Jump to content

Resultat av batteritest med instrumet, VP AQ145A


kjetika

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har målt batteriet mitt både når motoren går og når den ikke går. Begge gangene viser instrumentet 12.3.

I instruksjonsboken til instrumentet står det at hvis jeg skal ta en batteritest så skal jeg bare stille inn instrumentet på 12V og bruke målepinnene. Hvis jeg skal ta en batteritest med motoren i gang skal jeg i tillegg trykke inn en kanpp som det står BATT på, og jeg får samme resultat.

 

Jeg er en novise på strøm, så jeg lurer bare på om dette er riktig og at jeg har lading på batteriet.

 

Lampa lyser svakt og jeg tror kanskje den skal gjøre det. Når jeg tar av ledninge lyser den STERKT.

Link to post
Share on other sites

Det er vel grunn av at kjetika spurte om det, FM 8-12,

men ikke noe grunn for å reagere kynisk.

 

Og nå konstruktiv igjen. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

PS: Riktig ladespenningen er og må være avhengig type batteri.

Dette kan variere mellom ca. 14,1 og 15,1Volt.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Som sagt så er dette gresk for meg, men jeg syns det høres greit ut at lampa lyser svakt når alt er i orden og sterkere når noe er galt. Da vet jeg i hvertfall at lysdioden er i orden og at den virker.

Men hvis det ikke skal være sånn så er det jo noe feil.

 

12,3 er vist dårlig. Da har jeg ikke lading.

 

Noen forslag?

Ny dynamo?

Link to post
Share on other sites

Konstruktiv, er du snill.

Når jeg tar av ledninge lyser den STERKT.

 

Hvilken ledning mener du?

Hvis det er D+ på dynamo da skal den ikke lyse i det hele tatt når den ble frakoblet.

Har du bare noe lysdiode da trengs det også en motstand i paralell.

 

------------------------

 

Hvis feilen er noe kontaktfeil da hjelper det lite med ny dynamo.

 

Det som du bør sjekke først og fremst er om dynamoen får alt som skal til.

 

Dette er:

- både pluss og minus til batteri (hovedbryter o.k./slått på? Er alle kontakter festet som det skal? )

- D+ => som er kontakt mellom ladelampe og dynamo.

- spenning (Volt) i fra tenningslås, via ladelampe, til D+.

 

Jeg mener det alvorlig: Finnes det fortsatt noe reim i det hele tatt?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du får ikke lading. Nødløsning hvis du må flytte / bruke båten er å lade opp batteriet med lader på landstrøm. På 12,3V hvilespenning så er batteriet ca 50% utladet.

 

Det er en av 2 ting som er feil:

 

1. Få sjekket spenningsregulatoren.

2. Få sjekket dynamo.

 

Skjiit fiske og god sommer

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver på nytt.....

 

Motoren har jeg innstallert selv, den kom på en pall, og tidligere eier viste ikke helt hva slags motor det er. Etter noe leting tror jeg, nå, det er en AQ140 av noe slag. Nok om det....

 

Men jeg sliter med dynamoen. Den lader ikke....

Jeg har fulgt koblingsskejma som er vist i manualen som ligger i dokumentarkivet. Problemet er at det er to skjemaer, og de er forskjellige. I tillegg er mine ledningsfarger ikke alltid de samme, så jeg har slitt litt.

Jeg koblet dette tidligere i våres, så det er en stund siden, og jeg har, tydeligvis, ikke fått fullført helt hundre.

 

Det går en oransj ledning fra dynamo (B+) til koblingspunktet ut av motoren. I det ene skjemaet i manualen stopper den der!(?)

På det andre skjema går den via 30 på starter - til sikring - til koblingspunkt - til 30 på tenningsbryter.

 

Siden det første, som jeg nå har, ikke fungerer, kan det være at det siste er det riktige? Skal + fra batteriet gå via tenningsbryter osv til dynamo?

Link to post
Share on other sites

Ny ledning er montert fra b+ på dynamo til 30 på starter.

 

Ladelampa slokker og den lader batteriet.

Jeg ser at ladelampa lyser når motoren går på tomgang (svært lav tomgang, ca 4-500 omdreininger), så den må justeres. Tomgangen på denne motoren skal være, såvidt jeg har lest, 900 omdreininger.

 

Men hvor lang tid bruker den på å lade opp batteriet? Finnes det noen kalkyler på det? Hvor lenge må motoren kjøre før batteriet er ladet?

(Dynamoen er 35 Amp og battereiet er 73 Amp.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...