Speedy Startet 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2009 Synes jeg har så mye dødgang i styringen / rattet i båten min. Har hydraulisk styring Sleipner anlegg. Er det noen mulighet å justere dette? Det er (tror jeg) nok olje i huset bak rattstyringen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Den eneste grunnen jeg kan tenke meg er luft i anlegget. Jeg hadde selv Sleipner anlegg, det er dønn kontant på styringen. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 4.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Er det noen som kjenner til hvordan dette anlegget luftes? Mener å huske jeg har sett noen nipler i enden hvor koblinger går over til roret bak. Må granskes nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Hei Speedy! Manual til sleipner finner du HER Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Prøv å lufte anlegget ditt. Sveiv rattet i endeposisjon og dra hardt til det knepper noen ganger, sjekk oljenivået før og etter. Mener det skal være ca 1 cm under gjengene til pluggen. Sveiv roret mellom endeposisjon noen ganger. Få noen til å holde rattet i endeposisjon slik at det er trykk i systemet og åpne niplene på sylinderen forsiktig slik at evt luft kan slippe ut. Husk at du bare får trykk på den ene siden av sylinderen. For å få trykk på den andre siden må du legge over roret andre veien. Kontroller også at ikke slangene ligger i en svanehals, de bør ha fall mot roret slik at luft kommer opp i rattpumpa. En annen årsak kan være at du har feil slanger. Har du orginale Sleipner slanger? Hvis ikke bør du koste på deg slike eller slanger i henhold til Sleipners krav. Det er i utgangspunktet ikke noe i veien for å bruke hva som helst av hydraulikkslanger, det er jo ikke rare trykket det er snakk om. Men noen slanger utvider seg mer enn andre når de blir trykksatt. Dette kan virke som en fjæring, og arte seg som luft i systemet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
olpi Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Mye dødgang skal det ikke være, men bittelitt dødgang får man på rattpumpene med tilbakeslagventil (altså de fleste). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Det er selfølgelig sant Olpi. En annen ting du bør sjekke er de mekaniske koplingene, dvs der sylinderen er montert i skroget og der stempelstangen er festet i rorkulten. Alle slike sammenkoplinger har klaring, og klaring gir dødgang. Har du for mye klaring (slitasje eller rett og slett feil komponenter) kan du få uakseptabelt mye dødgang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.