Jump to content

Skal begge kranene til sjøvannsinntaket på motoren være åpne?


BårdK

Recommended Posts

Litt uklart hva du mener her. Når du sier "sjøvannsinntaket", regner med at du har to av dem, en på hver side av kjølen med hver sin kran?

Isåfall skal begge være åpne, hele vitsen er at man ikke skal miste kjølevannet pga en plastpose, brennmanet etc. (Veritas krav)

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg foreløpig vet er jeg har to stoppe/åpne-kraner lett tilgjengelig under akterdekket og det ser ut til at begge går inn på samme rør inn til motoren. Jeg tror forøvrig du har helt rett i hensikten med to stk., men hva kan egentlig begrunnelsen være for å ha den ene lukket?

Link to post
Share on other sites

Ja, enten har ikke vedkommende peiling på hva han snakker om eller så har det oppstått en misforståelse.

Eneste jeg kan komme på i denne sammenheng er at endel bruker å løsne slangen fra inntaket og putter den i en bøtte for å kjøre motoren i ferskvann. Da er det viktig å stenge krana til det andre inntaket..

Link to post
Share on other sites

Begge skal naturligvis være åpne, artig om du har bilder av herligheten, aldri hørt om det før.

 

Har vært borte i en kar en gang. Han hadde 2 inntak., Ett på sjøvannspumpen og ett på en ekstern elektrisk impeller pumpe som ble brukt om sjøvannspumpen ikke fungerte eller da motoren skulle konserveres på høsten :crazy:

 

Regner med at det neppe er slik du har det ??

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt doble kjølevannsinntak ville jeg latt det ene være stengt.

 

Hadde jeg hatt dobbelt dieselfilter med vender ville jeg latt det ene være stengt.

 

Liten vits i at begge inntak/filter blir tettet samtidig, da kunne man greid seg med ett.

 

Det er nå min mening.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Som flere her påpeker skal begge være åpne.

Det er absolutt ingen fornuftige grunner til å ha en kran stengt!

 

Doble kjølevannsinntak på Rivieraen er montert av sikkerhetsmessige grunner,

f.eks. i tilfelle en plastose eller annen dritt skulle blokkere det ene innløpet.

Begge sjøvannsinntakene er koblet sammen før det store sjøvannsfilteret som er plassert i forkant

av høyre lastluke under dørken på akterdekket ditt.

 

Filtere.jpg

 

Når vi først snakker om dette;

Jeg tar alltid opp og og spyler sjøvannsfilteret etter bruk av båten.

Det er utrolig hvor mye dritt som kan følge med inn i sjøvanns-kjøleystemet!

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg kan komme på i denne sammenheng er at endel bruker å løsne slangen fra inntaket og putter den i en bøtte for å kjøre motoren i ferskvann. Da er det viktig å stenge krana til det andre inntaket..

Det er heller ikke nødvendig å stenge kranene ved ferskvannskjøring på Rivieraen.

Skru bare av lokket på sjøvannsfilteret (se bilde i forrige innlegg), ta ut filteret og stikk vannslangen rett i vanninnsuget i bunnen av filterhuset.

Jeg har som rutine å ferskvannskjøre motoren 3-4 minutter på denne måten etter hver gang båten er brukt,

eller i alle fall hver gang den skal ligge mer enn en uke uten bruk.

På denne måten ligger motoren med ferskvann i hele sjøvannskjølesystemet når båten ikke er i bruk

og jeg reduserer forhåpenligvis tæringsproblematikk.

Hele operasjonen tar under 5 minutter og i mellomtiden pusler jeg med andre ting.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg rengjort sjøvannsfilteret, det var jo en enkel operasjon. Hiver inn et annet rookie-spørsmål når jeg først er i gang. Hvordan tapper jeg vann av grovfilteret til dieselen. Regner med at det bare er å skru på pluggen i bunnen, men med mitt kunnskapsnivå er det sikrest å spørre her først:

knott0006.jpg

Link to post
Share on other sites

Kunnskapsnivået ditt holder i massevis :wink:

Fremgangsmåten er som du beskriver.

 

Et tips når det gjelder sjøvannsfilteret:

På selve filterenheten er det to "spor" som skal styre filteret på riktig plass når du setter det tilbake.

Sjekk nøye at det kommer riktig på plass. Det er lett å sjekke ved å kjenne med fingrene at filteret

sitter jevnt rundt hele kanten på innsiden av filterboksen.

Hvis filterenheten ikke sitter riktig, får du ikke satt på lokket riktig og impelleren vil trekke luft

istedet for vann fra vanninntakene.

 

Legg også merke til det laveste inntaket inne i filteret. Her kan du kjøre inn ferskvann fra haveslangen eller helle kjølevæske direkte i motoren når du skal ta vinterkonserveringen.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som flere her påpeker skal begge være åpne.

Det er absolutt ingen fornuftige grunner til å ha en kran stengt!

Joda, jeg mener det er fornuftige grunner til å ha et inntak stengt. At du mener noe annet betyr ikke annet enn at vi har ulik filosofi rundt dette.

 

Helt klart, de skal begge være åpne. Meget sjelden at kjølevannsinntaket (ett) går tett. Med to inntak er du sikker, og kan søke etter problemet annet sted hvis alarmen går.

Når ett kjølevannsinntak er tett, har du bare ett igjen, men det vet du ikke, for det er vel ingen alarm som forteller deg at det ene er tett? Du vet ikke engang hvor lenge siden det er at det ene inntaket ble tett....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...