Jump to content

Fairline 36 ; hvor mye kjetting (kg) har dere i baugen?


nordan family 27

Recommended Posts

Båten min er en 86 modell - og det er kun 20 meter kjetting i baugen. Det er jo nesten en vits - men ettersom det har vært slik i så mange år er jeg fristet til å tro at det er en grunn til det. Båten er jo rimelig tung i baugen og er litt våt i sjø. Har kjøpt en 50 meters kjetting-bunt av samme kaliber 8 mm hvilket utgjør 75 kg kontra dagens 28 kg, men lurer på om jeg skal forkorte denne utfra vekt-hensyn ettersom det er så lite foran fra før. Hvor mye har dere andre?

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert undersøkt det, men kan du ha tau i stedet. Veier jo en del mindre...

 

Jeg husker at vi på en 30 foter (tilsvarer vel 32.33 fot i dag) fjernet hele stasen. Ble for tungt i forhold til gleden ved å ha vinsj fremme. Men det er jo avhengig av type bruk...

 

Fairline kjenner jeg ikke til på akkurat det punktet... (vekt foran)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hmmm...

 

Sikker på at du må ha større lengde ved tau? Kan du ikke bruke synketau med 5 meter kjetting i enden? (Dette er noe jeg kan lite om, men det virker litt rart for meg.)

 

Hensikten er først og fremst at vinkelen mellom ankeret og bunnen er likt hele tiden. Noe 5 meter kjetting bør sørge for... (?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

vinkelen er jo avhengig av vekt på tauet/kjettingen - og med 11 tonns båt tror jeg ikke tau eller 5 meter holder for å holde dette ned mot bunnen ved et lite vind-drag. Hel kjetting tror jeg virker bedre i så måte grunnet tyngden. Men så var det tyngden, da, i en båt som allerede er tungi fronten.

 

Jeg er med på de 17 metrene over - det er min regel også - minst tre ganger dybden, i alle fall om natten. Om jeg kutter i kjettingen resulterer jo det i et mer begrenst utvalg ankringsplasser.

 

Får kanskje putte på hele lengden og se hvordan det virker. Er bare så kjedelig å ta det hele ut igjen om det blir for tungt.

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde Princess 360 var det kun 30 meter kjetting i baugen. Vi lå endel på svai så jeg kjøpte 50 meter til som jeg skjøtet på slik at vi totalt fikk 80 meter. Fungerte utmerket, og vekten hadde ingen merkbare konsekvenser for båtens oppførsel eller ytelser.

Link to post
Share on other sites

Aktiv Marin på Lillestrøm fører i alle fall greie skjøteledd - et kjetting ledd som er delt, men som klinkes sammen igjen. I forhold til å komme seg igjennom vinsjen blri det som et vanlig kjettingledd. Men det blir vel en del mindre styrke i akkurat dette leddet enn i resten, så da er det vel det beste å dele et ledd og ta det med seg til et sveiseverksted å få sveiset lengdene? jeg vurderte også skjøting, men grunnet styrken ble det ny. Da har jeg i og for seg straks 20 m liggende som ikke skal brukes....

Link to post
Share on other sites

20 meter er meningsløst -- jeg har 50 -- regner med at det er de samme 50 som fulgte med båten da den var ny. Snart skal det ut -- trenger ikke vinsj forut og ikke trenger jeg å betale fuel for å dra rundt på den vekten heller. Lager ehller en luke og bruker ankerkassen til noe vetig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...