GeirKS Startet 16.Juni.2004 Del på Facebook Startet 16.Juni.2004 Hva er "normal" temperatur i et motorrom? I dette tilfellet er det snakk om en 45HK dieselmotor, men det går vel an å si noe generelt? Om dynamo og temp: (https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5689) GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Hvis forbrenningsluften hentes fra motorrommet vil enhver senkning av temperaturen bidra til forbedret forbrenning. Det er vel derfor ønskelig å senke temperaturen hvis mulig. Selv plages jeg litt med motorlukt og forbereder et prosjekt for å isolere motorrommet bedre fra kabinen og kanskje øke utventileringen. Jeg har sett at noen anbefaler å montere to vifter, en inntakssiden og en annen på utluftingssiden. Jeg lurer imidlertid på om de to viftene i tilfelle skal ha samme kapasitet eller om den på utluftiningssiden skal være noe større (for å unngå overtrykk i rommet og derved økt lekkasje til kabinen). Noen syn på dette? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
GeirKS Svart 16.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Med 2x260 HK blir det vel ikke overtrykk i motorrommet? Nå har det seg slik at mulighetene for å ordne bedre ventilasjon i motorrommet er ganske begrensede i min seilbåt, men ingenting er umulig. Min subjektive følelse er at motorrommet er ganske varmt, selv med de moderate temperaturene som er nå om dagen. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Har 3 10cm ventilasjons-slanger inn i bunnen av motor-rummet og 2 tilsvarende ut på toppen, på hver av disse sitter det en 12cm PC vifte. Max/Min termometeret viser at med en MD21 kommer temperaturen opp mot 40 grader på sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 I motorrommet på min Saga 25 CC, med en AQAD 31 A (130 hk) har jeg med et enkelt ute/innetermometer målt at temperaturen ligger mellom 45-50 grader ved masjfart 3500 rpm. Motorrommet er ganske stort med hele båtens bredde akter og ca 1,5 m forover. Luften kommer inn gjennom to luftespalter på hver side av båten. Mener å ha lest noe om at leverandørene oppgir motorenes effekt ved ca 20-25 graders omgivelsestemp. og at effekten synker ganske mye ved temperaturer over dette nivået. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Anbefalt tempeartur i motorrom i.h.t. Perkins er ikke mer enn 20 grader over temp. på yttersiden av båten. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.