arkmarin Startet 3.Juli.2009 Del på Facebook Startet 3.Juli.2009 Min nymonterte Raymarine SPX10 autopilot vil ikke styre mot veipoint eller styre etter en rute . Den styrer perfekt når jeg legger den inn på en kurs . Velger jeg at den skal styre mot veipoint eller følge en rute, så begynner den med riktig kurs for deretter å svinge mer og mer utav kurs, for til slutt å gi alarm om for stort kursavik . SPX er koplet via Seatalkng til ST70 og videre til E80. I tillegg har jeg også kople SPX via vanlig Seatalk for å få den trådløse smartkontrollen til å forstå at jeg hadde autopilot. Jeg har kjørt kalibrering for kompasset flere ganger, uten feil. Jeg har aktivert autopilot i oppsettet for E80. I oppsett for kompass i E80 er det blanke felt, og jeg har ikke noen valg for å gjøre noe med dette. Har noen erfaring med dette problemet? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
abbor Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Er SPX og E80 sammenkoblet også via vanlig Seatalk? Hvis ikke vil ikke dette virke. E80 mangler fortsatt de nødvendige NMEA 2000 PGNene for å kunne gi riktig info til en pilot over Seatalk2/ng/NMEA 2000. Kommer i neste seoftwareoppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Merkelig. Får du spørsmål om å aktivere autopiloten når du angir veipunkt med cursoren? Hvilken versjon har du av programvaren for E-skjemen? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Er SPX og E80 sammenkoblet også via vanlig Seatalk? Hvis ikke vil ikke dette virke. E80 mangler fortsatt de nødvendige NMEA 2000 PGNene for å kunne gi riktig info til en pilot over Seatalk2/ng/NMEA 2000. Kommer i neste seoftwareoppdatering. Fra ST70 til vanlig Seatalk hadde jeg forbindelse, men denne fjernet jeg under forsøk på få det til å virke, men SPX er nå koplet til vanlig Seatalk i tillegg til Seatalkng. Merkelig. Får du spørsmål om å aktivere autopiloten når du angir veipunkt med cursoren? Hvilken versjon har du av programvaren for E-skjemen? Ja jeg får spørsmål om å aktivere autopiloten, og den begynner å styre riktig. Jeg har den siste oppdateringen versjon 4.29. Jeg har oppdaget at når jeg i meny for E80 velger Oppsett kompass, så er feltene Lineariser kompass og Juster kompasskurs grå, slik jeg ikke kan velge de. Pussig nok fikk jeg melding på plotteren idag tidlig, da vi skulle starte at jeg måtte linearisere kompasset. Jeg gjorde det med ST70, da fortsatt disse valgene var grå på plotteren. Jeg bør kanskje kople til igjen forbindelsen mellom ST70 og Seatalk, at løsningen ligger der? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
roaldbj Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Så vidt jeg har forstått må alle instrumentene til Raymarine kobles sammen med Seatalk. Min erfaring er at denne sammenkoblingen er ukomplisert. Hvordan ser innstillingene dine ut i forhold til autopilotkontrollen? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Det er likt, med to unntak. Jeg har AV på Bruk kurs fra NMEA. Det er kun AIS som er tilkoplet NMEA. Jeg har AV på Seatalk2 tastatur. Den siste har jeg gjort om til ALL. Jeg vil forsøke i morgen, når vi er underveis, å velge kurs fra NMEA, om det gjør noen forskjell. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arkmarin Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Jeg har nå koplet tilbake forbindelsen ST70 til Seatalk, i tillegg til at instrumentet har forbindelse med E80 og SPX via Seatalkng. Om kompassoppsettet på E80 hvor valgene er grå og ikke valgbar, er et symtom på hva som er feil, så har ikke dette endret seg med den nye forbindelsen mellom ST70 og Seatalk. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arkmarin Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Jeg har hatt kompassvektor på plotteren, til tross for at oppsett av kompass ikke er mulig. Om jeg slår av autopiloten, får jeg alarm på plotteren fordi den mister kompassdata. Jeg ser også at jeg har fått mulighet til å korrigere kompass etter GPS, den mulighet hadde jeg ikke da jeg startet kalibrering av autopilot. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
abbor Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 (redigert) Hvis plotteren motar kompassdata over NMEA 2000 vil kalibreringsmenyen være dimmet ned, men kompassfunksjonaliteen ellers er OK. Jeg har et Martetron kompass koblet via NMEA 2000 til E80 som oppfører seg slik. Tror du trenger vanlig Seatalk for å få kalibrert kompasset via plotteren, mulig det mangler noe software på SPXen forløpig for at dette skal fungere. Men dette har jo ingen betydning siden kompasset ditt jo allerede er kalibrert via autopiloten så det er ikke der problemet ligger. Redigert 5.Juli.2009 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 10.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Jeg har fått testet autopiloten noe mer,og jeg finner ut at den styrer ca 30 grader galt i forhold til kurs til WP. Den begynner å styre riktig i kanskje 20-60 sekunder, for deretter å innta en kurs som avviker rundt 30 grader i forhold til riktig kurs. Den holder den nye kursen stødig. Spørsmålet er da, hvorfor styrer den ca 30 grader galt, når den ber om aksept for å endre til riktig kurs, når jeg legger den på track eller mot et WP? Jeg kommunisere også med Raymarine om dette, men det går fort en tre til fire dager mellom hvert svar fra de. Kanskje baatplassen gir raskere løsning. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
roaldbj Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Jeg kjenner ikke SPX10 autopiloten. Har den noe oppsett for "Autolearn" hvor den kalibrerer seg selv? Kan du eventuelt ta bilde av oppkoblingen til autopiloten? Dette er koblingspunktene på vår autopilot. Vår fungerer utrolig bra. Jeg seilte bl.a. idag fra Hals til Fredrikshavn utelukkende på autopiloten - det var en fryd å følge alle overretterne. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 10.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Den har Autolearn funksjon. Jeg er hjemme i øyeblikket, skal ta bilde og legge ut. Ved å bruke GPSen settes kompassets offset til 30 grader. Er det bare tilfeldig at det er like mange grader som den styrer feil? (Jeg forsøkte å sette kompassets offset til 0 grader, uten at det ble bra.) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 (redigert) Jeg ville først fjernet offset, deretter ville jeg siktet med baugen og sjekket hvordan det passer med plotteren. Du kan også sette piloten i auto og se om du ender opp der du skulle ved denne kursen ved å benytte kart i plotteren. Så kan du legge til den offsetten du har beregnet. Er det mye kan du forsøke en ny kompassjustering. Kompasset må vere nøyaktig kalibrert om piloten skal styre rett etter veipunkt. Redigert 10.Juli.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Offset er på 29 grader. Jeg har sjekket det i forhold til hovedkompasset ombord og i forhold til kurs etter GPS. Jeg har for å være sikker foretatt kanskje ti kompass lineariseringer, og jeg ender som regel med 4 grader deviasjon. Jeg har forsøkt å fjerne offset, uten at det hjelper. Det som er så rart er at i ST70 instrumentet står riktig kurs til å begynne med, men det forandrer seg til en ny kurs som avviker ca 30 grader i forhold til riktig kurs. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Hvordan er det i vanlig autopilot da (ikke wp styring), hvis du for eksempel styrer 90 grader, stemmer det med tracket på kartplotteren eller styrer den 30 grader feil da og? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Det har jeg ikke fått sjekket, men når jeg legger den på en kurs, så holder den den kursen uten endring. Når jeg tenker etter så er kursen inn gjennom Trondheimsfjorden ca 60 grader. I går da jeg kom inn fjorden mener jeg å huske at ST70 viste ca 45 grader. Er litt usikker på dette, men det må jeg få sjekket ut. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Det har jeg ikke fått sjekket, men når jeg legger den på en kurs, så holder den den kursen uten endring. Når jeg tenker etter så er kursen inn gjennom Trondheimsfjorden ca 60 grader. I går da jeg kom inn fjorden mener jeg å huske at ST70 viste ca 45 grader. Er litt usikker på dette, men det må jeg få sjekket ut. Waypoint styring er avhengig av at kompasset er riktig justert (også offset), hvis det er som du antyder 15 grader feil vil piloten begynne å styre 15 grader feil og korrigere når XTE blir for stor (ganske tidlig), den vil så mer eller mindre gå sikk sakk langs den ene XTE limit grensen. Jeg foreslår at du konsentrerer deg om normal autopilot uten track styring og sjekker om din styrt kurs stemmer med kurs over grunn fra gpsen, når du har justert bort dette avviket kan du prøve deg med waypoints. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Jeg skjønner fremdeles ikke dette. Er det slik at du først lager et veipunkt og deretter aktiverer dette veipunktet. Resultatet er at du seiler 30 grader feil i forhold til veipunktet - og i så fall hvor lenge (i det uendelige)? Jeg har mistanke om at det må være en feil i SPX10en din. Dette skal jo være en forbedret utgave au Raymarines autopilot - så langt jeg har forstått. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 (redigert) Jeg skjønner fremdeles ikke dette.Er det slik at du først lager et veipunkt og deretter aktiverer dette veipunktet. Resultatet er at du seiler 30 grader feil i forhold til veipunktet - og i så fall hvor lenge (i det uendelige)? Jeg har mistanke om at det må være en feil i SPX10en din. Dette skal jo være en forbedret utgave au Raymarines autopilot - så langt jeg har forstått. Ja, akkurat slik er det det virker. Når vi da passerer WP (langt unna), så vil den over til neste WP (om vi følger track)og da skjer det samme igjen. Redigert 11.Juli.2009 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arkmarin Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 I dag flyttet jeg kompass, som et forsøk på å finne feilen. Jeg oppnådde mindre deviasjon, 3 grader. Ny offset ble 39 grader. Første bildet viser tilkopling til SPX computer. Fra venstre er Seatalkng, Seatalk (bare signal + skjerm), kompass, clutch, strømforsyning, ut til motor og jording. På bilde 2 har jeg lagt inn et WP og vi ser at kursen til det er 358 grader. Jeg trykker på Aktiviser pilot track. På bilde 3 ser vi at ST70 viser at kursen til WP er 358 grader. Den begynner å styre riktig. Etter ca ett minutt har ST70 en ny kurs på 28 grader, som er 30 grader feil i forhold til riktig kurs til WP Den styrer fortsatt 30 grader feil, men nå er offset 39 grader, så det har nok ingen sammenheng. Jeg lot autopiloten gå på en kurs og sjekket med frittstående GPS kursen, og den var identisk med den kursen jeg gikk. Så den har ingen feil når jeg lar den styre en kurs. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 (redigert) Jeg ser at du benytter magnetisk kurs, har du mulighet til å endre det til sann kurs? (MAG-->TRUE) Uten å kjenne disse produktene vil jeg tippe feilen ligger i plotteren og ikke i autopiloten, du kan jo se over innstillingene på plotteren som har med autopilot å gjøre. Siden plotteren viser "track" i displayet tolker jeg det som at piloten skal holde denne linjen selv om den skulle drifte av. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan båten ligger i forhold til denne linjen når ny ønsket kurs inntreffer. Hvis det er slik at du ligger på siden av linjen så må plotteren gi ny ønsket kurs for at du skal komme inn igjen på linjen. Endres ny ønsket kurs gradvis? Du har ikke ett skjermbilde av båtens ferd? Redigert 12.Juli.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 (redigert) Når jeg tar cursor og setter ut et WP, så ligger jeg midt på linjen til WP når jeg velger Gå til cursor. Kursen endres gradvis over en ca 30 - 60 sekunder. Det kan variere litt. Jeg var ute å prøvde i dag, og glemte å legge inn at kursen skulle spores. Det en da vil se er at jeg starter på riktig kurs for detter svinge ut til en ny kurs som er i 30 graders vinkel til den jeg ønsket. Innstillingene i plotteren skal være riktig i forhold til roaldbj's innstillinger. Redigert 12.Juli.2009 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 (redigert) Men hvor ligger du i forhold til linjen i det autopiloten forandrer kursen? Redigert 12.Juli.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Men hvor ligger du i forhold til linjen i det autopiloten forandrer kursen? Da ligger jeg midt på linjen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Har du link til manualer til plotter og pilot? Det at det går 30 sekund før kursen endrer seg gjør at jeg mistenker at pilot eller plotter korrigerer for noe, enten det er avstand til linjen (xte) eller noe annet. Skulle likt å sett menuen for hva som sendes til autopiloten, jeg antar piloten får både fart og posisjon i tillegg til kurs kommandoene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.