Fram_FM Startet 4.Juli.2009 Del på Facebook Startet 4.Juli.2009 Heisann, ny medlem med første innlegg. ny medlem med sitt andre innlegg, pga kranglete moderatorer og topic. Moderator: Kan du gi et hint til topic, om denne ikke er god nok?? Dette handler da om en båt, med FM Maskin. I skrivende stund må jeg innrømme at jeg er litt usikker på hvilken modell nummer det er, men jeg lurer på om den ikke kan ha navnet: S15 Det er en 1 sylindret bensin motor, fant en film med en S15 og den liknet. Problemet er som følger: Motoren kan stå å svive på tomgang i evigheter, det kommer godt med kjølevann ut i eksos. Men, når maskinen blir satt under belastning så går det kanskje fire fem minutter, så stopper den. Det kan virke som om den setter seg fast, svinghjulet er i alle fall noe tyngre å dra rundt, enn hva det er når maskinen er kald. Jeg syns jeg hører noe mer "klakking" like før maskinen ikke orker mer. Båten har vært levert inn til en lokalt båtverksted, de innrømmet med en gang at FM var noe de ikke kunne så godt, men de skulle se på det og feilsøke så godt de kunne. Det de gjorde var å kjøpe inn ny manifoil, da denne var sprukket og ikke lot seg reparere, samt byttet bensin pumpe (ikke fall fra tanken, så den er supplert med elektrisk bensin pumpe) da den gamle pumpen var død.. Så vi trodde dette skulle løse problemet, da det for meg også virket logisk at maskinen ville dra mer bensin under skikkelig drift i forhold til tomgang. Men, det viste seg å ikke hjelpe. Vi konkluderte derfor med at den kanskje kan ha blitt varmskjært, da min far (som eier båten, bare gidder ikke ta vedlikeholdet) sier at den har blitt veldi varm etter at han byttet impeller. Da hadde han latt båten ligge for tomgang i båthuset, for å sjekke at impelleren gjorde jobben som den skulle. Hvilket den tydeligvis gjorde, da det kom kjølevann igjennom. Men, når han la ut på tur, så fikk han samme problem som nevnt over. Pga dette, så tok vi av toppen for å sjekke sylinder for eventuelle riper, eller andre ting som kunne gi en idikasjon til feilen. Med toppen av, så er sylinderen helt ripefri og ser tilnærmet ny ut. Ved hjelp av en ketchup flaske testet vi kjøleveske kanalene, der var det ingenting tett. Det var en liten slark i den ene av de to ventilene, men de lukket seg opp og igjen som de skulle. Topp pakningen var også i grei stand, men vi har ikke misstenkt den for å være del av problemet, da det hele tiden har vært god kompresjon. Siden dette ikke ga noen svar, så skrudde vi ut termostaten og kjørte maskinen uten denne, for å se om maskinen da ville holde seg kaldere, i tilfelle den var deffekt og ikke åpnet. Men, det hjalp heller ikke noe.. Så nå står båten der... Er det noen som kan gi meg et hint til hva vi skal prøve nå? Min far mener "den e moden for havets bunn".. Selv har jeg ikke lyst til å gi han rett i dette.. -- Kopiert tekst fra stengt tråd ovenfor -- Da min topic ikke var god nok forrige gang, så må jeg bry dere med flere postinger, helt til topic nazien lar det gå igjennom kommer det vann ut når den går på full guffe? for det kan jo virke som det er et problem med gjenomstrømingen. Nå har jeg hørt fra gamlingen at de kunne gro igjen innvendig. Det kommer fortsatt vann ut også under belastning ja, takk for svar før tråden ble stengt. ;-) De kan gro igjen ja, men med en stakkars ketchup flaske så sjekket vi at ingenting var grodd igjen, da vi hadde toppen av. Mvh Tengs Sitér dette innlegget -- Har ikke båt selv, men tar meg av min fars 19 fots Fram som har en FM motor. God båt, rett lyd.. Kommer man ikke frem i dag, så er det en dag i morgen! Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Hei Tengs, og velkommen til forumet :-) Moderatorene stenger fort en tråd dersom emnet ikke er spesifikt. I ditt tilfelle ville jeg slengt på følgende på slutten av tittelen " - en S15 ?" - Slik at tittel blir "Feilsøking FM Maskin - en S15? " Som nevnt: Motoren kan jeg ingenting om... - Håper du får svar fra noen som kan den. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Det skal være en inspeksjons luke på høyre side nederst på blokka. Skru av den og se om du ikke har vann i bånndelen. Hadde nemlig det i en 1syl fm jeg hadde og var akkurat lik det du beskriver. Tømte denne med en sykkelpumpe og motoren fungere feilfritt etter dette. Skal dere vrake motoren send meg gjerne en im da jeg samler på disse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Visst motoren får nok kjøling, sø burde dere sjekke oljesystemet. Er det olje i bunngryta? (Om det skal vere der?) Er veikesmurningsapparatet ok, med veik og rikeleg med olje. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.