Jump to content

Bryggeplass i gjestehavn og vikeplikt for større båter ?


Buffalo

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg har ikke den største båten når jeg ankommer gjestehavner, og derfor har jeg flytte meg ytterst når 50 foter'n ankommer.

 

Nå er det nok, jeg gidder ikke å flytte meg igjen hvis jeg har fått bryggeplass først. Å ligge longside og ytterst (fjerde båt i rekken) er ikke morsomt med et barn på 2 år og med spydige kommentarer om å ikke lage skitt merker på dekk til de andre båtene. :headbang: Så da får 50 foter'n også stå opp tidlig å finne sin plass :)

 

Lurer på om det er andre "små" båter som har opplevd det samme??

Redigert av Buffalo (see edit history)

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på hvilke havner dere snakker om. Selv frekventerer vi svenske gjestehavner mellom Strömstad og Göteborg, og det er da kun noen få havner nedover der som en ligger kailangs? Stort sett er det baugen inn med akterfortøying i bøye, line eller eget anker. Og da er det ikke stor forskjell om en har en Saga 27 som vi har eller en diger Prinsess med ekstra styreposisjon oppå styrehuset.

 

Lars H.

webkamera fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så det er den strørstes rett? Dersom en 17 fot båt (ingen i båten) har ligger longside bryggen i Haugesund og jeg kommer med min 50 fot... Det er ikke noen bedre plass enn utenfor 17 foter'en - så er det bare å legge seg utpå??? Han har tross alt fortøyd longside??

 

Seriøst??

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et spørsmål om hvilken uskrevene regler som gjelder, og det som gjelder overalt er at en helst ikke legger seg utenpå en mindre og lettere båt en sin egen (Danske havner holdes utenfor reglene :wink: ).For øvrig har havnemyndigheter anledning til å bestemme at båter kan ligge utenpå hverandre, men en kan selvfølgelig reservere seg ved å forlate kaia. Når en ligger utenpå hverandre viser en hensyn ved å ta av seg landsko og ved å gå over fordekket. En viser også hensyn ved å legge seg "anføttes"

Link to post
Share on other sites

Det handler vel mest om fleksibelitet. 'Foerst til moella' er utgangspunktet men en kan ikke forvente at en 16 foter skal blokkere en kai for en 50 foter heller, det blir der bare surskap av. Samtidig maa 50 foteren vaere saapass ydmyk at han ikke krever at andre skal gi plass.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I fjor sommer lå vi 2 båter på en liten kaie,longside da en stor båt,ca.45 fot kom.I baugen stod det en finere dame som lite høflig spurte om ikke vi små kunne være så kjekk å flytte oss,slik at de fikk ligge innerst.

"Jo da",sa jeg høflig,MEN du skal vite jeg har 2 barn og en hund somvil komme til å renne over båten din i hele kveld.

Hun så bare surt på meg og ga tegn til mannen at de skulle gå videre.

Selv var jeg bare ærlig mht.hva som ville skje.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Selv var jeg bare ærlig mht.hva som ville skje.

 

Eller gikk inn for å si noe negativt slik at båten gikk videre. Du ville helst slippe å vise hensyn til andre. Ærlig og ærlig fru blom... det er vel akkurat sånne greier som gjør båtlivet surt for mange.

Link to post
Share on other sites

Eller gikk inn for å si noe negativt slik at båten gikk videre. Du ville helst slippe å vise hensyn til andre. Ærlig og ærlig fru blom... det er vel akkurat sånne greier som gjør båtlivet surt for mange.

Når dama er "lite høflig" så hadde jeg også reagert som m/s draugen. Høna eller egget? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Derfor jeg foretrakk Skagen før sesongen startet, akkurat det å ligge 5-6 båter lagvis longside brygga er en tvilsom fornøyelse, særlig når fiskerflåten går full fart ut havneinnløpet klokka 05.00 på morran og lager bølger av typen tsuami-light.

Har sett lite trivelig interaksjon mellom rekkestøtter og fenderlister der kan du si... :(

 

Men før sesong er det uproblematisk å kaste anker akterut og legge baugen inn, mye mer praktisk og mer sosialt. :)

Link to post
Share on other sites

Ville jo si hva som ville skje hvis vi måtte ligge utenpå.Det hadde vært ille om det ikke ble sagt og da barn og hund skulle ta sin landtur ville hun blitt sur å nektet oss å farte over dekket.Båten deres var blank og fin så det skulle ikke forundre meg om vi hadde fått kommentarer på turene over dekk.

Men dette vites selvfølgelig ikke.Kan hende dame var trivelig etter noen glass sherry.....

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem om mindre båter ligger på innsiden. Men jeg bruker å opplyse om at min båt veier 20 tonn.... Bruker ikke å bli et problem. Om det er unger og hund ombor er bare kjekt. Da vet jeg at de ikke sitter oppe og fester hele natten. Plus at min hund og mine unger har noen å leke med. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...