haavco Startet 3.Juli.2009 Del på Facebook Startet 3.Juli.2009 Er det noen som vet hva som kan være galt med motoren min? etter vinterlagring så får jeg igen gnist. Jeg har koblet fra det som har med stopp av motoren og gjøre, så det er ikke no jording som jeg ikke vet om. Og så har jeg byttet cdi boksen, verkstedet sa det var 90% sjanse for at det var den så jeg bytta den uten hel. Kan noen hjelpe meg?? Takker for svar:) Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Kjenner ikke denne motoren i detalj, men har du sjekket at dødmannsbryter ikke er feilkilden? Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Jeg har koblet fra den ledningen som går til stopp knapen det er samme ledning som skal til dømansknapp. Denne ledning skal jordes for at motoren skal stoppe. Motor: Johnson 40vro 1988mod Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 el eller manuel start? plugg hettene er på? Batteriet er ladet opp? Alle ledningene til starteren er festet på? Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 (redigert) Det er el start. jeg mener og ha satt pluggheta skikkelig på. i og med at det er en 2sylindra og begge pluggene er døde. Har hatt fult opplada batteri (sikkert ikke fult nå lenger) Det funker fint og vri om nøkkelen så motoren sviver rundt men ingen gnist.. Redigert 3.Juli.2009 av haavco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 har du sjekket coilene, at det er gnist? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 eventuelt at den får bensin, bensin slangen er satt rett veien? Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 eventuelt at den får bensin, bensin slangen er satt rett veien? Hvis det ikke er gnist på pluggene skal det godt gjøres å fikse problemet ved å snu bensinslangen :) Jobb deg fra pluggen og bakover. Plugger, pluggledninger, coiler, osv... Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
andk Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 tanken var bare den hvis han ikke var i nærheten av å starte engang, så kunne pumpen vært satt feil vei ;) ingen bensin, ikke noe forsøk på tenne:) Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 hvordan får jeg sjekka coiler og pluggheter og kabler og tennspole?? Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Og jeg tviler egentlig på at det er no med, plugger pluggledning, plugghetter, coiler. For de at gnisten på begge pluggen er helt døø Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 4.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 noen andre som kan ha noen kloke svar?? Sitér dette innlegget Link to post
Maxpower Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 (redigert) Hei Haavco! Sannsynligheten for at begge tennpluggene, coilene eller pluggledningene skulle slutte å fungere samtidig er usannsynlig liten. Dermed må feilen ligge enten i powerpack, i spolen og/eller triggeren under svinghjulet. For å utelukke stoppkretsen fullstendig, koble fra den svart/gule (svart med gul stripe) ledningen fra connectoren helt bak ved powerpack. Kontroller også at jordingen til powerpacken er god. Når det gjelder komponentene under svinghjul kan du koble fra connectorene og med et vanlig multimeter måle motstanden i spolene. Selve ladespolen for tenningsanlegget skal ha 450-600 ohm målt mellom brun og brun/gul ledning. Triggerspolen skal ha 35-55 ohm mellom hvit/svart og svart/hvit ledning. Har du i tillegg tilgang til et DVA-meter (voltmeter som måler peak-spenninger) kan du (med connectorer tilkoblet) måle spenningene ut fra spolene under svinghjul. Viktig å merke seg at dette ikke kan måles med et vanlig multimeter. Ladespolen: minimum 150V DVA Trigger: 0,5V Håper dette er til hjelp og at du snart finner feilen.. Max.. Redigert 5.Juli.2009 av Maxpower (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 takker for svar;) Jeg har koblet bort jordinga fremme ved powerpacken. Har også byttet powerpacken. Men har hatt lignende problemer før. Det bygner med at jeg ikke har gnist og så gjør jeg egentlig ikke noen ting og så kommer gnisten tilbake uten vidre, kan det si dere noe?? Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Har nå målt ladespolen den var i orden fikk ganske riktige verdier men Triggerspolen er ikke som den skal der fikk jeg ingen verdi brudd?? defekt?? Sitér dette innlegget Link to post
Maxpower Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Ok.. Enten er triggerspolen defekt eller det er brudd i ledningene. Mest sannsynlig det siste siden du sier feilen kommer og går. Det tyder på at det er dårlig kontakt et eller annet sted.. Max Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Prøv å sjekke om ledninger inn og ut av powerpack er irret, På min ble disse byttet og tinnet i kontakten for å få kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 jeg har ohma kablene til Triggerspolen. og det er ikke mye unormalt motstand i kablene. Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Nå får jeg ikke gnist i det heletatt, men i fjor sommer så hadde jeg problemer med at når jeg skulle starte båten hadde jeg ikke gnist, begynte og skru plugger og andre diverse kabler. Plustelig kommer gnisten tilbake og har jeg da fått gnisten mister jeg den ikke med det første heller. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Yamahaen min oppførte seg akkurat lik din,kom og gikk ifjor og helt død i år. Byttet statoren,og motoren var i orden igjen. Triggeren sitter vel på statorplata,hvis ikke Johnson har annet system enn Yamahaen. Sitér dette innlegget Link to post
murrebass Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 (redigert) koil kan være ødelagt eller templugghetter Redigert 8.Juli.2009 av murrebass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Takker for svar.. Men det var nokk triger spola som var dårlig. Reiste til en som driver og plokker deler av motorer, og fikk bytta hele teningsplata og da fikk jeg gnisten tilbake!!! Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Fint at du fikk gnisten tilbakers da! Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Hveit noen hvor følsom stoppkretsen er for jording?? Forde at har hat problemer med at det kansej er litt mye motstand i stoppkretsen. Og får derfor dårlig gnist. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Sannsynligheten for at begge tennpluggene, coilene eller pluggledningene skulle slutte å fungere samtidig er usannsynlig liten. Mulig det! Men for noen år siden var jeg borti en bil (Volvo 240) der det ikke var gnist på noen av pluggene. Etter full feilsøking viste det seg at det var fullt overslag i alle fire plugger! Satte i nye plugger, og motoren startet lett som ingenting. Men så var pluggene som stod i fra Biltema da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.