Ronald Startet 3.Juli.2009 Del på Facebook Startet 3.Juli.2009 Jeg har litt gråere gearolje om høsten enn jeg stter pris på på min 75HK Honda. Mest sannsynlig er det vel at simring el.l. rundt aksel lekker litt. MEN det kan jo også være så enkelt som at det lekker rundt pakrninger ved skruer for oljepåfylling og lufting. I så fall en mye rimeligere sak å fikse, og noe jeg kan gjøre selv. Jeg har forstått at man ved å trykkteste kan sjekke om alt er tett som det skal. Og kanskje også finne ut hvor det evt. lekker? Er det i så fall noe jeg kan gjøre selv? Har kompressor - er det bare å sette blåsespissen inn i ett av de nevnte skruehull, og se/høre om det pipler fra aksel eller den andre skruehullet? Eller risikerer jeg¨da å blåse ut/i stykker f.eks. simringen? Hvis jeg kan gjøre det selv - er det noe makstrykk jeg bør ligge under? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Tar du kompressor-blåsetesten lekker det garantert ett eller flere steder. Undervannshuset er beregnet på trykk mindre enn 1/2 barg. Børster du inn 8 barg, så er du garantert resultater. Vanligvis er det akseltetningen som lekker. Du bytter jo pakning rundt skruene hver gang du skifter olje. Dessuten, litt vann i olja om høsten pleier ikke å bety katastrofe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Det er trykket på utsiden, vanntrykket, som skaper problemer. Om du setter på et lite overtrykk på innsiden kan det være potte tett, slik at det ikke gir deg noen svar. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Maxpower Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Nettopp!! Som arkmarin sier. En trykktest er vel og bra, men en vacuumtest er bedre. En trykktester eller vacuumtester som skal brukes til dette formålet må ha et manometer som viser trykk/vacuum. Testen består jo i å oppnå et visst trykk (eller vacuum) i kassa og deretter lese av etter en tid om det har endret seg. Max Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AQ140A Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Hei. På mitt 280 drev ble drevet etter service trykktestet med o,5BAR. slangen fra kompressor ble skrudd ned på peilepinnehullet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glarsen Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Jeg har akk trykktestet 280-drevet mitt selv. Regner med at fremgangsmåten er noenlunde lik, men dette kan du vel sjekke med forhandler. Drevet skal trykk og vacuumtestes. Trykktest: Koble slange til avtappningshull for olje. Trykk opp til 0.21-0.35 bar. Vri på propell og se om det oppstår trykkfall. Dersom det gjør det kan du senke drevet ned i vann for å se hvor det lekker ut. Dersom du ikke har trykkfall skal du høyne trykket til 1.1-1.24 bar. Lovlig trykkfall her skal ikke være større enn 0,07 bar pr 3 minutter. Er det over dette, senk i vann og se hvor det lekker. Da må rep utføres. Vacuumtest: Sug vacuum 0.1-0.17 bar. Vri propell. Dersom lekasje, stryk tykk olje rundt tetningsflater for å finne lekkasje. Oljen suges da inn og når drev tas fra hverandre vil oljen vises på tetningsflaten. Dersom ikke trykkfall, øk vacuum til 0.47-0.54 bar. Styk olje dersom lekasje. Lovlig trykkfall her er 0.034bar pr 3 minutter. Alle tester utføres seff uten olje i drev. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AQ140A Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Mitt ble ikke vakumtestet hos orginalt volvoverksted. Trykktesten ble tatt etter olje ble fylt på. Drevet ble sjekket med såpevann. Nb. Funker foresten den dag idag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glarsen Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 (redigert) Det er ihvertfall ikke rette fremgangsmåten for testing. Ved slike lave trykk/vacuum-verdier som vi snakker om her, vil man ikke alltid kunne oppdage en evt lekkasje dersom drevet er fylt med olje. Ut ifra VP's prosedyrer skal drevet testes etter at olje er tappet ut. Drevet ditt funker nok det, men jeg er redd det hadde passert en trykktest med glans dersom du hadde hatt en liten lekkasje oxo. Sikreste er vel å gjøre det "etter boken" Redigert 7.Juli.2009 av glarsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.