BårdK Startet 4.Juli.2009 Del på Facebook Startet 4.Juli.2009 Grunnen til at jeg spør er at forrige eier anbefalte meg å holde kun en åpen, uten at jeg husker hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Litt uklart hva du mener her. Når du sier "sjøvannsinntaket", regner med at du har to av dem, en på hver side av kjølen med hver sin kran? Isåfall skal begge være åpne, hele vitsen er at man ikke skal miste kjølevannet pga en plastpose, brennmanet etc. (Veritas krav) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 4.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Det eneste jeg foreløpig vet er jeg har to stoppe/åpne-kraner lett tilgjengelig under akterdekket og det ser ut til at begge går inn på samme rør inn til motoren. Jeg tror forøvrig du har helt rett i hensikten med to stk., men hva kan egentlig begrunnelsen være for å ha den ene lukket? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 men hva kan egentlig begrunnelsen være for å ha den ene lukket? Ingen. Ha begge åpne. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
BårdK Svart 4.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Slike svar liker jeg, da åpner jeg begge. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Ja, enten har ikke vedkommende peiling på hva han snakker om eller så har det oppstått en misforståelse. Eneste jeg kan komme på i denne sammenheng er at endel bruker å løsne slangen fra inntaket og putter den i en bøtte for å kjøre motoren i ferskvann. Da er det viktig å stenge krana til det andre inntaket.. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 (redigert) Begge skal naturligvis være åpne, artig om du har bilder av herligheten, aldri hørt om det før. Har vært borte i en kar en gang. Han hadde 2 inntak., Ett på sjøvannspumpen og ett på en ekstern elektrisk impeller pumpe som ble brukt om sjøvannspumpen ikke fungerte eller da motoren skulle konserveres på høsten Regner med at det neppe er slik du har det ?? Redigert 4.Juli.2009 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sea Oasis Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 hadde en Fairline en gang med dobbel innstalasjon den hadde 4 vannintaken en på hver side av senter kjøl til hver motor. Kjørte med alle 4 åpne Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Hadde jeg hatt doble kjølevannsinntak ville jeg latt det ene være stengt. Hadde jeg hatt dobbelt dieselfilter med vender ville jeg latt det ene være stengt. Liten vits i at begge inntak/filter blir tettet samtidig, da kunne man greid seg med ett. Det er nå min mening.... Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Det er nå min mening.... Ingen dum mening det. Doble sett (filter også) er helt vanlig på profesjonelle installasjoner. Da kan en "kjingse over" underveis, om noe går tett. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
BårdK Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Skal ta bilder senere i dag eller i morgen, gidder ikke å dra ut i båten akkurat nå. Det pøser i Asker, noe hagen vår har godt av. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Helt klart, de skal begge være åpne. Meget sjelden at kjølevannsinntaket (ett) går tett. Med to inntak er du sikker, og kan søke etter problemet annet sted hvis alarmen går. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Som flere her påpeker skal begge være åpne. Det er absolutt ingen fornuftige grunner til å ha en kran stengt! Doble kjølevannsinntak på Rivieraen er montert av sikkerhetsmessige grunner, f.eks. i tilfelle en plastose eller annen dritt skulle blokkere det ene innløpet. Begge sjøvannsinntakene er koblet sammen før det store sjøvannsfilteret som er plassert i forkant av høyre lastluke under dørken på akterdekket ditt. Når vi først snakker om dette; Jeg tar alltid opp og og spyler sjøvannsfilteret etter bruk av båten. Det er utrolig hvor mye dritt som kan følge med inn i sjøvanns-kjøleystemet! Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 (redigert) Eneste jeg kan komme på i denne sammenheng er at endel bruker å løsne slangen fra inntaket og putter den i en bøtte for å kjøre motoren i ferskvann. Da er det viktig å stenge krana til det andre inntaket.. Det er heller ikke nødvendig å stenge kranene ved ferskvannskjøring på Rivieraen. Skru bare av lokket på sjøvannsfilteret (se bilde i forrige innlegg), ta ut filteret og stikk vannslangen rett i vanninnsuget i bunnen av filterhuset. Jeg har som rutine å ferskvannskjøre motoren 3-4 minutter på denne måten etter hver gang båten er brukt, eller i alle fall hver gang den skal ligge mer enn en uke uten bruk. På denne måten ligger motoren med ferskvann i hele sjøvannskjølesystemet når båten ikke er i bruk og jeg reduserer forhåpenligvis tæringsproblematikk. Hele operasjonen tar under 5 minutter og i mellomtiden pusler jeg med andre ting. Redigert 5.Juli.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Mener på at alle sagaer har doble sjøvansinntak med 100% kapasitet på hver. Forklaringen tror jeg var å redusere hastigheten inn for å minske faren med å dra smuss osv. inn. Også som en ekstra sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Da har jeg rengjort sjøvannsfilteret, det var jo en enkel operasjon. Hiver inn et annet rookie-spørsmål når jeg først er i gang. Hvordan tapper jeg vann av grovfilteret til dieselen. Regner med at det bare er å skru på pluggen i bunnen, men med mitt kunnskapsnivå er det sikrest å spørre her først: Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 (redigert) Kunnskapsnivået ditt holder i massevis Fremgangsmåten er som du beskriver. Et tips når det gjelder sjøvannsfilteret: På selve filterenheten er det to "spor" som skal styre filteret på riktig plass når du setter det tilbake. Sjekk nøye at det kommer riktig på plass. Det er lett å sjekke ved å kjenne med fingrene at filteret sitter jevnt rundt hele kanten på innsiden av filterboksen. Hvis filterenheten ikke sitter riktig, får du ikke satt på lokket riktig og impelleren vil trekke luft istedet for vann fra vanninntakene. Legg også merke til det laveste inntaket inne i filteret. Her kan du kjøre inn ferskvann fra haveslangen eller helle kjølevæske direkte i motoren når du skal ta vinterkonserveringen. Redigert 5.Juli.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Merket faktisk det med foringen rundt filteret og sørget for at det satt fint før jeg lag på lokket på toppen og deretter topplokket med gjenger. Ellers takker jeg for at du nettopp har lært meg en viktig del av vinterkonserveringen . Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Som flere her påpeker skal begge være åpne.Det er absolutt ingen fornuftige grunner til å ha en kran stengt! Joda, jeg mener det er fornuftige grunner til å ha et inntak stengt. At du mener noe annet betyr ikke annet enn at vi har ulik filosofi rundt dette. Helt klart, de skal begge være åpne. Meget sjelden at kjølevannsinntaket (ett) går tett. Med to inntak er du sikker, og kan søke etter problemet annet sted hvis alarmen går. Når ett kjølevannsinntak er tett, har du bare ett igjen, men det vet du ikke, for det er vel ingen alarm som forteller deg at det ene er tett? Du vet ikke engang hvor lenge siden det er at det ene inntaket ble tett.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.