Jump to content

Ødelagt bryterpanel....HJELP!!!!


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Skulle idag koble panelet opp på nytt. Skulle så koble minus'en fra panelet sammen med minus'en fras batteriet. Plutselig sa det bang. Så på sikringen og den var selfølgelig ødelagt. Vi hadde prøvd en gang før det smalt rett på hverandre og da uten sånn hette til å koble det sammen.( det var altsa med hette det sa bang!). :smiley::cryin::seeya::wink:

 

Her er det et uskarpt bilde av noe vi mener kan være ødelagt (det med rød ring rundt). Skal disse kobber-dingsene sammen eller skal de være slik som de er? Det er en pluss og en minus. (De går fra sikringene underfra)

Bilde

 

 

Her er den svarte minusledningen som vi skulle koble på!

Bilde

 

Hva bør vi gjøre?

 

Vet noen hva feilen kan være?

 

Skal de kobberdingsene være sammen eller ikke?

 

Bør vi kjøpe et nytt panel?

 

Trenger dere mer info så er det bare å spørre så skasl jeg svare etter beste evne!

 

mvh

Jonhei

 

PS. Som dere kanskje har merket ut ifra det som jeg har skrevet, så kan jeg ikke dette så veldig bra. :wink: :wink: :flag:

Link to post
Share on other sites

Fjern koblingene til batteriet, ta et multimeter å mål deg frem, koble fra/til ledninger til du finner feilen.... kortslutningen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei Jonhei

 

Litt vanskelig å se, kobber lednningen "rundt" fordeler + (strøm) til de forskjellige sikringene, som igjen fører pluss til bryterene (orange ledn)

"Kobberdingsene" skal nok være sammenkoblet.

Men hva skal du med - (minus) i dette panelet, bortsett fra det i hjørne som ser ut som en sigarettenner. Har bryterne dine lys?

Hvis ikke er det kun sigaretttenneren som skal ha minus såhvidt jeg kan se!

 

Lykke til! :smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Når jeg nå så nærmere på det så ser til og med jeg at kobberdingsene skal sammen. Jeg viste ikke at de kunne "smelte bort" slik som det de har gjort her, jeg. :cryin:

 

Er det noen som har en aning om hva som kan ha vært feilen og som gjorde at det smalt med sånn hette som du kobler ledninger sammen med? (sånn hette = sånn du får med i et kabelsko-sett)

 

mvh

Jonhei :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du kan jo kjøpe en såkalt prøvelampe på Biltema, Mekonomen eller lignende butikker. Den ser ut som en stålpenn med en ledning på.

Koble ledningen(den har en egen klype) til annen jord enn den du skal koble til, sett så pinnen i enden av "pennen" mot jordledningen du skal koble på. Hvis "pennen" da lyser, går det strøm i jordledningen du prøver å koble.

Skulle dette skjære seg for deg igjen, kan du sende meg en IM, så skal vi se om ikke jeg har tid til å hjelpe deg en dag til uka.

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

Du kan jo kjøpe en såkalt prøvelampe på Biltema, Mekonomen eller lignende butikker. Den ser ut som en stålpenn med en ledning på.

Koble ledningen(den har en egen klype) til annen jord enn den du skal koble til, sett så pinnen i enden av "pennen" mot jordledningen du skal koble på. Hvis "pennen" da lyser, går det strøm i jordledningen du prøver å koble.

Skulle dette skjære seg for deg igjen, kan du sende meg en IM, så skal vi se om ikke jeg har tid til å hjelpe deg en dag til uka.

 

Mvh

Thomas

Takker for tilbudet. Jeg sender deg en IM vis det skulle skjære seg, men jeg tror det skal gå bra. Håper i hvert fall det. :smiley:

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvis du selv koblet feil +/- er det mulig at du ikke har sikring på den kursen du prøvde å koble sammen. Sørg for at det er sikring på alle strømførende punkter. :smiley:

 

Ellers ville jeg gått over og isolert ledninger som ligger nærme hverandre med krympestrømpe el. Uisolerte ledninger er skummelt, hvis du i tilegg ikke har sikringer til alle kurser, kan dette skje. Vet ikke om du har sikringer til denne kursen, men det ser ut til at +/- har fått kontakt og når det da ikke er en sikring som går "smeller" det og det kan i værste fall ta fyr.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvis du selv koblet feil +/- er det mulig at du ikke har sikring på den kursen du prøvde å koble sammen. Sørg for at det er sikring på alle strømførende punkter. :smiley:

 

Ellers ville jeg gått over og isolert ledninger som ligger nærme hverandre med krympestrømpe el. Uisolerte ledninger er skummelt, hvis du i tilegg ikke har sikringer til alle kurser, kan dette skje. Vet ikke om du har sikringer til denne kursen, men det ser ut til at +/- har fått kontakt og når det da ikke er en sikring som går "smeller" det og det kan i værste fall ta fyr.

 

mvh

GipsyGirl

Vi har sikring og den var intakt før det smalt, men den var selfølgelig ødelagt etter.

Vi har nå byttet den slik at det er klart til jeg skal montere det igjen.

 

Kan det være kortsluttning i det elektriske anlegget?

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Hei Jonhei.

 

Med så mange usikkre momenter hadde jeg gått og anskaffet meg et nytt panel, det kan bli billig i det lange løp. :smiley:

Mvh Heira :confused:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Vi har sikring og den var intakt før det smalt, men den var selfølgelig ødelagt etter.

Vi har nå byttet den slik at det er klart til jeg skal montere det igjen.

 

Kan det være kortsluttning i det elektriske anlegget?

 

mvh

Jonhei

Jeg ville latt sikringen være ute, og koble samme den ledningen du prøvde å koble sammen da det smalt. Når du da setter i sikringen på nytt, går sikringen hvis du har kortslutning, hvis ikke skal det være i orden, og grunnen var at du da fikk kontakt mellom +/- ved kobling.

 

En grei regel uansett når noe skal kobles sammen er å ta ut sikringen til den kursen.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...