Jump to content

Ønsker generell info om drev og motorer som brukes på drev.


Wankel

Recommended Posts

Har aldri hatt båt med Inboard før, så trenger litt opplæring !

 

Ser på 21-23" daycruisere fra 80 ala Draco, Windy Fjord og Marex og de aller fleste av disse har inboard enten fra Volvo Penta eller Mercruiser. Noen har en enkel Volvo B20-B23 som tilogmed jeg skjønner meg på, og noen har en svær V8 fra VP, men som sikkert fortsatt er ganske analog og enkelt, men tar mer plass.

Mye av det samme fra Mercruiser med motorer fra 4 til 8 sylindre.

 

Hvor mye forskjell er det i drivstoff forbruk på disse ved normal bruk ?

 

Og er det noe man bør unngå i denne motorjungelen, og er det noe man bør være på jakt etter ?

 

Så kommer vi til drev - her er jeg ennå blankere i harddisken...

Drev er vel det samme som girkasse og undervannshus på en påhenger - eller er det helt feil ?

 

Man prater om VP 180, 190, 280 og 290 drev, hva er forskjeller og likheter her ?

Er noen drev mye bedre enn andre, eller er de bare tilbasset styrke på motoren og eller like i konstruksjon osv ?

 

Kan noen enten svare her, eller legge inn en link til gode sider for noviser på inboard motor ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bumper denne jeg også da jeg muligens er i samme situasjon og lurer på noe av dette :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Korsnes tar nok litt feil der, alle v8 motorer er ikke fra gm. Gm er mye brukt pga pris men det brukers også Ford og Chrysler . Min Vp er en Ford 5LV8 og heter FL5.0 (FL-Forgasser, Fi-innsprøytning) En annen ting er motor størelsen må jo velges etter behovet og hva skal båten brukes til.

 

Drevet kan vel enklest beskrives som en påhenger som ikke har motoren montert på toppen.

Redigert av Draco20 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager men du tar nok feil Fl/Fi er fra 90 tallet . du må nok sjekke VP kunskapen litt Men den var også brukt som 302/351 cid på 70 tallet

Det er jo bare tull og være bastant på at alle v8 fra 80 up er GM for det er det ikke. Jeg vet for jeg har en FL i min båt og det er det fler som har.

 

Hvis du går inn på denne linken ser du den er fra 93 til 96 :http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/out_of_production_engines.htm

Redigert av Draco20 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

no må du få med deg ka eg skrive da ! dette handlet om båt fra 70-80 tallet. På 70-80 tallet var ikkje motorene fra 90 tallet tilgjengelig. Og som eg sa, det som finnes idag er ikkje så veldig rellevant. VP hadde 2 modeller fra ford aq190 & aq240. det var i 1976&77 så sjangsen for å komme over en slik en er heller liten, derfor påstår eg så bastant som du sei at det er GM produkt som gjelder. Ei var heller det poenget men at VP og Mercr. er stort sett likt da det kommer fra samme fabrikk.

 

Har forøvrig en ford i båten sjøl

 

Og ja motorstørrelsen velger man etter behov. Og desse båtene har behov for denne størrelsen

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en 70 talls Fjord 21DC med en volvo aq240 med vp 270 drev.

 

Dette er en Ford 351w.

 

Ville ikke hatt båten med mindre motor så lenge det er snakk om bensin. Tror nok en tilsvarende båt med en 4 syl bensin vil bruke mer drivstoff enn meg iom jeg kan la motoren gå stille og rolig på 3200 rpm og holde gode 25 knop. Har du en liten firer oppi vil det bli dyrt å gå med denne farten.

Link to post
Share on other sites

er det noe man bør unngå i denne motorjungelen, og er det noe man bør være på jakt etter ?

 

Er noen drev mye bedre enn andre?

Dette er spørsmålene jeg gjerne skulle sett svaret på.

 

Synes ofte jeg ser båter med innenbordsmotor som har nyoverhalte motorer og byttet motor kort tid etter båten var ny osv.

Sitter nesten med følelsen at alt er søppel og at jeg derfor må holde meg til utenbordsmotor en stund til.

 

Håper noen kan avkrefte dette og fortelle hva man bør se etter og hva man bør styre unna

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

det er vel gjerne fordi at på finn betyr overhalt at det er skiftet olje eller ei pakning. Tror de nesten meina at de har letta på motorluka og tatt et overblikk. Irritere meg det der at folk skriver nyoverhalt om nesten absolutt alt til ei kvar tid som det er en bra ting. sist observert i en annonse for en 8 hk påhengs med nyoverhalt propell... det var en sliten originalpropell med ny lakk..

Link to post
Share on other sites

Alt som blir behandlet som søppel blir til søppel. Tar du opp båten på høsten og venter til sjøsetting med "vedlikeholdet" blir det dårlig. Mange av delene på en sjøvannskjølt innenbordsmotor har en normert levetid, og oppsatte tider for preventivt vedlikehold/bytte av disse delene. Eksempelvis belger, manifolder, risere, pakninger etc. Venter man til disse ryker istedetfor å bytte preventivt ender man med en overhaling av topper, blokk og/eller drev.

 

Jeg tror at de som setter bort båt og motor for vinterkonservering og service betaler såpass mye for dette at kvitteringer og arbeidsbeskrivelser blir tatt vare på i en egen perm som de gjerne foreviser potensielle kjøpere. Likeledes tror jeg at de som gjør dette selv fører en logg over hva som blir gjort og når det blir gjort slik at vedlikeholdet kan dokumenteres ved et salg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...