Jump to content

Dødgang i styring på båten - Sleipneranlegg


Speedy

Recommended Posts

Prøv å lufte anlegget ditt. Sveiv rattet i endeposisjon og dra hardt til det knepper noen ganger, sjekk oljenivået før og etter. Mener det skal være ca 1 cm under gjengene til pluggen. Sveiv roret mellom endeposisjon noen ganger. Få noen til å holde rattet i endeposisjon slik at det er trykk i systemet og åpne niplene på sylinderen forsiktig slik at evt luft kan slippe ut. Husk at du bare får trykk på den ene siden av sylinderen. For å få trykk på den andre siden må du legge over roret andre veien. Kontroller også at ikke slangene ligger i en svanehals, de bør ha fall mot roret slik at luft kommer opp i rattpumpa.

 

En annen årsak kan være at du har feil slanger. Har du orginale Sleipner slanger? Hvis ikke bør du koste på deg slike eller slanger i henhold til Sleipners krav. Det er i utgangspunktet ikke noe i veien for å bruke hva som helst av hydraulikkslanger, det er jo ikke rare trykket det er snakk om. Men noen slanger utvider seg mer enn andre når de blir trykksatt. Dette kan virke som en fjæring, og arte seg som luft i systemet.

Link to post

Det er selfølgelig sant Olpi.

 

En annen ting du bør sjekke er de mekaniske koplingene, dvs der sylinderen er montert i skroget og der stempelstangen er festet i rorkulten. Alle slike sammenkoplinger har klaring, og klaring gir dødgang. Har du for mye klaring (slitasje eller rett og slett feil komponenter) kan du få uakseptabelt mye dødgang.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...