Jump to content

Raymarine SPX10 autopilot styrer ikke mot WP

arkmarin

Recommended Posts

Har lest litt i manualene jeg fant på nettet uten å se noe som kan føre til dette problemet.

Jeg heller i retning i at det er plotteren som sender beskjed om den nye kursen siden piloten navigerer.

Du kan sikkert hente opp ett "motorvei" bilde på plotteren som viser klart og tydelig hvordan du ligger i forhold til linjen mellom waypointene, mulig du også kan vise xte og btw på piloten samtidig (selv om den ikke er i track).

Jeg får opp "motorveien" i displayet på smartcontrolleren og jeg ligger midt i med xte 0,0 eller 0,01. Det er så merkelig at den får info om å styre en kurs som er 30 grader feil i forhold til riktig kurs, Autopiloten holder den kursen som vises i displayet til ST70, men hvor får ST70 beskjed om å endre kurs fra.

Foreløpig så har jeg fått ett svar fra Raymarine, de ville vite hvilken versjon software plotteren, autopiloten og ST70 hadde.

Problemet ser ut til å finne sin løsning.

Er SPX og E80 sammenkoblet også via vanlig Seatalk? Hvis ikke vil ikke dette virke. E80 mangler fortsatt de nødvendige NMEA 2000 PGNene for å kunne gi riktig info til en pilot over Seatalk2/ng/NMEA 2000. Kommer i neste seoftwareoppdatering.

abbor har rett. E80 takler ikke Seatalkng sier Raymarine. De skulle sende meg en update, som foreløpig ikke var frigitt, for å løse mitt problem. De glemte å legge den ved mailen.

Det betyr at installasjons tips på Belamarin's sider angående SPX er feil. De sier at Seatalkng skal koples til E80. Jeg hadde den opprinnelig koplet via Seatalk, men da Smartcontrollen ikke virket, trodde jeg at jeg måtte kople Seatalkng til E80 for å få den til å funke. Det hjelpe ikke, da Smartcontrollen funket først da jeg koplet Seatalk i tillegg til Seatalkng til SPX.

Jeg tror, at mens jeg venter på oppdatert software, kan jeg kople fra Seatalkng fra E80 og alt vil virke som det skal (uten oppdatering) da E80 får/gir signalene via Seatalk.

Jeg drar i morgen til Bessaker og FeskeFestival, som arrangeres kommende helg. Håper at det blir en tur hvor alt utstyr funker som det skal. Det er så irriterende når det ikke gjør det.

Takk til dere som engasjerte dere i mitt problem!

Flott at du fant en løsning på autopiloten.

Jeg må nok bekjenne at jeg bruker ruteplanlegging og rutestyring av autopiloten så mye at jeg snart bør ta meg en nattseilas uten annet enn radarskjerm, kart og kompass.

Desverre har jeg to litt forskjellige deviasjonstabeller for kompassene på de to styreposisjonene så jeg har ikke fått "deviasjonstabellen" inn i hodet enda.

Det er en del endringer, bla. er den meget forbedret på video og motorovervåkning, men jeg har ikke ikke full oversikt over forbedringene ennå. Den har en kjent bug og det er at den aksepterer bare ett kartdatum og det er WSG84 (er det slik det skrives?). Jeg deler gjerne ut en kopi til de som ønsker. Send meg en IM eller mail til arne.knudsen@ntebb.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...