg kjenne på hylsa for å kjenne på tempraturen.

 

Jeg liker bare å vite hva jeg har og samtidig bli litt kjennt med det...eller kanskje litt føre var.

Link to post

Jeg har en smørefri/vannsmurt propellhylse. Vet ikke hva slags pakning som sitter i den, men den har sittet der i over 10 år og aldri lekket en dråpe! Den blir ikke engang lunken under gange. Jeg kom en gang i skade for å stramme de fremre slangeklemmene for mye og da ble hylsen svært varm. Oppdaget det heldigvis raskt og slakket klemmene igjen.

 

pakkboks0.jpg

Redigert av Hank (see edit history)
Link to post

Mener den forrige eier av båten fikk den montert i 1997. Den er i alle fall ikke original fra 1977... da var det med fettkopp. Tok med meg bilde til forskjellige VP forhandlere, men ingen hadde sett den før. Regner med at det er en relativt enkel sak å bytte pakning den dagen den evt. begynner å lekke.

Link to post
Jeg kom en gang i skade for å stramme de fremre slangeklemmene for mye og da ble hylsen svært varm. Oppdaget det heldigvis raskt og slakket klemmene igjen.

 

Det står faktisk i monteringsanvisningen fra Sleipner at slangeklemmer ikke skal stammes mer enn 10%. Normalt er den forsterkede gummislangen som benyttes til dette formål 12mm tykk noe som tilsier at slangeklemmen ikke skal presses mer enn 1,2mm inn i forhold til slangens yttermål. Dette gjelder også ved montering på pakkbokser av metall.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hvem som leverte disse pakkboksene vet jeg ikke, men av leverandører i Norge jeg kjenner til har man Sleipner, Bosvik og West Mekan.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Husk at volvo kondomet må luftes godt for luft ved sjøsetting etter og ha hvert på land.

 

Hadde bare lyst til å understreke dette. ALLE pakkbokser skal luftes etter at båt har vært på land. Noen har egen luftenippel, mens på de boksene som ikke har nippel skal slangeklemene som sitter rundt boksen løsnes og man kan benytte en flat skrutrekker innunder slangen for å lufte til det kommer vann der.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har selv en pakkboks fra Bosvik som kun har noe som kalles for kullfiberpakning (???) - denne er fortsatt potte tett etter 600 driftstimer. Resten av "anlegget" er av helt vanlig type med vannkjølt hylserør. Må lufte en gang ved sjøsetting, så skru til med håndmakt. Ved normaldrift blir denne "noe varm", dvs. man kan akkurat klare å holde hånden på den uten å bli brent. Har altså ikke hverken oljetank eller fettkopp eller annen form for smøring.

Link to post
  • 7 måneder senere...
Hadde bare lyst til å understreke dette. ALLE pakkbokser skal luftes etter at båt har vært på land.

 

Noe jeg aldri har tenkt på...

 

Men jeg kontrollerte pakkboksen i dag, la hånda på den etter en halvtimes kjøring og jeg synes den var varm. Så etter å ha lest tipset av VannTro gikk jeg i kveld ned for å se om det var luft i propellhylsa. Slakket på skrueklemmene og kunne høre at lufta slapp ut ..pssssssssssssssssst blupp :eek:

 

Der ble jeg overrasket gitt. Hele hylsa må jo ha vært full av luft. Og den har stått luft der i et halvt år nå, den slipper ikke ut om man ikke lufter.

Link to post

Har du tradisjonell pakkboks med talgpakninger slipper du å tenke på dette. Det eneste du må passe på er at det drypper sånn passe. Lett å justere og lett å legge inn nye pakningsringer. Og det kan du gjøre med båten på vannet. Diverse andre systemer, som selvfølgelig er fine når de virker, har ulempen at det fort kan lekke MYE når noe går galt. Dessuten må da båt må på land og aksel ut.

 

Jeg synes dette er et godt eksempel på at en tradisjonell løsning står seg mot nye "forbedrede" løsninger. Men selvfølgelig, du må finne deg i at båten ikke er knusktørr i bunn.

Link to post

Gammel:

 

aksel.jpg

 

Snudd klem-mekanismen + Volvo leppe:

 

volvoleppa.jpg

 

Dvs fra et arrangement med en del lekkasjer til en ordning som skal være tett. Transformasjonen er i prinsippet enkel og rimelig. Måtte fremdeles benytte kjøling fra motoren for å holde leppa kald - men det er i tråd med instruksjonen. Har ikke rukket så mye erfaring med denne ennå - men at det skulle være så enkelt å gå fra det gamle til det nye trodde jeg ikke på forhånd (det er gjort mye annet samtidig i mitt tilfelle - herunder nye akslinger).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...