Jump to content

ingen gnist på johnson 40vro


haavco

Recommended Posts

Er det noen som vet hva som kan være galt med motoren min? etter vinterlagring så får jeg igen gnist.

Jeg har koblet fra det som har med stopp av motoren og gjøre, så det er ikke no jording som jeg ikke vet om.

Og så har jeg byttet cdi boksen, verkstedet sa det var 90% sjanse for at det var den så jeg bytta den uten hel.

 

Kan noen hjelpe meg??

Takker for svar:)

Link to post
Share on other sites

Hei Haavco!

Sannsynligheten for at begge tennpluggene, coilene eller pluggledningene skulle slutte å fungere samtidig er usannsynlig liten.

Dermed må feilen ligge enten i powerpack, i spolen og/eller triggeren under svinghjulet.

For å utelukke stoppkretsen fullstendig, koble fra den svart/gule (svart med gul stripe) ledningen fra connectoren helt bak ved powerpack.

Kontroller også at jordingen til powerpacken er god.

Når det gjelder komponentene under svinghjul kan du koble fra connectorene og med et vanlig multimeter måle motstanden i spolene.

Selve ladespolen for tenningsanlegget skal ha 450-600 ohm målt mellom brun og brun/gul ledning.

Triggerspolen skal ha 35-55 ohm mellom hvit/svart og svart/hvit ledning.

Har du i tillegg tilgang til et DVA-meter (voltmeter som måler peak-spenninger) kan du (med connectorer tilkoblet) måle spenningene ut fra spolene under svinghjul. Viktig å merke seg at dette ikke kan måles med et vanlig multimeter.

Ladespolen: minimum 150V DVA

Trigger: 0,5V

 

Håper dette er til hjelp og at du snart finner feilen..

 

 

Max..

Redigert av Maxpower (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takker for svar;)

Jeg har koblet bort jordinga fremme ved powerpacken. Har også byttet powerpacken.

Men har hatt lignende problemer før.

Det bygner med at jeg ikke har gnist og så gjør jeg egentlig ikke noen ting og så kommer gnisten tilbake uten vidre, kan det si dere noe??

Link to post
Share on other sites

Nå får jeg ikke gnist i det heletatt, men i fjor sommer så hadde jeg problemer med at når jeg skulle starte båten hadde jeg ikke gnist, begynte og skru plugger og andre diverse kabler. Plustelig kommer gnisten tilbake og har jeg da fått gnisten mister jeg den ikke med det første heller.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Sannsynligheten for at begge tennpluggene, coilene eller pluggledningene skulle slutte å fungere samtidig er usannsynlig liten.

 

Mulig det! Men for noen år siden var jeg borti en bil (Volvo 240) der det ikke var gnist på noen av pluggene. Etter full feilsøking viste det seg at det var fullt overslag i alle fire plugger! Satte i nye plugger, og motoren startet lett som ingenting. Men så var pluggene som stod i fra Biltema da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...