terron Startet 2.Juli.2009 Del på Facebook Startet 2.Juli.2009 (redigert) Ser at nøyaktig svar er umulig, grunnet forskjellige jollestørrelser, konstruksjoner og motorstørrelse (og sjåførvekt....). Men lurer allikevel på om noen av dere har målt farten på den oppblåsbare gummijolla med 4/5/6....hk. Årsaken til spørsmålet er at junior (12 år) ble "anholdt" av et par jyplinger i politiuniform forrige kveld, samt man forsøkte å gi far et forelegg fordi junior ikke hadde lov å kjøre en båt med toppfart på over 10 knop. Nå har jeg tilfeldigvis kontrollmålt jolla (typisk gummijolle på 2,65 m/med finerdørk og oppblåsbar kjøl, 4 hk,) til en planingsfart med far på 6,8, knop, men junior klarer den knapt 9 knop. Informasjonen ble overbragt til de stolte uniformskledte, men de mente uansett at hvis båten planer så går den for fort. Men noen måling hadde de selvfølgelig ikke, videre var de ikke interesert i å testkjøre/måle selv. Etter noe "om og men" samt en del "pisspreik" om unger og uvettig kjøring, så ombestemte jyplingene seg, men med "streng beskjed" til oss om at slik jollekjøring var forbudt for barn under 16 år, og at det ikke måtte gjenta seg............................. Redigert 2.Juli.2009 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Hadde en Bombard Tropic m/oppblåsbar bunn, som jeg tror er 3,10 meter lang og med en 4hk Johnson. Målte farten (gps) på denne med en voksen ombord til 13,5 knop. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 junior (12 år) ble "anholdt" av et par jyplinger i politiuniform forrige kveld, Jeg synes at du skal be politiet om forlatelse. Jeg er glad at politiet tar oppgaven sin alvorlig. Jeg synes også at "planende båt" er skjellig grunn til å formode høyere hastighet enn 10 knop. Siden du har kontrollmålt maksimal hastighet til å være under under 10 knop, så har dere selvfølgelig dere alt "på det tørre". Jeg formoder også at du har informert poden om at båten går så nært fartsgrensen (-1kn) at han må vente seg at poilitiet kan stoppe ham for å kontrollere. Det er ikke lett å ta 1 kn "på øyet". Det jeg ikke forstår er hvorfor du omtaler ordensmakten som jyplinger. Jeg har mine tanker, men de får jeg holde for meg selv, da regelverket om personangrep forbyr meg å sette dem på trykk. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 2.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Ordet jyplinger brukte jeg rett og slett på grunn av 3 faktorer; ovenfraogned holdning, mørke solbriller og kun 1 som hadde på seg redningsvest (de kjørte en "åpen" Draco politibåt). Og det var at jeg påpekte denne mangelen som førte til jyplingenes plutselige "fokusendring" fra å gi meg bot til å prate "pisspreik" om bl.a. at de var i tjeneste og kunne gjøre som de ville............og bla bla bla........ Forøvrig enig med 2nd Trikker`n om at politiet har en viktig oppgave på sjøen. Men da med voksne folk med sjøvett, erfaring og ikke minst folkeskikk. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Kan ikke helt se meg uenige i jyplingene om at båten gikk for fort. De fleste små gummibåter gjør ca 10-15 knop med en 4-5 hk motor, ihvertfall etter min erfaring med de båtene. Så hvis man putter en 12 åring i en båt som går 30-50% fortere enn den har lov til må nesten jyplingene få lov til å kalle det uvettig kjøring. Hvis kjøringen i tillegg gjøres i en havn eller annet skjermet område der det gjerne er en fartsgrense på 5-8 knop har da ikke jyplingene gjort noe galt... Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Små billigjoller type Silver marine, Aquaquik og hva de nå heter, går langt over 10 knop med små lettvektere oppi. Opp mot 15 tipper jeg med en totakter! Sitér dette innlegget Link to post
max3 Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Vi hadde en 4 hk på en 3m gummibåt. Vi ble sjokkert da dattera vår på rundt 12 brukte GPS og målte 17 knop. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 og kun 1 som hadde på seg redningsvest Og når ble det påkrevet med redningsvest på? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Vår Suzumar 265 med 2-takts Tohatsu 5 Hk ga 14 til 15 GPS knop med en voksen mann ombord (97 kg) - sikkert 16 til 20 knop med en 12-åring. Synes det høres lite ut med under 10 knop på gummijolle med 4 Hk og en 12-åring ombord... men det er vel kanskje mulig da... Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Espen C Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 De går nok fortere en 10 knop med en 12 åring oppi så jeg er nok enige med Politiet for en gangs skyld nå i hvertfall i denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Bla-Bla-Bla Nå kan man jo synse så mye man vil, og det er vi jo flinke til her på BP. Men, under forutsetning av at sannhetsgehalten til trådstrater ikke står til stryk, støtter jeg terron fult ut. Politiet, av alle, burde vel bruke vest, lov eller ikke, vi snakker om eksempelets makt, forebyggende arbeid. Politiet burde og holde seg for gode til å synse, hva blir det neste, de tror at noen har promille, at du er mafia fordi du går i dress ombord. Mulighetene er mangen, men enten går det for fort, med tilhørende reaksjon, eller så er man under grensen. Ingen er vel tjent med et "synsende" politi ????? Dette er slett politiarbeid, står til stryk, og fortjener all mulig kritikk. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Dette er slett politiarbeid, står til stryk, og fortjener all mulig kritikk. Ikke enig (bombe ). Hva annet enn synsing kan poilitiet benytte seg av når de ser en planende jolle på avstand? (Ja, jeg vet at både kurs og hastighet kan plottes på navigasjonsradar, men tviler på om politiet har kompetanse til det) Mener BjA at de skal ignorere en slik hendelse, hvor all sansynlighet taler for at fartsgrensen er overskrevet. Og hvilket intrykk sitter junior igjen med, og gjenfortelle til kompissene? "Pappa fortallte dem ... og sa... og da...Ha ha ha - j**la jypling- polti!!! Dem kan jp prøve å stoppe meg en gang til" Er det noen som fortjener kritikk her så er det trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Oj... Jeg som nettopp (tre timer) har hentet en 4\5hk Tohatsu som min 12åring skulle få på sin 2.77 lange billige gummibåt.. Og han er ikke den største poden.. Blir litt raskere en jeg håpet på den da.. Jaja,, de første turene blir med meg som balast\brems.. og etter det får jeg slakke gassvire så toppfarta stemmer med regelverket etter gps-måling... Men at ferske purker er litt bråtøffe og kranglete er vell ikke noe nytt.. Men en siste ting, jeg målte ca 45 cm ifra motorfeste til kavlikasjons???? plata.. Har jeg kort eller lang stamme da?? Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
BjA Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Ja, politiet skal ignorere en slik hendelse hvor de tror at. . . . . . . . . . . . . Politiet MÅ ha bevis, hva de synser, hvem de liker og hvilken dagsform de har, er revnende likegyldig. Hvordan de skaffer bevis er ikke mitt problem, ei heller deres. De har en jobb å utføre og må utstyres med verktøy deretter. At de sitter tilbake i et dårlig lys er fullt og helt pga deres manglende evne til å takle situasjonen. Dette kunne vært løst på en smidig, forebyggende og vennlig måte, der politiet hadde stått tilbake med en pluss i margen i steden for en minus. I kraft av sin stilling burde det være råd å forvente såpass av dem. De har synsa, og bæsja på leggen, all ære til trådstarter som setter fingeren på noe jeg mener er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 At de sitter tilbake i et dårlig lys er fullt og helt pga deres manglende evne til å takle situasjonen.Dette kunne vært løst på en smidig, forebyggende og vennlig måte, der politiet hadde stått tilbake med en pluss i margen i steden for en minus. Enig, hadde de tatt dette på måte som beskrevet over, så hadde det ikke vært noen sak. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Erik Sjon Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Typisk. Blir kvalm av snut som ikke har noe å gjøre. Hvis ikke gummijolla går mye over 10 knop burde dem heller finne på andre ting å gjøre. Hvorfor bry seg... Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 suzumar 320 med 5hk suzuki 4t, 12 knop med meg.....85kg.Målt med gps Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Amfea Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Aquaquik 270 med 5hk mariner går 12kts etter laaang planingsdistanse med 105kg rein muskelmasse ombord Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
CB. Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Reglene burde endres. 10hk, ok. 20 kn er greit som maks for en fjortiss Blir en 16 er 30kn også ok. Mange gamlinger her som synes at t.o.m 5 kn er i meste laget Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
AlfArie Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 (redigert) Etter å ha lest alle innlegg, ang. hvilken fart som kan oppnås med lignende type båt og motor, kan det vel konkluderes med at politiet hadde rett. Trådstarter påstår han har målt farten på båten, hvordan? Syntes det går litt langt å rakke ned på tjenestemenne, etter å ha fått et subjektivt eventyr fra en inndignert far som har fått poden tilsnakket av politiet, sågar etter all sansynlighet med rette. Redigert: Husker en sak fra Arendal sist sommer, hvor en fikk forelegg for å ha kjørt for fort. Da ble det også rakke ned på politiet av en god del her på BP. Han ble dømt i Tingretten, men de de tre dommerene (2 vanlige borgere) var vel som politiet, noen noen jyplinger, arbeidet dems sto til stryk osv.. Redigert 3.Juli.2009 av AlfArie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Det står i instruksen til båt polti at vest skal være på og aldri alenei båt bla. Min 2,8m gummi jolle med 9,8 4t, går 20 knop med hva du vil oppi. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Fusebox Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Bombard Tropic 305 m/4hk Mercury : 13 kn. med ca. 120 kg. last. Tror ikke politiet i denne sammenhengen tok feil. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Politiet MÅ ha bevis, hva de synser, hvem de liker og hvilken dagsform de har, er revnende likegyldig... dette stemmer vel ikke helt. jeg har lært\erfart at hvis det er flere politifolk som ser en forseelse , holder det uten fysiske bevis. hvordan skulle de ellers kunne bevise trafikkforseelser som kjøring uten belte , på rødt lys , kjøre på bakhjulet med mec osv osv. er poltimannen alene og dere er flere i bilen , får han større problemer hvis dere ikke er enige i hans vurdering. er du alene i bilen og 2 purker ser deg , er du ferdig.- Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 .... til en planingsfart med far på 6,8, knop, men junior klarer den knapt 9 knop. Lurer litt på hva du mener med "planingsfart"? Enten så planer båten eller så gjør den det vel ikke, vil jeg tro. En gummibåt som planer tror jeg ganske bestemt vil gjøre mere enn 10 knop og det baserer jeg på egen erfaring såvel som alle innleggene her. Kan det være noe galt med gps'n din? Politiet har vel her holdt seg til det regelverket de er satt til å ha oppsyn med og å reagere hvis det blir brutt. I så måte synes jeg politiet var i god tro mht båtens mulige toppfart. At de etter din dokumentasjon, som vel egentlig bare er en påstand (?), så lot de nåde gå for rett og brukte skjønn/fornuft. En riktig opptreden etter mitt syn. Tror jeg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Miss Amalie Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Fikk bot i fjor sommer. Kr. 1.500,- for sønnen min som kjørte Aquaquick med 6 hk. Tohatsu. Han hadde fått grei beskjed om at vi ikke ville se noe råkjøring, men det er ikke lett å dy seg når faren er så dum at han tilbyr muligheten Jeg hadde målt den med GPS og farten var greie 18 knop. Da var det rett og slett ikke annet å gjøre en å le av seg selv og "ja ja gutter, det her hadde vi fortjent". Nå kan jeg ikke annet enn å skryte av politimennene som reagerte like positivt tilbake. De hentet noen små sikkerhetseffekter, snakket hyggelig med guttene mens de delte ut og ga noen formaninger. De krevde heller ikke at de ikke skulle kjøre, men ba om at gassen ble brukt mindre. Det virket, for guttene har vært mer forsiktige. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.