Jump to content

Volvo Penta MS4 går ikke i gir


Storø RC 34

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har problemer med å få gearkassen til å gå i gir fremover på min Volvo Penta MS4 girkasse

Jeg må noen ganger ruse helt opp i 1500/2000 omdreininger, eller evt sette den "reversj" et par ganger før den går i gir fremover. Andre ganger går det på f.eks 1500 omdreininger et par minutter, og plutselig så går den hardt i gir. Jeg har sjekket at det er nok olje på gearkassen!

 

Jeg er redd for å ødelegge gearkassen, har noen noe peiling på hva problemet kan være? Kan det være noe som er går tregt eller noe inni kassa?

 

Jeg snakket nettopp med Ragnar Ringstad AS, og de mener det kan være noe de kaller en "girkon" som er slitt. Dette skal være en slitedel som noen ganger må byttes. Prisanslag deler: 6000,- og jobben 4000,-. og girkassen leveres løs....

 

Vennlig hilsen

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Link to post
Share on other sites

Jepp. Ragnar Ringstad har etter stor sansynlighet rett. Gearkonen må byttes eller slipes. Ikke det første jeg ville gitt meg i kast med hvis jeg ikke hadde vært vant med å skru.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men, finnes det andre jeg kan kontakte på dette i Østfold? Ragnar Ringstad er fullbooket og jeg starter ferie om en uke!!!

 

Finnes det noe type ferdig kit/rep.sett på dette? Jeg har en kompiss som er god på å skru.

 

REM, vet du hva konsekvensen kan bli om jeg kjører med denne girkassen i sommer? Blir konen mer og mer slitt, mister jeg giret? Havarerer hele girkassen?

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Link to post
Share on other sites

Ja det kan godt være det som du har fått tips om, men for å eliminere en mulig feil som ikke koster deg penger å utbedre, ville jeg koblet fra wiren nede på gearet og koblet inn vha. den små armen nede på gearet. Føre den mot forover mens motoren går og sett om det var helt likt da og.

 

Ja kom og til å tenke på om du har valgt korrekt olje for gearet i hht. spesifikasjonene?

Link to post
Share on other sites

En "ubehagelig" konsekvens kan være at når du går mot kai så svikter reversjen fullstendig og du braser i kaia så flisene...... :eek: . Ellers skal det vel mye til om kassa i seg selv tar skade av en slitt kon. Alle verksteder er vel fullboket nå til over ferien. Kanskje kjenner du en kompis som er vant med å skru? Har du delene tilgjengelig gjør du det på noen kveldstimer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ut fra egen erfaring, og det som har vært skrevet på forumet, kan du kjøre med det i ferien, skjer ikke noe over natten her og det at konen ikke griper tak med en gang medfører ingen risiko for havari.

Har vært skrevet om folk som har kurert problemet med visse oljetyper, men jeg klarer ikke å finne tilbake. Repsett finnes ikke, men er kompisen din flink å skru er det ikke noe problem å bytte konen. Evnt. slipe den, alle de jeg har hørt om som har gjort dette har hatt suksess.

Link to post
Share on other sites

Ja, det har slått meg at det værste som kan skje er at jeg kjører på andre, eller i brygga, men har heldigvis to motorer.

Er det noen av dere som har gjort dette tidligere? Er det mulig på noe vis å beskrive mengden jobb, og hvor vanskelig dette er? Ragnar Ringstad AS kunne ordne nødvendige deler for meg....

 

Gudrun, godt tips som jeg skal forsøke til helgen!

 

Når det gjelder oljen, så er det NEPTUNA GEAROLJE SYNT. 75W-90 kjøpt på Maritim, men det er ikke utført komplett oljeskift, kun etterfylling. Planen var å ta oljeskift i år siden jeg kjøpte båten i fjor og har hatt mye annen jobb også!

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Link to post
Share on other sites

Mange på forumet har fikset dette selv. På min var oljedreneringsrillene fyllt opp med avleiring av ukjent type. Fjernet dette og har ikke hatt problemer siden. Motoren har iallfall gått 500 timer etterpå. Det beste er selvsagt å montere en ny kon, koster vel rundt 3k.

 

Jobben består i å demontere gearet. Åpne det og bytte konen. Ingen form for justering, shimsing etc. Tidsforbruk? Tipper 5-10 timer. Minst halvparten på å ta gearet ut og inn av båten.

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende symtomer på vårt 290-drev tidligere, bare at her var det reversen som var vanskelig. Dette drevet har også kon, og jeg tror innmaten er ganske lik MS4-kassa. Vi opplevde at problemet var langt mindre i den første perioden etter at oljen ble byttet. Dette selv om det ikke var spor av vann i oljen.

 

Kanskje kan du avhjelpe problemet til over ferien ved å foreta et oljeskift. Jeg antar at dette ikke er noen stor operasjon på et slikt gir.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

ville jeg koblet fra wiren nede på gearet og koblet inn vha. den små armen nede på gearet. Føre den mot forover mens motoren går og sett om det var helt likt da og.

 

Har du prøvd dette?

En dårlig wire (evt feiljustert) kan gi samme symptomer, min erfaring er fra Volvo og Mercruiser Bravo drev men prinsippet er det samme.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat samme symptomene på mitt MS3 gir der var det litt lite olje , fylte opp olje og så oppdaget jeg at boltene til akselflensen hadde løsnet :headbang:

satte disse fast og giret har fungert utmerket etter dette så tydligvis var det vibrasjoner fra aksel som var skyld i at dette oh utløste problemer med å koble forover når motor/gir var kald .

Har brukt båten minst 20 timer etter dette og ikke merket noe unormalt etterpå

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat samme symptomene på mitt MS3 gir der var det litt lite olje , fylte opp olje og så oppdaget jeg at boltene til akselflensen hadde løsnet :headbang:

satte disse fast og giret har fungert utmerket etter dette så tydligvis var det vibrasjoner fra aksel som var skyld i at dette oh utløste problemer med å koble forover når motor/gir var kald .

Har brukt båten minst 20 timer etter dette og ikke merket noe unormalt etterpå

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Så det du sier er at jeg muligens kan redde sommeren med oljeskift på girkassa?

Jeg kan ikke garantere noe. Men prisen for en par-tre liter olje eller hvor mye gearet trenger er jo beskjedent sammenlignet med prisen på deler og event. arbeid. Og siden du har to motorer kan du vel først å fremst bruke den andre ved havnemanøver slik at du ikke risikerer noe i slike situasjoner.

 

Laluna har også erfaring med oljenivå, og andre har foreslått å kontrollere at vaieren er riktig justert. Kanskje disse tingene er det som skal til for å gi deg ro i ferien, så kan du heller foreta vedlikehold til vinteren dersom det viser seg at det virkelig er nødvendig.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har nå skrudd på ms3 gir i ved flere anledninger over de siste 2 år, du får det ut av båten på ca 30 minutter,

 

1 - løsne de fire boltene på akselflensen, dra denne bakover

 

2 - koble fra wire

 

3 - skru ut de 6 boltene som går mot dempeplaten.

 

4 - dra giret bakover !!nb det er tungt, ikke la det smelle ned i kjølen!!

 

5 - ta av sjaltemekanismen til på girarmen, ta ut glidesko.

 

6 - av med umbracoene som holder toppdeksel, åpne mutter, dra opp tannhjul, ta ut kon,

 

7 - reverserprosess. nb! vask alt med white spirit.- hele kassen innvendig.

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vil bare informere om at jeg har byttet olje på girkassen, og at den nå girer helt fint. Jeg vil derfor kjøre med den slik frem til nye ulyder kommer.

 

Tusen takk for alle hjelp - dette reddet troligferien :=)

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...