Jump to content

Utkjøring av båt fra henger Sandnes region.


Nor-Oles

Recommended Posts

Den beste rampen på innsiden av Tungeneset må jo være den hos Maritim. Grei vinkel på selve rampen, med trebrygge på begge sider, slik at en mann fin kan sette ut båten alene, føre den av henger og fortøye til brygga for å så kjøre bilen bort fra rampen. De i Gands'en har enten ikke parkeringsplass, eller så er de for bratte og slutter rett under vannlinja på høyvann, slik at man risikerer å stå og slite hvis hengerhjula kommer for langt bak. Eller så må man ha en mann i båten som slår bakk og finner nærmeste brygge mens en annen kjører bort bilen...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Den til Hana båtforening i konradokken, er vel nevnt, denne går rett ut i fjorden uten muligheter til å legge fra seg båten mens du parkere. Ellers er det en bra rampe i rovika med brygge ut fra rampen, men jeg tviler på om den er åpen for hvermansen og bruke.

Link to post
Share on other sites

Den til Hana båtforening i konradokken, er vel nevnt, denne går rett ut i fjorden uten muligheter til å legge fra seg båten mens du parkere. Ellers er det en bra rampe i rovika med brygge ut fra rampen, men jeg tviler på om den er åpen for hvermansen og bruke.

 

Ja den rampen i Konraddokken er problematisk, det er helt sikkert. Synes ikke noe særlig om å hive på penger i kassa deres så lenge det ikke er fortøyningsmuligheter mens du skal parkere bilen når du er alene.

Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :)

Link to post
Share on other sites

Jeg mener nå at en utsettingsrampe skal med letthet kunne brukes av kun en person for å kunne kalles god :wink: . Jeg hadde en runde i fjor, der jeg kjørte hele Gandsen på begge sider for å finne god plass, men der har Sandnes kommune en oppgave å gjør. Det er ingen fullgode ramper der. De to som kan brukes er i Jåttåvågen og Luravika. Men den i Jåttå er egentlig kun for medlemmer i båtforeningen den, og man kan ikke sette fra seg bil og henger. Grunnen er visst at de raller rundt på kryss og tvers med krane/truck og setter båter i opplag på den store plassen rett som det er og helt plutselig :wink: ... I Luravika er rampen grei, men litt skummelt med steiner som gjør det grunt på høyre side, og noe armeringsmatter/jern som stikker ut av betongkant på venstre side.

Neste plass blir vel i Det O Store Hillevågsvann (DOSH), men her er det vel bom som kun medlemmer kan åpne.

Den hos Maritime hadde fått en sekser på terningen, hvis det ikke hadde vært for at man kan bli forstyrret ved sjøsetting/opptaging av endel sjø fra passerende båter. Det kan være det finnes gode plasser på Hundvåg-siden, men det har jeg ikke sjekket da Maritims fungerte såpass bra.

På utsiden av Tungenes tror jeg det er like sørgelig, helt til man kommer til "min" havn, der er rampen også super. Svakheten der er at ved mye flo sjø, bør man ha med støvler... Sør for Hafrsfjorden har jeg heller ikke sett noen ramper å rope hurra for. Jeg har ikke vært i havna på Sele, men ellers er det ikke noe bra. Og jeg sluttet å lete rett før Brusand... Nå må andre si ifra hvis de er lokalkjente og vet om noe bra. Og kriteriene da er: Selve rampen må være jevn og med slak hellning, og gå langt ut i sjøen, selv ved fjære sjø. Det må være plass til å parkere bil og henger uten store anstrengelser. Det må være trygt og lettvint for en mann å håndtere normal trailbar båt, selv i litt sidevind...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Sjøflyhavna har stor "rampe", men lite brygge. Og når vi er inne på sløseri, har du sett den flotte båthavna forsvaret disponerer rett utfor området til sjøflyhavna? Der ligger det noen få båter på en stor brygge med utriggere. Ved å sette opp flere brygger kunne man sikkert fått 100 nye båtplasser av grei størrelse i Sola :eek::crazy: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hmm båtplasser med utriggere på Sola sjø ? Det må i såfall ha blitt montert der i nattens mulm og mørke, det var ikke der i fjor ! Det har vært noen båter der ja, men jeg regnet med at det var medlemmer av flyklubben som tok seg til rette, det er jo ikke militær eller kommersiell virksomhet i sjøflyhavnen lenger, slik jeg kjenner historien er det Sola flyklubb som fikk godkjent noen innflygingstrasseer over Hafrsfjorden på 80-tallet, men det lander kanskje 2 eller 3 sjøfly der pr. år, så å stenge området for allmenn bruk med begrunnelse at dette er en offentlig sjøflyhavn er jo helt hårreisende usaklig. Det er jo ikke noe problem å trekke flyene på land selv om det vrimler av båter der, og i sjøen som er landingsstripene er det uansett ikke restriksjoner på båttraffikk. La oss håpe at Håkon Rege leser dette, og kan få satt tanhjulene i sving- helt konkret er det bare å rive porten, og invitere båtfolket inn ! Verre er det ikke.

 

Nei nei... Det er i en molo bortenfor, ca nordlig retning for sjøflyhavna...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker alltid Konrad-dokken. Både til sjøsetting og når båten skal på land, og har vært alene også noen ganger.

 

Jeg rygger ned, sjøsetter og kjører båten bort til flytebryggen og fortøyer den der. Så går jeg til fots(30-40m) tilbake og kjører vekk bilen.

Så trasker jeg tilbake til båten og nyter en dag på sjøen.

Når jeg skal ha båten opp er det samme prosedyre bare i omvendt rekkefølge :wink:

 

Er sjelden kø med folk som skal sjøsette, så det går greit at bilen står der de minuttene det tar å gå den avstanden.

20kr viser ikke på mitt båtbudsjett vertfall, så de gidder jeg ikke regne med.

 

Men det er som nevnt kort rampe der, og når det er vind/strøm kan det være en litt tricky plass.

Men har gått greit for meg så langt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...