Buffalo Startet 3.Juli.2009 Del på Facebook Startet 3.Juli.2009 (redigert) Heisann, Jeg har ikke den største båten når jeg ankommer gjestehavner, og derfor har jeg flytte meg ytterst når 50 foter'n ankommer. Nå er det nok, jeg gidder ikke å flytte meg igjen hvis jeg har fått bryggeplass først. Å ligge longside og ytterst (fjerde båt i rekken) er ikke morsomt med et barn på 2 år og med spydige kommentarer om å ikke lage skitt merker på dekk til de andre båtene. Så da får 50 foter'n også stå opp tidlig å finne sin plass :) Lurer på om det er andre "små" båter som har opplevd det samme?? Redigert 3.Juli.2009 av Buffalo (see edit history) Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Ida Marie III Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Jeg har selv en 35 foter, og flytter meg aldri for større båter, men må da akseptere at de legger seg utenpå... ikke alltid like greit det heller..mye trakking. ellers ligger vi mest i uthavner for anker da er det problemet løst Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Lurer litt på hvilke havner dere snakker om. Selv frekventerer vi svenske gjestehavner mellom Strömstad og Göteborg, og det er da kun noen få havner nedover der som en ligger kailangs? Stort sett er det baugen inn med akterfortøying i bøye, line eller eget anker. Og da er det ikke stor forskjell om en har en Saga 27 som vi har eller en diger Prinsess med ekstra styreposisjon oppå styrehuset. Lars H. webkamera fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Lurer på om det er andre "små" båter som har opplevd det samme?? Det er vel ingen som kan forlange at du skal flytte deg, selv om jeg synes du bør gjøre det. Men har du virkelig lyst til å være "fender"? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Men store båter kan ikke legge seg utpå longside små båter heller da... Vår båt er 35 fot - jeg ville ikke lagt meg utpå en båt som var mindre enn 30 fot (vet ikke om jeg hadde lagt meg utpå 30 fot heller) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 jeg ville ikke lagt meg utpå en båt som var mindre enn 30 fot Dersom han har førtøyd alongside, så må han forvente båter utenfor seg. Vil han ikke ha dem der - så får han legge seg utenpå eller gå annetsted. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Så det er den strørstes rett? Dersom en 17 fot båt (ingen i båten) har ligger longside bryggen i Haugesund og jeg kommer med min 50 fot... Det er ikke noen bedre plass enn utenfor 17 foter'en - så er det bare å legge seg utpå??? Han har tross alt fortøyd longside?? Seriøst?? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Dette er vel et spørsmål om hvilken uskrevene regler som gjelder, og det som gjelder overalt er at en helst ikke legger seg utenpå en mindre og lettere båt en sin egen (Danske havner holdes utenfor reglene ).For øvrig har havnemyndigheter anledning til å bestemme at båter kan ligge utenpå hverandre, men en kan selvfølgelig reservere seg ved å forlate kaia. Når en ligger utenpå hverandre viser en hensyn ved å ta av seg landsko og ved å gå over fordekket. En viser også hensyn ved å legge seg "anføttes" Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Så det er den strørstes rett? Nei det er ikke "den størstes rett". Det er sjømannskap. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Det handler vel mest om fleksibelitet. 'Foerst til moella' er utgangspunktet men en kan ikke forvente at en 16 foter skal blokkere en kai for en 50 foter heller, det blir der bare surskap av. Samtidig maa 50 foteren vaere saapass ydmyk at han ikke krever at andre skal gi plass. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
m/s draugen Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 I fjor sommer lå vi 2 båter på en liten kaie,longside da en stor båt,ca.45 fot kom.I baugen stod det en finere dame som lite høflig spurte om ikke vi små kunne være så kjekk å flytte oss,slik at de fikk ligge innerst. "Jo da",sa jeg høflig,MEN du skal vite jeg har 2 barn og en hund somvil komme til å renne over båten din i hele kveld. Hun så bare surt på meg og ga tegn til mannen at de skulle gå videre. Selv var jeg bare ærlig mht.hva som ville skje. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Selv var jeg bare ærlig mht.hva som ville skje. Eller gikk inn for å si noe negativt slik at båten gikk videre. Du ville helst slippe å vise hensyn til andre. Ærlig og ærlig fru blom... det er vel akkurat sånne greier som gjør båtlivet surt for mange. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Jeg synes ikke det nødvendigvis er å være negativ. Unger er unger. Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Eller gikk inn for å si noe negativt slik at båten gikk videre. Du ville helst slippe å vise hensyn til andre. Ærlig og ærlig fru blom... det er vel akkurat sånne greier som gjør båtlivet surt for mange. Når dama er "lite høflig" så hadde jeg også reagert som m/s draugen. Høna eller egget? Sitér dette innlegget Link to post
Arnt-W Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Derfor jeg foretrakk Skagen før sesongen startet, akkurat det å ligge 5-6 båter lagvis longside brygga er en tvilsom fornøyelse, særlig når fiskerflåten går full fart ut havneinnløpet klokka 05.00 på morran og lager bølger av typen tsuami-light. Har sett lite trivelig interaksjon mellom rekkestøtter og fenderlister der kan du si... :( Men før sesong er det uproblematisk å kaste anker akterut og legge baugen inn, mye mer praktisk og mer sosialt. :) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Ville jo si hva som ville skje hvis vi måtte ligge utenpå.Det hadde vært ille om det ikke ble sagt og da barn og hund skulle ta sin landtur ville hun blitt sur å nektet oss å farte over dekket.Båten deres var blank og fin så det skulle ikke forundre meg om vi hadde fått kommentarer på turene over dekk. Men dette vites selvfølgelig ikke.Kan hende dame var trivelig etter noen glass sherry..... Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Ikke noe problem om mindre båter ligger på innsiden. Men jeg bruker å opplyse om at min båt veier 20 tonn.... Bruker ikke å bli et problem. Om det er unger og hund ombor er bare kjekt. Da vet jeg at de ikke sitter oppe og fester hele natten. Plus at min hund og mine unger har noen å leke med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.