kjetika Startet 3.Juli.2009 Del på Facebook Startet 3.Juli.2009 Hei Jeg har målt batteriet mitt både når motoren går og når den ikke går. Begge gangene viser instrumentet 12.3. I instruksjonsboken til instrumentet står det at hvis jeg skal ta en batteritest så skal jeg bare stille inn instrumentet på 12V og bruke målepinnene. Hvis jeg skal ta en batteritest med motoren i gang skal jeg i tillegg trykke inn en kanpp som det står BATT på, og jeg får samme resultat. Jeg er en novise på strøm, så jeg lurer bare på om dette er riktig og at jeg har lading på batteriet. Lampa lyser svakt og jeg tror kanskje den skal gjøre det. Når jeg tar av ledninge lyser den STERKT. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Da finnes det ikke noe lading. 12,3V er (forresten dårlig) hvilespenning av batteriene du måler på. Hvilke ledninger tar du av? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Varsels lamper skal da ALDRIG Lyse! Tror du de er der for!? Er ikke for og gi fint dimlys Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stranden Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 På bil er ladespenningen 14,5- 14,8 volt mener jeg å huske. Og spenningen på batteriet ligger på ca 13,0-13,4 mener jeg. Mvh Sindre Sitér dette innlegget Båt: Draco Suntop 1800 Har hatt: Selco Selsprint Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Det er vel grunn av at kjetika spurte om det, FM 8-12, men ikke noe grunn for å reagere kynisk. Og nå konstruktiv igjen. Jørg PS: Riktig ladespenningen er og må være avhengig type batteri. Dette kan variere mellom ca. 14,1 og 15,1Volt. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Som sagt så er dette gresk for meg, men jeg syns det høres greit ut at lampa lyser svakt når alt er i orden og sterkere når noe er galt. Da vet jeg i hvertfall at lysdioden er i orden og at den virker. Men hvis det ikke skal være sånn så er det jo noe feil. 12,3 er vist dårlig. Da har jeg ikke lading. Noen forslag? Ny dynamo? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Konstruktiv, er du snill. Når jeg tar av ledninge lyser den STERKT. Hvilken ledning mener du? Hvis det er D+ på dynamo da skal den ikke lyse i det hele tatt når den ble frakoblet. Har du bare noe lysdiode da trengs det også en motstand i paralell. ------------------------ Hvis feilen er noe kontaktfeil da hjelper det lite med ny dynamo. Det som du bør sjekke først og fremst er om dynamoen får alt som skal til. Dette er: - både pluss og minus til batteri (hovedbryter o.k./slått på? Er alle kontakter festet som det skal? ) - D+ => som er kontakt mellom ladelampe og dynamo. - spenning (Volt) i fra tenningslås, via ladelampe, til D+. Jeg mener det alvorlig: Finnes det fortsatt noe reim i det hele tatt? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lanber Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Du får ikke lading. Nødløsning hvis du må flytte / bruke båten er å lade opp batteriet med lader på landstrøm. På 12,3V hvilespenning så er batteriet ca 50% utladet. Det er en av 2 ting som er feil: 1. Få sjekket spenningsregulatoren. 2. Få sjekket dynamo. Skjiit fiske og god sommer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Jeg prøver på nytt..... Motoren har jeg innstallert selv, den kom på en pall, og tidligere eier viste ikke helt hva slags motor det er. Etter noe leting tror jeg, nå, det er en AQ140 av noe slag. Nok om det.... Men jeg sliter med dynamoen. Den lader ikke.... Jeg har fulgt koblingsskejma som er vist i manualen som ligger i dokumentarkivet. Problemet er at det er to skjemaer, og de er forskjellige. I tillegg er mine ledningsfarger ikke alltid de samme, så jeg har slitt litt. Jeg koblet dette tidligere i våres, så det er en stund siden, og jeg har, tydeligvis, ikke fått fullført helt hundre. Det går en oransj ledning fra dynamo (B+) til koblingspunktet ut av motoren. I det ene skjemaet i manualen stopper den der!(?) På det andre skjema går den via 30 på starter - til sikring - til koblingspunkt - til 30 på tenningsbryter. Siden det første, som jeg nå har, ikke fungerer, kan det være at det siste er det riktige? Skal + fra batteriet gå via tenningsbryter osv til dynamo? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 hei på min aq145 går en fra b+ til starter der kabel fra batteri sitter, det går en til lampe er blå hos meg og en jord fra dynamo hus til motorblokk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 På det andre skjema går den via 30 på starter - til sikring - til koblingspunkt - til 30 på tenningsbryter. i punktet 30 på min starter er det også koblet inn en kabel fra batteriet. Det sammenfaller med ditt svar FM 8-12. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetika Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Ny ledning er montert fra b+ på dynamo til 30 på starter. Ladelampa slokker og den lader batteriet. Jeg ser at ladelampa lyser når motoren går på tomgang (svært lav tomgang, ca 4-500 omdreininger), så den må justeres. Tomgangen på denne motoren skal være, såvidt jeg har lest, 900 omdreininger. Men hvor lang tid bruker den på å lade opp batteriet? Finnes det noen kalkyler på det? Hvor lenge må motoren kjøre før batteriet er ladet? (Dynamoen er 35 Amp og battereiet er 73 Amp.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.