Jump to content

Problem med tennfjord styring i en Scand Dynamic


Wind_Rode

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har en Scand Dynamic med Tennfjord styring i och har litt problemer.

Problemet er att nor jeg styrer sakte mot styrbord så svinger ikke drevet. Gir jeg rattet ett litet "rykk" till styrbord så svinger drevet. Litt kjappere styring er ingen problem, samt mot babord går fint. Ska og si att det låter/bråker (bare litt) nor jeg svinger på rattet begge veier.

 

Er det muligens noen som har noen forslag på vad det kan vare?

 

Vennlig hilsen,

Wind Rode

Link to post
Share on other sites

Har et tilsvarende problem: Båten styrer til styrbord, og jeg må sitte og korrigere mot babord. Ikke hele tiden, men ofte. Når jeg korrigerer/styrer sakte mot babord, svinger ikke drevet. Når jeg styret med et rykk, går det bedre. Til styrbord funker det normalt. Har lest om dette problemet i andre innlegg her på BP, og det er mange tips om at det er luft i systemet. Har luftet, men hjalp ikke.

Sendte så en forespørsel med beskrivelse som nevnt ovenfor til Rolls Royce, som har overtatt Tennfjord. Her er svaret:

 

Av forklaringa di kan det tyde på at sleiden i pumpa di går tregt slik at fjørene ikkje greier å sentrere den heilt. Då kan roret sige sakte over i den retninga som vannpresset på roret virker. Når du så drar kraftig i rattet, bygger du opp eit trykk som beveger sleiden.

Sleiden ligg i ventilhuset nær der røra er tilkobla, du bør ta den ut og pusse av den med fint smergel til du kjenner at den går lett og fint i huset.

 

Rattpumpa er overhalt. Fant ikke noe problem. Har nå testet styringen noen timer, og det er samme problemet som før. Nå må styresylinderen bak sjekkes. Håper feilen ligger der. Litt irriterende å må korrigere slik som nevnt, selv om jeg har levd med dette rimelig OK et par sesonger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...