Jump to content

Vann i oljen i underv.hus. Kan jeg trykkteste selv?


Ronald

Recommended Posts

Jeg har litt gråere gearolje om høsten enn jeg stter pris på på min 75HK Honda. Mest sannsynlig er det vel at simring el.l. rundt aksel lekker litt. MEN det kan jo også være så enkelt som at det lekker rundt pakrninger ved skruer for oljepåfylling og lufting. I så fall en mye rimeligere sak å fikse, og noe jeg kan gjøre selv.

 

Jeg har forstått at man ved å trykkteste kan sjekke om alt er tett som det skal. Og kanskje også finne ut hvor det evt. lekker? Er det i så fall noe jeg kan gjøre selv? Har kompressor - er det bare å sette blåsespissen inn i ett av de nevnte skruehull, og se/høre om det pipler fra aksel eller den andre skruehullet? Eller risikerer jeg¨da å blåse ut/i stykker f.eks. simringen? Hvis jeg kan gjøre det selv - er det noe makstrykk jeg bør ligge under?

Link to post
Share on other sites

Tar du kompressor-blåsetesten lekker det garantert ett eller flere steder. Undervannshuset er beregnet på trykk mindre enn 1/2 barg. Børster du inn 8 barg, så er du garantert resultater. Vanligvis er det akseltetningen som lekker. Du bytter jo pakning rundt skruene hver gang du skifter olje. Dessuten, litt vann i olja om høsten pleier ikke å bety katastrofe.

Link to post
Share on other sites

Nettopp!!

Som arkmarin sier. En trykktest er vel og bra, men en vacuumtest er bedre.

En trykktester eller vacuumtester som skal brukes til dette formålet må ha et manometer som viser trykk/vacuum.

Testen består jo i å oppnå et visst trykk (eller vacuum) i kassa og deretter lese av etter en tid om det har endret seg.

 

Max

Link to post
Share on other sites

Jeg har akk trykktestet 280-drevet mitt selv. Regner med at fremgangsmåten er noenlunde lik, men dette kan du vel sjekke med forhandler.

Drevet skal trykk og vacuumtestes.

 

Trykktest:

Koble slange til avtappningshull for olje. Trykk opp til 0.21-0.35 bar. Vri på propell og se om det oppstår trykkfall. Dersom det gjør det kan du senke drevet ned i vann for å se hvor det lekker ut.

 

Dersom du ikke har trykkfall skal du høyne trykket til 1.1-1.24 bar. Lovlig trykkfall her skal ikke være større enn 0,07 bar pr 3 minutter. Er det over dette, senk i vann og se hvor det lekker. Da må rep utføres.

 

 

Vacuumtest:

Sug vacuum 0.1-0.17 bar. Vri propell. Dersom lekasje, stryk tykk olje rundt tetningsflater for å finne lekkasje. Oljen suges da inn og når drev tas fra hverandre vil oljen vises på tetningsflaten.

 

Dersom ikke trykkfall, øk vacuum til 0.47-0.54 bar. Styk olje dersom lekasje. Lovlig trykkfall her er 0.034bar pr 3 minutter.

 

Alle tester utføres seff uten olje i drev.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det er ihvertfall ikke rette fremgangsmåten for testing. Ved slike lave trykk/vacuum-verdier som vi snakker om her, vil man ikke alltid kunne oppdage en evt lekkasje dersom drevet er fylt med olje. Ut ifra VP's prosedyrer skal drevet testes etter at olje er tappet ut.

Drevet ditt funker nok det, men jeg er redd det hadde passert en trykktest med glans dersom du hadde hatt en liten lekkasje oxo. Sikreste er vel å gjøre det "etter boken"

Redigert av glarsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...