Jump to content

Batteriene tappes for strøm på tomgang


bladfyken

Recommended Posts

Hei. Håper på litt hjelp. Ligger i en uthavn og sliter med strømproblemer. Gikk uforholdsmessig fort tom for strøm, selv om jeg har litt liten batterikapasitet. Nylig overtatt "ny" båt og alt er ikke testet ut, det oppdager man jo etterhvert. Blant annet så har jeg ikke et eget startbatteri, det er et forbruksbatteri som brukes som startbatteri her. Så vet jo hva jeg må handle....

 

Men. Fikk startet opp ved hjelp av et batteri fra en nabo. Så skulle la båten gå litt på tomgang for å få ladet opp. Det jeg nå opplever er at de to batteriene faktisk blir tappet for strøm når båten går på tomgang.

 

Håper noen har noen gode råd til meg om hva feilen kan være. Har ikke all verden av strøm på pc heller så kommer ikke til å kommentere hvert innlegg, kan bare sjekke svar innimellom.

 

Vet det ligger mange batteriemner her inne, men vil tappe pc for mye for strøm ved å lete å bla. Håper bare på litt hjelp:-))

 

 

Hilsen fra "bladfyken" ;-))

Link to post
Share on other sites

Hei

Du er sparsommelig med opplysninger om hva slags utstyr du har.

Hvordan vet du at det bare er på tomgang du ikke får ladet. Har du amperemeter/Voltmeter?

Min tanke er at du kanskje ikke får ladet i det hele tatt.

Har du ladelampe virker denne?

Hvilke motor? Hvilken Dynamo?

 

 

Ut fra løs tanke gang med lite informasjon.

Feil utveksling Dynamo/reimhjul veiv.

Ladelampe virker ikke får ikke magnitisert rotor.

Lader den viss du først får den til å lade?

Viss dette er en eldre saktegående diesel er det kanskje nomalt å ikke lade på tomgang?

 

Det ble flere spørsmål enn svar:)

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Litt mer opplysning. Har en Fjord 27 med orginal VP 170 hk bensinmotor. Dynamo ser ut til å være av merket Marshall.

 

Gikk tom for strøm her om dagen, fikk startet med hjelp av booster som jeg fikk låne. Gikk deretter i et par timer. Lå i land i noen timer og startet opp og gikk hit jeg ligger nå.

 

Har to batterier, der det går pluss til hvert av batteriene fra det som tydeligvis er en vendeboks. For der er det en bryter for både start og forbruksbatteri. Da jeg kom i land i går var det greit med strøm. Tok ut venderen for startbatteri for å være sikker på at det ikke skulle tappes, men i dag var det likevel omtrent tomt, i lilkhet med forbruksbatteri.

 

Startet så opp ved hjelp av et annet batteri fra en nabobåt. Målte da lading på begge batterier til ikke mer enn rundt 12,3. Gjorde noen flere tester og startet opp for å lade på tomgang. Men da stoppet båten etterhvert. Og målte batteriene til rundt 7 volt, så de ble da tappet mens motoren gikk på tomgang.

 

Så frykter vel at det kan være en defekt dynamo.....

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dersom batterispenning med avslått motor er kun 7 volt, er det nok batteriene som har tatt kvelden. Batterier med spenning under 10,5V - tar dette litt på husken - er bare å kaste. De tar ikke lenger imot ladning. Kort tid etter at motor er avslått er de like tomme igjen. Har hatt samme problemet selv. Mine var nede i spenning på ca. 3,5V!!

 

Jeg ville først skiftet batteriene. tror ikke du kommer utenom det. Deretter fortsatt feilsøking ift ev. manglende lading eller for lav ladespenning dersom ladespenningen forsatt bare er på 12V.

 

Lykke til :smiley:

Hyttefolk i båt

Link to post
Share on other sites

Hei. Det kan jo se ut til at dynamoen er ødelagt, håper at du ikke har skrudd av batteri-bryteren med motor i gang, det vil nesten garantert ødelegge diodene i dynamoen, og det kan i verste fall medføre at dynamoen tapper batteriene i stedet for å lade de. Men hvorfor ble startbatteriet tømt når bryteren var av ? Det kan skyldes dårlig batteri, defekt bryter eller andre "tjuvkoblinger".

Lyser ladelampen når motoren står/går?

Kan du komme til å få målt på dynamoen mens motoren går (du skal ha over 14V på B+, og det skal også være det samme på DF (hvis dynamoen lader), ellers så skal det være noen få volt (får strøm via ladelampen for å starte lading).

LYKKE TIL med feilsøkingen!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja, som sagt allerede finnes det vel ikke noe lading.

Og siden du har bensinmotor, med tenningssystem, trekker tenningen selvfølgelig strøm.

 

At batteriene detter til 7V er også et dårlig tegn og nesten sikkert at det er noe galt også der allerede.

 

Om du trenger ny dynamo må du undersøke først.

Er det en S.E.V. 35 da finner du mye her.

 

Men i grunnen er det bare å sjekke:

- om det finnes + og - til batteri,

- at det finnes spenning i fra ladelampen på dynamoets 61

- og om regulatoren (den er ekstern i så fall) er fortsatt i liv.

Kulbørster finnes ikke.

 

Ellers er det spørs om det lønner seg for deg at du leter lenge.

Er det SEV 35 da leverer den maks 35A (...men aldri med originalregulator.).

 

I så fall er det kanskje (også tenkt lengre fremover) enklere hvis du bytter til en litt kraftigere dynamo, mot 70A.

Så lager du en bra fordeling, med avskillt start og forbruksbatteri, da er du klar for en fin sommer uten starthjelp.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Eg er enig med Joerg Becker, i det aller meste. :yesnod:

Når eit batteri, nominelt 12 volt, faller heilt ned i 7 volt, då er det tiden å seia Hvil i fred. :headbang: Samtidig må det då seiast at då skal syrevekta vera langt nede på det raude, hvis ikkje nokon har etterfylt batteriet med eitkvart rart. Det går selvfølgelig an å gi dynamoen eindel turtall, for å sjå om då spenningen kjem, men eg tviler. Men når der so kjem ein dynamo på 70 A, so skal den ogso ha sopass tjukk ledning at den kan bli kvitt all strømmen. 16 kvadrat, minst. Og kabelsko som blir pressa på, lodding er ein uting.

Tja, jau, du kan godt seia at der fekk ein god jafs av feriebudsjettet vinger. :cryin:

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Det mest interessante med syrevekta i dette tilfelle er om den er lik på alle seller.

 

Jeg tror ikke batteriene dine har hatt det godt, men det er som regel bare en selle som "svikter". Ikke kast batteriene før du vet om de er "ødelagte".

 

Mest sansynlig at dynamoen din er defekt.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for hjelp og gode råd fra alle sammen.

 

Har en Fjord 21 med 130 hk VP hjemme, så som en nødløsing får jeg håpe at dynamoen på den passer på festene, i alle fall så jeg kan komme meg hjem.

 

Hvis ikke får båten ligge her i Skutvikkilen til problemet er fikset. Heldigvis noen gode venner med på tur som uansett skal ligge her videre mens jeg skal jobbe noen dager.

 

Noe sier meg at det også kan være en feil med vendebryterne, så er mer som må sjekkes.

 

Kontak er opprettet med Contrabande, mange takk for tilbudet og takk også til dere andre:-))

Link to post
Share on other sites

Ved hjelp av en dynamo som ikke helt passet men som vi fikk tilpasset så har jeg i alle fall kommet meg hjem.

 

Så får dagene framover gå med til å sjekke det elektriske. Tipper det er noe galt med bryterne som skal kunne skjalte mellom batteriene. Men oppdaget jo også at det ikke stod et startbatteri, bare to forbruks, så nytt startbatteri må anskaffes. Og så lage en batteribank med de to andre batteriene.

 

Tipper vel at det mest fornuftige vil være å fjerne det gamle orginale panelt for å skjalte mellom batterier og anskaffe nytt....

 

 

 

Takk nok en gang for tips og hjelp:-))

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...