Jump to content

Volvo TAMD 60 C - hvor sitter turtallsgiveren?


nordan family 27

Recommended Posts

Sliter litt med turtelleren på den ene motoren. Fenomenet er det samme på begge styreposisjoner, så jeg tenkte jeg skulle finne frem til turtallgiveren (får ikke dette fra dynamo).

Jeg har fått forklart at det skal være i motorens front, og fikk oversendt følgende bilde:

 

bp_giver2.jpg

 

Den lille røde tappen til høyre skal visstnok være giveren. Men hvor i all verden kan jeg observere denne på motoren? Har kikket og kikket - men synes ikke jeg klarte å orientere meg helt i hvor denne sitter hen.

Link to post
Share on other sites

På en del Volvo 'leser' føleren på svinghjulet. Det hender at selve føleren blir møkkete, rengjøring fikser saken. Andre ganger er det 'dingsen' på svinghjulet som ikke funker. Jeg husker rett og slett ikke hva denne 'dingsen' er i farta.

 

Sitter den i fronten og leser på et av registerdrevene, er det vel bare å finne den dingsen der det er tilkoblet en ledning. Det er ikke mange ledninger på registerdekselet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tips - da tror jeg den er funnet. Det ser ut som den sitter iforkant av dieselpumpa, men den sitter nok i et annet deksel - omtrent rett bak dynamoen på babord side av motoren - og det står VDO på den. To tynne ledninger på den. Utenpå ser den rimelig ren og pen ut - men den må kanskje skrues ut for å gjøres ren??? Risikerer jeg noen lekkasjer da - hvis jeg skrur den ut og setter den inn igjen? Er det noen tetning som kan gå i stykker?

 

Etter å ha kjørt litt med fenomenet opptrer det som følger; turtellerene virker når jeg starter, og en stund etterpå, men når motoren blir skikkelig varm (kjøres over 1500 omdr og når omlag 90 grader) synker turtelleren og gynger rundt omkring 1500 omdreininger. Kjører jeg ekstra hard legger den seg helt i null. Og når jeg slakker av - og temperaturen synker til omlag 80 virker den noenlunde opp til 1500 omdreininger igjen. Hadde litt crc på lednings-koblingene i dag, men har egentlig ingen tro på noen effekt av det.

Link to post
Share on other sites

kanskje det. Det er to-polet anlegg opprinnelig i denne båten - men diverse koblinger de siste årene har nok medført at slik er det ikke lengre.

 

Men turtallgiveren virket jo inntill nylig... og den virker på lave turtall. Å lete etter jordfeil her blir vel som å lete etter nåla i høystakken - og antagelig ender med å motere en dynamo-turteller om det hjelper. Mne inntill da har jeg ikke gitt opp føleren... med mindre du har noen rå-tips på avdekke riktig jordfeil. Har vært inne i koblingsboksen på styrbord side av motoren uten at det avdekket noe synlig der.

Link to post
Share on other sites

-Skulle- det være enepolt, da kan vi begynne å tenke om minus på motoren og dårlig kontakt. :smiley:

 

Men siden det er to-polt på skjemaet hjelper det lite med nytt minus. (jord har vi forresten på hagen).

 

Så blir det for min skyld å se på giveren om den er topolt,

for så

- å sjekke spenningsforsyningen til instrumentet.

- ja, å sjekke nøye minus på instrumentet

- å måle spenningen som går ned til giveren

- å måle motstand (og kanskje spenningsfall) på veien fra og til instrumentet igjen

- for så kanskje å teste motstandet på giveren også.

 

Nødvendig måleverdiene skulle man etterspørre hos Volvo, hvis ingen her vet, fordi dette står ikke i manualen jeg leser på.

 

Lykke til

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...