Jump to content

SOS nesten ubåtkaptein førstehjelp startmotor


dorry gutten

Recommended Posts

halla godtfolk....

 

 

hadde håpet å slippe å skrive dette til dere men båten min holdt på å synke i går :cryin::cryin::cryin: ....men heldigvis merket jeg det tidsnok pga an god venn hær inne på båtplassen som tilfeldigvis var i byen....

 

men dilemma mitt i dag er at starteren og kansje dynamoen er gåen....viss dere ikke har noen tips om hva jeg kan gjøre...

jeg fikk start på motoren i går og det har ikke kommet noe vann inn i selve motoren..men starteren har vært delvis under vann så i dag da jeg kom i båten sa det bare klikk da jeg skulle prøve å starte... :confused::confused:

 

tenker ikke så masse over dynamoen siden dette er en type byttedel ...men der er en smule verre med starteren da jeg har en ford av årgang tidlig 70 tallet som jeg tror det ikke er så enkelt og sikkert ikke billig å få tak i ny starter til...

 

så...om dere vet om en starter som virker eller noe slikt ...gi meg beskjed...jeg må sikkert kjøpe den om ikke så alt for lenge....

Link to post
Share on other sites

Trist. Generator/dynamo er nok ikke til at redde, men startmotoren går muligvis. Læg den i bageovnen ved 80-90 grader i 24 timer. Dette råd fik jeg selv efter at en vandaftapning havde skruet sig ud. 3-4000 liter søvand i motorrum.

Heldigvis skete dette under gang så startmotoren havde motorens temperatur ca 85 grader. Den virker endnu efter 3 år.

Held og lykke.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i himmelens navn lar du båten søkke?

 

 

lar den jo ikke søkke med vilje.....det som er er at jeg hadde to pomper og to batterier....et forbruksbatteri som den bakerste pompa er kobblet til..og startbatteriet som en pompe i front av motoren er kobblet til som og skal være en reserve pompe som skal bynne viss det slutter å virke bak og på denne måten forhåpentligvis holde vannet i sjakk til det blir merket.....ja båten min lekker masse....derfor sjekker jeg den vær dag

 

det som har skjedd tror jeg er at den bakerste pompen ikke har kobblet seg ut da det var tomt med vann og derfor tømt batteriet for strøm....og da det har blitt så masse vann i båten at pompe nr to skulle starte har den ikke startet..og på denne måten fylt båten med vann....dette må ha skjedd over natta....siden alt funket fint da jeg gikk hjem fra båten i 1800 tiden .....

Link to post
Share on other sites

Trist. Generator/dynamo er nok ikke til at redde, men startmotoren går muligvis. Læg den i bageovnen ved 80-90 grader i 24 timer. Dette råd fik jeg selv efter at en vandaftapning havde skruet sig ud. 3-4000 liter søvand i motorrum.

Heldigvis skete dette under gang så startmotoren havde motorens temperatur ca 85 grader. Den virker endnu efter 3 år.

Held og lykke.

 

jo men dette må vell gjørest med en gang etter at ulykken har skjedd......ender vell opp med at jeg setter den inn på verksted eller kansje prøver å få tak i en brukt en

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt flere lekke trebåter i mine yngre dager. Jobbet en gang hos en garvet båtbygger. Der satte man ikke trebåter på sjøen før man hadde forvisset seg om at de var tette. Vi brukte vanlig smørefett og klinte inn i alle nater og sprekker etter at vi hadde stoffet, da syns de bedre. Deretter stoffet vi over smørefettet. De fleste var spuns tette, og forble tette hele sesongen. Det var kun et meget lite mindretall båter som ble lagt ut for å trutne av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt flere lekke trebåter i mine yngre dager. Jobbet en gang hos en garvet båtbygger. Der satte man ikke trebåter på sjøen før man hadde forvisset seg om at de var tette. Vi brukte vanlig smørefett og klinte inn i alle nater og sprekker etter at vi hadde stoffet, da syns de bedre. Deretter stoffet vi over smørefettet. De fleste var spuns tette, og forble tette hele sesongen. Det var kun et meget lite mindretall båter som ble lagt ut for å trutne av seg selv.

 

 

jo men med min båt er det kjølspiker'n som er gåen.rusta rett av å da er det lite vits med den metoden du hennviser til.....å plana mi var å sette den på land i dag for å få ordnet det....men den gang ei.....var vist ikke min tur denne gangen

Link to post
Share on other sites

Reagerer litt på at ingen kommer med det selvsagte rådet å "drukne" starter og dynamo i feskvann så fort som mulig.

Hvis man sørger for å skylle med ferskvann er det utrolig hvor mye som kan berges etter drukning.

 

Deretter er det bare å demontere, rense og smøre, samt be en liten bønn til høyere makter før man tester. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...