Jump to content

Hvor strømkrevende er et "helt vanlig" relé?


Ronald

Recommended Posts

Jeg har montert en vannføler ("bryter") i bunnen av kjølsvinet, a-la det man finner på automatiske lensepumper. Litt uflaks, og litt pga "omstendighetene" (plass osv.), så har dette blitt montert "omvendt" (nei, ikke bare opp-ned). Kort fortalt - bryteren kobler sammen forbindelsen når det ikke er vann, og tilsvarende brytes kretsen når vannet stiger. Jeg trenger det motsatte, fordi jeg ønsker en lydalarm dersom vannstanden overskrider et visst nivå. Hensikten er sikkerhet, eks. en gjennomføring som går lekk, slanger som ryker osv.

 

Det er ikke trivielt - uten mye ekstraarbeid (som jeg helst vil unngå) - gjøre om på dette. Minste motstands vei er derfor å koble inn et enkelt relé som "snur" logikken, eks. et som dette.

 

Det betyr at det alltid skal ligge spennig inn mot reléet når batteriene er innkoblet. Også når motoren ikke går. Jeg regner som sikkert at det er helt minimalt med strøm som går med til dette, men siden jeg er litt "allergisk" for alt som trekker (unødig) strøm i båt - er det noen som kan berolige meg? Er det helt mikroskopisk med strøm som går med?

Link to post
Share on other sites

Mikroskopisk er det nok ikke. Da hadde det vært snakk om uA for å holde relèet inne. Tror nok det er noen 10 talls mA.

Biltema gir ikke noe info som kan benyttes til å regne ut forbruket.

 

Men dette kan kanskje være representativt?

 

Forbruk på 10 timer = 1,5 Ah

24 t = 3,6 Ah

 

Om det skulle bli stående på i 10 dager har du tappet batteriet mer enn du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Ville brukt et 87a rele som switcher mellom 87 og 87a tilkoblingen. Hvor du med strøm tilkoblet bruker utgangen som ikke har gjennomgang og når vannet stiger brytes strømmen og du får gjennomgang på den andre tilkoblingen, alarmen går. Vet ikke hvor mye dette trekker, men vil tippe 300-400milliampere eller ca 0,5A.

 

Edit: tok nok for hardt i når det gjelder strømforbruk 100-200mA er nok mer reelt

Redigert av softneck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I en tid med mye diskusjon rundt bruk av signaler for å få oppmerksomhet tok jeg en runde i egen båt for å se hvor landet lå. Det gamle relèt hadde trolig tatt kvelden og jeg tok det ut for å se hva som står skrevet under. Der står: 12 volt, 1-30/51, 3-85 og 4-87. Er dette et riktig rele for horn?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er det et metallhus ? Med jording i huset ?

 

3 stifter minner mest om en elektrisk bryter som slipper strømmen igjennom, men skal ikke si at det er tilfellet her.

 

Det kan jeg nok ikke svare på desverre. Meste jeg husker av slike med 3 stifter er blinkrele :)

 

Du kan jo spørre der de kjøpes. Hvis du ikke har hatt det i skuffen da :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...