Jump to content

Hvor fort går egentlig små oppblåsbare gummijoller

terron

Recommended Posts

hvis det er flere politifolk som ser en forseelse

Kjøper den, men jeg vil gjerne se de to knallene som på tro og samvittikhet (politi eller ikke)

og med hånden på hjertet kan påstå at en fakost på 100 meters avstand i 30 grades vinkel (gestimat)

holder 9 eller 11 knop.

Min påstrand er forsatt at dette er elendig håndverk av politiet.

Men, under forutsetning av at sannhetsgehalten til trådstrater ikke står til stryk,

støtter jeg terron fult ut.

Nå er det vel 2 ting det av flere settes spørsmålstegn ved i denne tråden:

1.) Er det mulig at den av trådstarter nevnte gummijolla gjør bare 9 knop med en 12-åring ombord (og bare 6,8 knop... i plan med far, er det en mulig planefart?)

2.) Var opptredenen til de 2 politimennene ok eller ikke

1.) Jeg for min del vil ikke påstå at terron ha målt feil. Men jeg konstaterer at de andre som har kommentert sine erfaringer med gummijoller og motor av ca samme størrrelse har samme erfaring som meg at de gjør høyere fart med en voksen ombord enn hva terron skal ha målt med en 12-åring ombord.

2.) Dersom politiet er ute på vannet og ser en 12-åring i en jolle som ser ut til å gjøre mer enn 10 knop synes jeg for min del det er helt naturlig at de følger opp saken og gjerne snakker med barnets foreldre. Hvordan de imidlertid forholder seg og oppfører seg under denne praten med foreldre kan jeg i denne saken ikke uttale meg om da jeg bare har hørt den ene partens versjon.

Jeg tror min måte å møte politiet på har veldig mye å si for deres opptreden.

Vi observerte en hendelse på Lervik i fjor der faren protesterte og skjellte ut politiet i sønnens nærvær, og jeg ble nok litt flau på vegne av oss foreldre.

Guest Avmønstret#
Jeg tror min måte å møte politiet på har veldig mye å si for deres opptreden.

Vi observerte en hendelse på Lervik i fjor der faren protesterte og skjellte ut politiet i sønnens nærvær, og jeg ble nok litt flau på vegne av oss foreldre.

Får jo håpe at far/foreldre ikke viste sine holdninger til politiet ovenfor sine unger i dette tilfellet. Dumt å videreføre denslags til unger.

Det samme skjedde oss i går ettermiddag, min sønn og en kompis var ut å kjørte i zodiac 260 med 4hk. Hvor politiet kommer og vi har en hyggelig prat. Politiet fortalte at det er kun en produsent som opplyser at båten har en planfart under 10 knop, og det var ikke zodiac. En ting er at jolla går for fort, det kan man enkelt gjøre noe med. En annen ting er at det var min sønn som ble stoppet og da slipper jeg den diskusjon noe mere i sommer.

Gassen skal justeres slik at jolla IKKE går mer en maks 10 knop med gutten, ferdig diskutert. Og politiet skal ha skryt for den jobben de gjør til sjøs også når det gjelder unger i joller. Dette er forebyggende arbeid. Hva skjer hvis noen unger med en for rask jolle treffer noen badende eller noe annet skade skjer, da er ikke far særlig høy i hatten. Er man egentlig snill hvis man lar ungene kjøre rundt i for raske joller?

Jeg plomberte 4 hesteren på min Quicksilver 270 før sønnen fikk bruke den. Kjøpte skrunippel for sykkelwire og satte på gasswiren. Lett å justere toppfarten til godt under planingsterskel.

Forøvrig synes jeg det er hyggelig med barn som seiler og ror, skulle ønske flere foreldre tenkte slik.

Om politiet her var uprofesjonelle eller oppførte seg klanderverdig etter at båten ble stoppet vet jeg ikke. Men kan ikke se at politiet gjorde en feil ved å stoppe guttungen.

Det er overveiende sannsynlig at jolla gjorde mer enn 10 knop, basert på egen erfaring og tydeligvis flere andre her inne...

Så hvis det skal være noen videre diskusjon burde vell den heller gå på hvordan de oppførte seg etter at jolla var stoppet, ikke det at de faktisk stoppet den.

Guest Avmønstret#
Så hvis det skal være noen videre diskusjon burde vell den heller gå på hvordan de oppførte seg etter at jolla var stoppet, ikke det at de faktisk stoppet den.

Politiet er jo ikke smilende flyvertinner som skal trippe rundt og "please" det generelle publikum. Syns det er helt greit at de fremstår som myndige og bestemte uten å måtte fjolle og gjøre seg "pene og snille".

Syns det er greit at en del av pedagogikken er at det ikke er hyggelig å måtte stå til rette for politiet. Hvorfor skulle det være en så positiv opplevelse? Normalt har man jo oppført seg dumt/idiotisk, skal man møtes med smil, forstålese og klapp på skulderen eller er det like greit at de viser at man har vært en idiot?

Trenger jo ikke å plage/skremme dritten av noen men dog.

Og stakkars folk som får kranglevorne foreldre på nakken som skal forsvare sine små edelstener.... huff. Ikke rart de klager på lønna.

Svart (redigert)

Litt utdypende om mine målinger - begge er gjort med både bærbar GPS, samt på GPS`en i moderskipet når vi har kjørt ved siden av hverandre. Med min voksne kropp klarer jeg ikke å få jolla opp i mer enn ca. 7 knop på helt flatt vann, men oppnår 1/2 knop ekstra hvis det er noen små bølger - virker som om min gummijolletype nærmes "limer seg til vannet". Med junior sine 50 kg. oppi får vi et par knop mer. Bør nevne at vi har satt på minste mulige originalpropell på motoren - dette for å få jolla til å plane også med 2 voksne oppi - og den går da nesten like fort som med 1 voksen. Med standardpropell var det nesten ikke mulig å få den i plan med en voksen. Har blitt anbefalt å sette på løse finner på kavitassjonsplaten for om mulig å få bedre løft bak. Den nevnte "episode" fant forøvrig sted laaaaangt fra land, på blikkstille hav, ingen andre båter innenfor mange 100-meter. Videre drev ikke junior med "lekekjøring", men kjørte jevnt over en lengre transportetappe. Resten av "familien" i moderskipet kom et par minutter etter ham. Forøvrig intersant å lese uttalelsene fra politiet som står bl.a. å les i dagens Tønsbergs Blad etter en storkontroll i Vestfold forleden dag;

"

Verstingene er ofte skipperne med de største båtene, ifølge Roar Riis. – Det virker som det er en sammenheng der. Skipperne på de flotteste cabincruiserne glemmer i mange tilfeller både sikkerhet og hensyntagen. Men noe vi sliter nesten like mye med, er folks holdninger til barn i båt. Det hjelper ikke at barn er svømmedyktige, båtvante og bruker redningsvest; det er 16-årsgrense for å føre alt som er større enn småjoller.

"

Redigert av terron (see edit history)

Dette er jo bare tull! Alle skjønner jo at en båt med 9,9hk er synonymt med omgåelse av regelverket. Det er en grunn til at det kalles 9,9hk, istedetfor 10,1 hk, som jo hadde gitt mer valuta for pengene.. Men at man gidder å henge seg opp i en gummibåt med 4-5hk er fantastiskt. Om båten gjør 9 eller 12 knop i medvind er hoppende likegyldig, så lenge det ikke er en klar overskridelse av regelverket som åpenlyst er gjort med vilje! La folk få en pause på vannet og bruk istedet ressursene på noe nyttig for samfunnet!

Jeg ser mange gummijoller ute på sjøen med små 4-6HK'ere og jeg kan med sikkerhet si at disse gjør over 10 knop med god margin.

De freser av gårde mens dem skjener frem og tilbake.

Jeg hadde en GH10 med 9,9 HK'er når jeg var mindre, og denne gjorde rundt 20 knop. At mange av disse gummijollene som veier en brøkdel av en GH med nesten like stor motor gjør under 10 knop tror jeg ikke noe på.

At politiet var bedrevitere og ufine i oppførselen tror jeg dog på. Var ikke så lenge siden jeg stoppet i Fredrikstad ved en kiosk og spurte politiet om dem viste veien til en butikk jeg skulle til i jobbsammenheng.

Jeg spurte politimannen som kom ut av døren på kiosken.

Han hadde en snus under leppa og store pilotsolbriller og han var garantert yngre enn meg som er 33 år. Han sa til meg at dem ikke jobbet som opplysningsvakter og jeg fikk beskjed om å ringe 1881. Jeg sa derfor tilbake at jeg viste at ikke dem var opplysningsvakter, men spurte forde jeg trodde en politimann hadde tatt en grunnleggende kjennskapstest. Slik taxisjafører gjør.

Da fikk jeg beskjed om at jeg var vanskelig og litt kverulerende. Jeg sa at jeg muligens var det, men dette er av grunner jeg ikke kan fortelle deg her og nå uten å bli buret inne.

Jeg fikk beskjed om å ta det litt med ro og spørre andre, og det gjorde jeg også. I kiosken fikk jeg svar med en gang.

Jeg forstår godt hva trådstarter mener. Det finnes mange dyktige politifolk, og disse er stort sett av den eldre garde. Så utrykker "unge jyplinger" stiller jeg meg bak.

For noen år siden så mistet jeg lappen i 50-sonen etter å blitt målt i 76km/t (som var 1km/t over grensa for å miste lappen)

En svært hyggelig politmann sa at dette jo var litt tråkig for meg. Han spurte om jeg hadde noe å si til mitt forsvar, og da fortalte jeg bare at jeg ikke hadde det. Jeg skal ikke la dere får skrive statistikk over dumme unskyldninger fra meg. Jeg er sikker på at dere får mange av disse sa jeg tilbake. Vi lo litt og han skrev videre.

Altså en veldig hyggelig opplevelse (situasjonen tatt i betrakning). Jeg fikk lov til å kjøre rett hjem, og min mor måtte kjøre meg på jobb. På veien ned så hilset jeg på politimannen og han vinket og smilte tilbake.

Slike mennesker har jeg stor respekt for!

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Politiet kunne godt snakket litt med ungdommen som kjører gummijolle med firehester på, for det er jo tross alt lovlydig unge mennesker. Noen av disse ungdommene blir sikkert politi en gang i fremtiden.

Litt mer politimester Bastian holdning og litt mindre bøter har jeg tro på, for det er slik gode relasjoner skapes mellom folket og øvrigheten.

2 knop for fort på sjøen kvalifiserer mer til en hyggelig prat enn en reprimande eller et forelegg hvil jeg tro.

Min oppfatning er vel også at det er det politiet gjør i praksis, men det finnes nok unntak.

Han sa til meg at dem ikke jobbet som opplysningsvakter og jeg fikk beskjed om å ringe 1881.

Det er alltid slik at etter en utdannelse så er noen de flinkeste i klassen, noen strøk 3 ganger først, og noen ligger i mellom. Alle får jobb.

Vi kan bare håpe typen du møtte ikke blir lenge i jobben.

Det er alltid slik at etter en utdannelse så er noen de flinkeste i klassen, noen strøk 3 ganger først, og noen ligger i mellom. Alle får jobb.

Vi kan bare håpe typen du møtte ikke blir lenge i jobben.

Det er vel med Nyutdannede politimenn som med fotballsparkere i eliteserien.

Klysete og hovne hele gjengen. Vertfall de jeg har snakket med.

Husker jeg satt på en bar i Molde.

Der satt vist også de fleste spillerene på Molde Fotballklubb (MFK). Ett søskenbarn av meg kjente en av dem og han satt seg derfor bort til oss.

Jeg viste faktisk ikke at han var fotballsparker for Molde (da jeg er totalt uiinterisert i fotball) men jeg hilste på han og tok han i hånden og sa navnet mitt. Han sa ingenting tilbake, så jeg spurte hva han hette.

Da lo han litt og spurte om jeg var morsom.

Nei sa jeg.... og spurte hvorfor dette skulle være morsomt. Han sa navnet sitt og uttrykket spesielt at han sparket for MFK mens han fliret litt.

Javel sa jeg.... egentlig så er jeg ikke så interisert i fotball sa jeg, så det var nok derfor jeg ikke viste hvem han var.

Da ble han litt satt ut og synes sikkert ikke det var noe morsomt og sitte der lenger.

Jeg gikk inn i baren og bestillte en halvliter til han (Munkholm) uten at han viste det.

Da satt jeg å skålet med han ett par ganger mens han dyttet i seg munkholm uten å vite at denne var alkoholfri.

Senere på kvelden gjorde jeg han oppmerksom på dette.... og sa at slike som dere drikker vel ikke så mye øl, så er nok derfor du ikke kjente forskjellen mens jeg humret litt.

Da bare gikk han...

Litt artig episode dette.... litt morsommere hvis man hadde vært der dog.... og sett ansiktsuttrykkene... hehe

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Jeg synes at du skal be politiet om forlatelse.

Nei. At disse tjenestemennene ikke klarer å utøve sitt embede skal man da ikke be om forlatelse for!

De uttaler feilaktig at alt i plan er over 10 knop, og følger ikke instruksen ved å være uten redningsvest.

Når de i tillegg i følge trådstarter er kjepphøye, kan ingen i anstendighetens navn forvente noen unnskyldning fra som den som ble forsøkt bøtelagt - urettmessig.

2,3m Four Seasons gummijolle (36kg) med Suzuki DF 2,5 gjør 11,3 knop med kaptein på 5 år og ca 20kg.

Planer også med alle 3 oppi, totalvekt i underkant av 70kg. Gjør nok da godt under 10 knop til tross for planing...

Har kjøpt den minste motoren Suzuki har, men bryter allikevel loven. Bryr meg egentlig ikke så mye...

Redigert av larshans1 (see edit history)
  • 2 uker senere...

helt fantastisk så klarte jeg å miste 9,9 tohatsuen på slett åpent vann her om dagen.. skulla bak og vippe den opp i båten før overfarten mellom risør og kragerø. må ha vært løse skruer som jeg selvsagt aldri hadde etterstrammet.

jeg må ha en ny:-( hva holder for en 9 fots båt og jeg og dattra mi ? må plane uten nevneverdige problemer. og ikke være for tung å ta av og på som jeg helst gjør hver gag jeg er ute.

sykeste gummijolla jeg har sett var en 10-11foter på valle marina , med 80 hk på. overmotorisert lyste lang vei når de dro utover .

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg har en Yamaha 3hester som jeg bruker på gummijolle , i fjor hadde jeg en slik netthandelen 277jolle og i et øyeblitt av monstereffekt så fikk jeg den opp i 7,5kn , planet aldri.

I år har jeg samme motoren på en zodiac 240 uten oppblåsbar dørk og jeg vil anslå at jeg gjør rundt 4-5kn alene i båten.

Hadde jeg hatt 4hk på den 277jolla så hadde jeg kanskje kommet over i plan og med tanke på at jeg gjorde 7,5kn uten å plane så tror jeg nok jeg lett skulle passert 10kn om jeg bare klarte å plane.

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...