Jump to content

E-85 som forgasser/motorrens ?

motor

Recommended Posts

Jeg pratet i kveld med en kar som jobber mye med motorsykler både 4 og 2 takt.( Lærer i faget) Han brukte E-85 som rens av forgassere og motorene ellers. Hva tror dere? Anbefalingen var å blande disse drivstoffkvalitetene 50/50 for så å kjøre til tanken var tom. For mye E-85 ville lett føre til litt tenningsbank på 4-takterne. Han opplevde at nedsotede plugger ol ble helt rene etter ei tids kjøring og at forgasserproblemer ble borte.

Redigert av motor (see edit history)

dette høres ut som ei salig suppe. hvorfor skulle E85 gi tenningsbank? den har jo mye høyere oktan! 104 for å vær nøyaktig. Det er nå reine racingsuppa til motorer som kan dra nytte av den ekstra oktankvaliteten. Ei heller ville eg ikkje turt å fylle så mykje etanol på en 2-takt da oljen ikkje blander seg og heller tvert imot blir vasket bort. og da veit vi alle ka som kan skje... men om du meina 50/50 så blir prosenten 7.5 og det er vel akseptert av nyere påhengsere kansje, men ikkje litt eldre. Så svaret må bli tja

50/50 E85 og Bensin fjerner soting.. Måtte jo være en suveren kombinasjon på min Marna bensin-motor, som soter en god del på tomgang. Skulle gjerne visst om dette virker bra.

Hvor får man kjøpt E85?

Kan ikke si jeg har sett det på min lokale Statoil-stasjon, men nå har jeg ikke letet etter det heller.

dette høres ut som ei salig suppe. hvorfor skulle E85 gi tenningsbank? den har jo mye høyere oktan! 104 for å vær nøyaktig. Det er nå reine racingsuppa til motorer som kan dra nytte av den ekstra oktankvaliteten.

Riktig at E85 har høyere oktan - men inneholder også mindre energi pr gram og krever fetere blanding. "ideal" blandingsforholdet til ren bensin er vel 14.7:1 , E85 9:1.

Så å kjøre en slik miks uten omdysing/mapping vil gi for mager blanding, høyere forbrenningstemperatur - og dermed fare for tenningsbank (og brente stempel/ventiler) selv om oktantallet er høyere.

Saabs og Koeningseggs biler som yter mer på E85 bruker vel også ca 30% mer drivstoff når de går på E85..?

2-taktere kan kjøres på etanolholdig drivstoff med rett dysing. I USA har det vært innblandet Etanol i bensinen, spesielt i midtvesten i mange år. Kreves også at komponentene i drivstoff systemet tåler det...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

[quote name='ivar' date='03.07.09 11:01' post='782622'

2-taktere kan kjøres på etanolholdig drivstoff med rett dysing. I USA har det vært innblandet Etanol i bensinen, spesielt i midtvesten i mange år. Kreves også at komponentene i drivstoff systemet tåler det...

inntil 10% ja på nyere motorer, ikkje 85%.. problemet er at dagens to-taktsolje ikkje blander seg. men men ny oljekvalitet så sku det vel ordne seg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...