Jump to content

Boyesen power reeds på yamaha 15hk


kmjelle

Recommended Posts

Jeg har montert nye reed-ventiler. Stemmer det at de originale stopperne som begrenset hvor mye ventilene kunne åpnes, skal fjernes ved montering av Boyesen reeds? Det er slik jeg skjønner monteringsanvisningen, og motoren gikk bra i testtanken etterpå. Er det da ingen begrensing på åpningen av Boyesen reeds?

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke noe til den spesifikke motoren, men kan nok stemme at en ikke skal bruke "stopperen", er sikkert litt forskjellig imellom de ulike merker/modeller, men har du anvisingene for din spesifikke motor så følg det som står....

 

Betegnelsen "reed stopper" er egentlig feil betegnelse da de egentlig er "reed dempere" ( skal hindre resonanser ), men blir brukt til å begrense maks åpning da særlig på mindre motorer ....

 

Sto det noe i anvisningen om at du skulle bytte hoved dyser i forgasseren/e ?? , anbefales å bytte til en eller to størrelser større på ENKELTE motorer .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Sto det noe i anvisningen om at du skulle bytte hoved dyser i forgasseren/e ?? , anbefales å bytte til en eller to størrelser større på ENKELTE motorer .

 

 

Arne Kjetil

Nei, dyseskifte var ikke nevnt i monteringsanvisningen. Er det en blanding av luft og bensin som går gjennom reed-ventilene? Jeg fikk inntrykk av å kunne se rett inn på noen akslinger som vel er koplet på stemplene, da jeg tok av platen med reed-ventilene. Eventuelle dyser må vel da sitte før reed-ventilene, et sted i forgasseren? Det går en slange mellom platen med reed-ventilene og lengre bak på motorblokken. Hvilken funksjon har denne? Den hadde en liten rift, så jeg bør vel bytte den. Den grå slangen som går inn på den øverste sylinderen i innlegg nr 1 her

Link to post
Share on other sites

Nei, dyseskifte var ikke nevnt i monteringsanvisningen.

Er det ikke nevnt er det ingenting å tenke på.

 

 

Er det en blanding av luft og bensin som går gjennom reed-ventilene?

I ditt og de fleste tilfeller ja, finnes motorer med "tørre" reedventiler også ( enkelte Innsprøytning og direkte innsprøytning )

 

Jeg fikk inntrykk av å kunne se rett inn på noen akslinger som vel er koplet på stemplene, da jeg tok av platen med reed-ventilene.

Du ser antagelig rett inn på veiva med tilhørende råder.

 

 

Eventuelle dyser må vel da sitte før reed-ventilene, et sted i forgasseren?

Sitter i forgasseren ja, men siden det IKKE er nevnt i bruksanvisningen er det ikke noe å tenke på

 

Det går en slange mellom platen med reed-ventilene og lengre bak på motorblokken. Hvilken funksjon har denne?

Antagelig en olje slange.... endel av den oljen du blander i bensinen vil legge seg på innvendige flater inni motoren, den vil da renne imot det laveste punktet for så å samle seg der.... via et enkelt system av enveis ventiler og enkelte tynne slanger ledes denne olje dit hvor den trengs.

 

 

Den hadde en liten rift, så jeg bør vel bytte den.

Litt usikker på funksjonen her.... men den bør uansett byttes snarest mulig.... helst FØR du bruker motoren mere.

Prøv å få tak ca samme diameter på slangen + den må være kjemikalie bestandig .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg fant svaret selv. Fra manualen: "The bleed system consist of one or more hoses depending on the model being serviced. These hoses transfer unburned fuel from one cylinder to another. The fuel is pulsed by cranckcase vacuum. This system prevents accumulation of unburned fuel in the lower cylinder and transfers the fuel and oil mixture to the crackshaft upper main bearing for lubrication." Er cranckshaft veiva?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...