Jump to content

Valg av startbatteri til Cummins-M QSD 4.2ES


Flemastro

Recommended Posts

Hei,

etter at jeg endelig er i mål med koblingskjema for det elektriskeanlegget er det på tide å kjøpe startbatteri.

Etter å ha vært litt rundt og hørt i dag begynner jeg virkelig å lure.

 

Jeg har fått opplyst alt fra at det vil fungere med 50Ah til at motoren krever minimum 160Ah.

Det er altså snakk om en Cummins-Mercruicer QSD 4.2ES 320Hk og den skal ha en dynamo på 110A. Klarer ikke finne manualen.

 

Personlig trodde jeg at jeg kunne velge et lite batteri bare det kunne levere en høy momentan strøm og har derfor i utgangspunktet valgt MAXXIMA 900 BATTERI 50AH fra Sønniak.

 

 

Vil dette fungere eller må jeg ha et batteri med et høyt antall Ah? I så fall er jeg veldig interessert i hvorfor.

 

Flemming

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Volvo Penta KAD300 og benytter Exide Maxxima 900DC som startbatteri. Det er, som du sier, på 50 Ah. Fungerer utmerket. Et startbatteri skal gi mye Amp under et kort tidsrom.

 

Nå skal det sies at jeg har 2 stk. slike fordi jeg kjører baupropell, ankervinsjer og start av motor på denne banken. Hvis jeg ikke hadde koblet anker + baupropell på startbanken ville jeg bare hatt et slikt batteri til start. Volvo sier også at startbatteri skal være på 115 Ah, men de har nok ikke tatt hensyn til moderne batteriteknologi. Tidligere måtte en kanskje opp i 115-150 Ah batterier for å kunne gi nok Amp til å dra rundt en tung dieselmotor slik at den startet.

 

Exide Maxxima 900DC gir maks 800 Amp uten at spenning synker under definerte verdier (som jeg ikk husker hva er, men det har med såkalte CCA verdier å gjøre). Det betyr over 8 KW (nesten 9 KW). Startmotor på KAD300 er på 3 KW i følge spec. Så jeg skulle ha nok å gå på.

 

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...