Jump to content

Ferskvannskjølt Sabb 2G blir for varm, trenger tips.


nab

Recommended Posts

Hei. Snekka vår har en 67 mod. SABB 2G som blir for varm ved normal marsjfart (temp. paserer 80 grader etter ca. 15 min). Hvis jeg slakker noe ned, så stabiliserer den seg på ca. 80, og holder seg på ca. 70 ved dorgefart. Den var like varm i mai når jeg satte den ut (ved 14 grader i sjøen) som den er nå. Hva er mest sansynlig feilkilde (vannpumpe / termostat eller noe annet)?

I SABB-manualen så står det at man kan sjekke vannpumpa ved å holde et papir under den for å se om den lekker. Ville ikke vannstanden sunket hvis det var tilfelle ? Hva er høyeste temp. som er anbefalt for denne motoren ? (Jeg ser i SABB-manualen at hvis det er alarm på vanntemp, så utløses denne ved 94 grader, vil det si at 85-90 grader er ok) ?

Link to post

80grader er formykje. 75grader er maks!

Du burde sjekke (som du nemner) termostat, vannpumpe og kjølerøra. Er det mykje bunnsmørning på dei?

 

Sjekk også oljetrykket, og ikkje bruk Turbo olje, denn er vel tynn. Oljen har også mykje med kjøling og gjere, men mest smørning. :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Hei. hadde samme problem på min egen 2g. På eksosmanifold/kjøletankt ligger det lokk i begge ender. Et går til termostat og et til eksos. På det lokket som går til termostat er det 6 skruer. Av med disse hvis det er mulig, men vær forsiktig. (Støpegods og rust går dårlig så jeg måtte bestille nytt lokk fra sabb). Når du får av lokket vil det åpenbare seg en sil. Denne var nesten grodd igjen på min. Rens den så tenker jeg temperaturen går nedover. Jeg prøvde kjølerens, overhale pumpe, bytte pumpe, fjerne groe og bunnstoff på kjølerør men det var først når jeg tok denne sila det ble noen merkbar effekt og nå er det ingen problemer. Lykke til.....

Link to post

Hei optimax150 (eller andre SABBa folk). Slik ser termostaten / eksosmanifolden ut (jeg får den ikke til å stemme helt med SABB-manualen, er det den samme som du har)?. Det er rustet hull i eksosmanifolden :headbang: , kan dette påvirke kjølingen? Er det forsvarlig å kjøre med denne resten av sesongen, eller må jeg kjøpe ny nå (til over 10 båtpenger :eek: )?

Holder det med å løsne de 2 skruene som er merket 1 for å få ut silen, eller må jeg også skru ut de som er merket 2?

eksos1_copy.jpg

Link to post

Etter hva jeg kan se utifra bildene vil jeg tippe som du også tror at termostaten ligger under lokket som blir holdt av de to skruene du har merket med 1. Løsne de to skruene (messing?) og se hva som fins inni der.

 

OBS, pass på å ha at flatjern som passer SKIKKELIG i sporet på skruene. Ihvertfall om det er messing, messingen er så myk at man lett ødelegger sporet om man bruker for lite skrujern... Har ødelagt noen messingskruer på den måten tidligere.. :nonod:

 

Visst termostaten her kan det være en fordel å ta denne med hjem for en sjekk om den virkelig åpner ved den angitte temperaturen.. Hiv den i ei gryte hvor du varmer opp vannet til den angitte temperaturen på termostaten. Vanntemperaturen bruker jeg å sjekke ved å bruke ett slik elektrisk termometer som du putter inn i kjøttet når du steiker det. Den tåler og viser høy nok temperatur.. :smiley:

 

Lykke til, du finner nok utav det.. :smiley:

Link to post

Det sitter termostat som du kommer til når du løsner skruene merket med 1 . Da kan du evt sjekke om det sitter en sil på baksiden inn mot tanke. Lys og kikk... Sitter det en sil der må du av med hele lokket for å få renset den. Hvis manifolden allerede er rustet hull i (forøvrig et vanlig problem)så spørs det om ikke det er løsnet såpass med rustflak at de har tettet for silen . Det er vel for å redusere muligheten med dritt i termostaten som gjør at den eventuelle silen ligger der. Finner du ikke noen sil der kan du ta ut termostaten og prøve å kjøre en tur uten den og sjekk hva som skjer. Regner forøvrig med at det er nok ren/ny kjølevæske og at det ikke lekker. Lykke til. :flag:

Redigert av optimax 150 (see edit history)
Link to post

Har byttet manifold også pga rustet hull. Ikke noe problem men boltene mine fikk jeg hele ut og renset gjenger før jeg brukte gjengestang og på med ny. Er litt usikker på om det er tommer eller milimeter gjenger på en 67 modell men det finner du jo fort ut. Hvordan går det med kjølingen ? Er litt spent så det er fint om du oppdaterer oss på hvordan dette går.. Stå på!!!!

Link to post
Pris ink.mva: 10637,50 :cryin:

 

Eingongs invistering! Har du frostvæske så holder det kjølekanalane fine, og maler du lydpotta med rustmaling så varer lydpotta foralltid!

Husk og ha olje eller kobberpasta på gjenganetil lydpotta!

 

Hasla 26:

Vi prøvde med Statoil Powerway 15-40W (Ein skikkeleg god olje) og Biltema Mineral 15-40W Turbodiesel olje. Men turbodiesel oljen vart oljetrykket rundt 1kg lavare. Og med Statoil sin olje var det like høgt som normalt.

Eg trur Turbo oljen er tynnare fordi turboen har små oøjekanaler og høg temperatur.

 

Hilsen Diesel248

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Tusen takk for tips og støtte :smiley: Jeg skrudde av dekselet til det som så ut som termostaten, og der så det slik ut:

termostat1.jpg

Inne i termostathuset var det noe som så ut som en gummipakning, med en fjær og og en "ventil", som lå mot gummipakningen.

termostat2.jpg

 

Slik ser pakningen ut :

termostat3.jpg

 

Innerst i huset sitter det en rund metallsak som ser ut som en ventil. Denne ser ut til å sitte fast inne i huset (jeg turde ikke å bruke makt for å prøve å få den ut).

termostat4.jpg

 

 

Er det noen av dere som har sett noe lignende, og kan forklare hvordan den virker?

Som det kan ses av det første bildet, så knakk den nederste skruen da jeg prøvde å få ut denne. Har dere noen tips til hvordan jeg kan få ut de andre uten å knekke de?

Eksosmanifolden er som dere ser moden for skift. Hvordan er boltene som holder denne festet i motorblokka? Hva skjer hvis jeg drar av disse også (Kan man få ut de gamle)?

Vet dere om ny termostat/termostathus følger med hvis jeg kjøper komplett tank/manifold?

Link to post

Det er altid surt med bolter som knekker spesielt på motorer.. :crynod:

 

Etter hva jeg ser av bildet ser det ut som denne bolten kan bli litt vrien å få ut.. Det som går an er å sette i et verktøy som jeg har blitt opplært kalles "grisepikk". Den fungerer nesten som en skrue bare den skrur seg motsatt vei og den "gjenger" seg selv innover. Først borrer du et hull så skrur du den innover. Men jeg er redd at verktøyet knekker før bolten løsner. Det kan hjelpe som Hasla 26 nevner å bruke varme også ved bruk av dette verktøyet.. Dette ville jeg prøvd, men dra for alt i verden ikke grisepikken for hardt til så den knekker, den er virkelig hard og et helve*** å borre i etterpå.. :wink: (Ble en morsom setning.. :lol: )

 

Funker det ikke med grisepikk å varme så funker det ikke. Neste blir nok å borre ut bolten. Forsåvidt også noe herk men det må til. Begynn med en tynn borr og jobb deg utover til det står 1mm-0.5mm (avhenger litt av bredden på gjengene). Siste rest pirker du ifra hverandre med en syl/tynt skrujern. Gjengene grapses som regel endel så det er en fordel å ha en gjengetapp som passer og få rensket opp gjengene etterpå. Blir som regel ikke helt perfekt men det pleier å virke.

 

Biltema har ett litt finere ord for verktøyet jeg snakker om : Skrueuttrekkere

 

19-2248_l.jpg

 

Art nr : 19-2248

 

Angående pinneboltene tror jeg ikke disse blir noe problem, de har riktignok tendenser til å knekke de også, men det skjer stort sett helt ute der hvor mutteren står. Da er det lett å komme til med ei god tang og løsne bolten helt inne. (Det gjorde jeg, og Walter_S her på forumet). Må riktignok kjøpe nye bolter eller få lagt noen nye. Billigste er nok å få lagd til nye hos et verksted eller lignende... Du har jo erfart prisene til Sabb med tanke på manifolden..

 

Når det gjelder termostaten ser ikke dette ut som en vanlig termostat, virker som noe gammle greier. Noen andre her inne kan sikkert fortelle om hvordan den virker og hva som kan være galt men det har ikke jeg greie på.

 

Men det du kan gjøre er å fjerne den gummipakningen avbildet i bilde to og fjæra med hylsa på enden og skru på termostatlokket igjenn. Da vil vannet sirkulere igjennom kjølesløyfa fritt uten å gå igjennom termostaten. Er temparaturen lav da (lavere enn normal arbeidstemperatur) har du ihvertfall funnet ut hvor feilen ligger.

 

Riktignok får du jo ikke huset skikkelig på da den ene bolten er knekkt, men det burde vel holde sånn noenlunde tett selvom den ene bolten er knukket, slik at du ihvertfall får testet?

 

Lykke til videre ihvertfall! En manifold ligger det altid og slenger en eller annen plass, ser de dukker opp til finn.no til tider til en langt kjekkere pris enn Sabb, men fortsatt ikke helt billige. Du får holde øynene med deg, om jeg ser en og husker på det skal jeg tipse deg.. :smiley:

 

Mvh

 

Ørjan/Sleipner93

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...