Jump to content

Temperatur motorrom?


GeirKS

Recommended Posts

Hvis forbrenningsluften hentes fra motorrommet vil enhver senkning av temperaturen bidra til forbedret forbrenning. Det er vel derfor ønskelig å senke temperaturen hvis mulig.

 

Selv plages jeg litt med motorlukt og forbereder et prosjekt for å isolere motorrommet bedre fra kabinen og kanskje øke utventileringen. Jeg har sett at noen anbefaler å montere to vifter, en inntakssiden og en annen på utluftingssiden. Jeg lurer imidlertid på om de to viftene i tilfelle skal ha samme kapasitet eller om den på utluftiningssiden skal være noe større (for å unngå overtrykk i rommet og derved økt lekkasje til kabinen). Noen syn på dette?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Med 2x260 HK blir det vel ikke overtrykk i motorrommet?

 

Nå har det seg slik at mulighetene for å ordne bedre ventilasjon i motorrommet er ganske begrensede i min seilbåt, men ingenting er umulig.

 

Min subjektive følelse er at motorrommet er ganske varmt, selv med de moderate temperaturene som er nå om dagen.   :seeya:

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

I motorrommet på min Saga 25 CC, med en AQAD 31 A (130 hk) har jeg med et enkelt ute/innetermometer målt at temperaturen ligger mellom 45-50 grader ved masjfart 3500 rpm. Motorrommet er ganske stort med hele båtens bredde akter og ca 1,5 m forover. Luften kommer inn gjennom to luftespalter på hver side av båten.

 

Mener å ha lest noe om at leverandørene oppgir motorenes effekt ved ca 20-25 graders omgivelsestemp. og at effekten synker ganske mye ved temperaturer over dette nivået.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...