ElDart Startet 3.Juli.2009 Del på Facebook Startet 3.Juli.2009 Jeg har en Windy 27 CC med en Volvo Penta AQAD40-motor. Denne skal med maks pådrag komme opp i ca 3400 rpm. Jeg har ennå ikke fått den høyere enn 3000. Jeg har lettet båten for unødvendig vekt, skroget er glatt og fint og både drev (DP280) og motor har gjennomgått vanlig service med skifte av de sedvanlige filtre. Motoren har gått 1700 timer. Propellen (A5) er vel også grei til dette fartsområdet. Jeg vil derfor gjerne ha tips for hvor jeg skal gjøre feilsøkingen. Kan det være turboen som ikke slår inn? Hvordan kan jeg i så fall finne ut av dette? Gode råd tas i mot med takk, evt navn på fagpersoner i Oslo-området som er flinke med disse motorene. ElDart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pantzatt Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Først av alt, denne motoren skal kunne oppnå 3600 omdreininger. Hadde samme problemene med min, og prøvde alle tips jeg kom over. Men etter å ha pratet med en garvet VP mekaniker fant jeg løsningen på min. Det viser seg at disse motorene har en tendens til å "justere" dieselpumpa selv med tidens tann. Så dersom man justerer opp dieseltrykket, vil man komme i normal gange igjen. På pumpa sitter det en plombert skrue med en plastikkhette over. Klipp wireplomben og fjern hetta. Bruk en tang for å holde igjen plomba på gjengene å skru skruen lenger inn. Prøv med en kvart omdreining om gangen, skal ikke så mye til. Det anbefales å koble til en turbotrykksmåler først, for å se om rett trykk oppnås (med belastning og motor i gear). Turboen skal lade opp mot 0,9bar. Det sitter en lufteskrue helt i nedre bakkant på venstre side (sett foran) hvor du kan koble deg til med måler. Om ikke dette hjelper, stilles spørsmålet; har du rett stigning på propell??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 det kan og ligge på matepumpen eller turbo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ElDart Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Takk, Pantzatt. Prøvde å skru til den nevnte skruen, og jeg fikk en økning i turtallet, nå er det oppe i ca 3200. Det var også merkbart bedre fraspark på veien opp dit. Litt vrient å holde igjen plomberingen og skru den innerste skruen (trang plass!). Hva skjer om jeg skrur for langt? Skal den innerste delen av skruen strammes med et visst Nm? Har ikke fått målt turbotrykket ennå, men stikker vel innom Biltema i morgen rasker med meg et manometer. Så får jeg se om trykket er som det skal også. hpb70, du sier det også kan være matepumpen. Hva bør jeg i så fall sjekke på den? ElDart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pantzatt Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Jeg skrudde av returslangen, fikk greit tak med tanga da. Det er en plombert still skrue, så skal ikke skrues med moment. Bare pass på så ikke gjengene tar kveld... Skal sitte en sil i matepumpen som har en tendens til å gå tett. Men slik jeg har forstått det er dette bare på noen modeller. Sjekk filtre forøvrig om de kan ha behov for utskift. Sist men ikke minst, sjekk alle koblinger, pakninger, slanger og rør!!! Litt falsk luft kan skape STORE problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.