Fjord24 Startet 3.Juli.2009 Del på Facebook Startet 3.Juli.2009 Hva er tekniske krav til olje på VP DPE drev? Hva brukere dere av uorginal drev olje? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Fordelen med å bruke originalolje er at denne kan absorbere inntil 30% vann uten at drevet tar skade. Bruker du annen type girolje, vi ikkje vannet blande seg med oljen og kan havarere. I følge mit VP verksted, er det vist bare VP som har denne oljen. Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Produserer de denne oljen selv da, siden det bare er de som har den? Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
orjack Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Hvis du ser på oljegraden til VP sin olje 75/140 finner du ikke noen som har tilsvarende. På DP-E kan du visst nok bruke vanlig girolje 75/90, men ville nok anbefale å bruke VP sin olje. DP-G skal ha 75/140. Prisen er rigtig nok helt hinsides tror det koster 1800 for 5 ltr De andre leverandørene av drev har en utstrakt bruk av drev dusj for å kjøle ned drevet, men dette har jeg aldri sett på VP drev, muligens pga at de har en olje som tåler varme. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 (redigert) Fullstendig enig i at orginalolja er hinsides priset av Volvo. MEN når du har et så pass nytt drev som kanskje også er under reklamasjonsrettigheter, skjønner jeg ikke hvorfor i all verden du skal spare noen hundrelapper på drevolja. I et båtbudsjett er dette småpenger, men kan være ganske viktig om du får drevhavari og en reklamasjonssak. Redigert 4.Juli.2009 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Det er vel uansett ikke de som produserer oljen? Vil jo tro at de får den fra ett eller annet oljeselskap? Hvis det er sånn at ett eller annet selskap produsere de få literne med "spesialolje" som bare VP trenger så skjønner jeg jo at literprisen blir høy.. Hvorfor lager man da et så spesiellt drev at man må få produsert en egen olje med egne spesifikasjoner som ingen andre har? Skulle tro at det var mulig å få et godt drev med samme kvalitet uten denne spesialoljen. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
orjack Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Det er vel uansett ikke de som produserer oljen? Vil jo tro at de får den fra ett eller annet oljeselskap? Hvis det er sånn at ett eller annet selskap produsere de få literne med "spesialolje" som bare VP trenger så skjønner jeg jo at literprisen blir høy..Hvorfor lager man da et så spesiellt drev at man må få produsert en egen olje med egne spesifikasjoner som ingen andre har? Skulle tro at det var mulig å få et godt drev med samme kvalitet uten denne spesialoljen. Det er jo mulig men da må man vel til med drevdusj som er ganske vanlig på bravo drev, har også sett yamaha drev med dusj. Da kan det jo være en bedre løsning å bruke en olje som tåler varmen Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Låner denne tråden for å informere om at Volvos originale girolje til drev koster det samme hos Volvo-forhandler som hos Maritim. Var i dag og kjøpte originalolje til mine to 290 DPe drev hos Garstad. Stakk innom for å kjøpe zinker hos Maritim etterpå og ser at de har samme olje, til samme pris... Så det eneste jeg tapte var den ekstra kjøringen, som egentlig ikke var ille da en kompis kjørte... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
cavaler Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Hei. 75W140 er en viskositet som er mye brukt i lastebil/buss/anlegsmaskin, hvis den kan brukes i drevene også så er det isåfall en kurant olje å få fatt i hos rekvisitaforhandlere/oljeleverendører, og prisen blir nok også hyggeligere. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Kan vel kjøpe helsyntetisk SAE75W90 API GL5 som det står i boka. Maritime er dyrere på filter og andre Volvodeler en volvo penta sjapper. olja kan du få rimeligere andre steder en original. men sørg for å bruk riktig olje på gir og drev. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 men sørg for å bruk riktig olje på gir og drev. Det var det jeg og tenkte og gikk til Volvo-forhandleren som fant rett olje til meg. Nå er olja skiftet, dreva rengjort og klare for bunnstoff. Tar å sprayer dem ute en dag det er opphold og triller dem inn igjen etterpå... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.