Steffeneng Startet 4.Juli.2009 Del på Facebook Startet 4.Juli.2009 Hei igjen.. nytt problem har dukket opp:( Registereima som skal ha vært byttet i fjord i følge forrige eier har ryki! Har et par spørsmål som jeg har problemer med å finne svar på selv. Da jeg tok av toppen i dag så det ut til at stempler og ventiler har klart seg fint, men for meg så det ut som om stemplene ikke kunne slå mot ventilene på denne motoren..? så ut som om setet stoppet før den gikk dypt nok til å treffe stempelet?? I tillegg ser jeg at noen av vannkanalene i toppen er tette. de er helt fine i blokka, og det ser ut som om de er sveiset igjen i toppen? er dette bare grodd?? Virket nesten umulig å hakke det vekk.. Håper noen kan hjelpe meg med dette.. Steffen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Ingen som vet noe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Alle Mazda bensinmotorer er "innvendig kollisjonssikre" ved registerreimhavari, altså det eneste du ødelegger når registerreima ryker, er dagen din. Dersom ikke det er kollisjon, så har du kanskje sluppet den tvilsomme gleden å delta på ventilfestival. Håper du får svar fra noen som kjenner den motortypen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
tomcat Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Jeg hadde en slik motor før og hørte da at den er laget slik at nettopp ventilene ikke kan slå i stempelet, så du har nok ikke noe problem der. Når det gjelder kanalene vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fergu Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 De fleste Volvo "RØDBLOKK" klarer regreimhavavari, men det finnes unntak. (B230K?) Marinemotoren har en annen kam enn bilmotoren, denne gir noe større løft. På min egen AQ145 (B23) blir det ventilhavari om reima ryker, jeg har en H kam. Siden toppen allerede er ute er det fort gjort å demontere ventiler for å sjekke om de er rette. Enda raskere er det å sette 17mm pipe på reimhjulet foran på toppen og dra rundt så ventilene står helt oppe, sjekk både innsug og eksos. Deretter er det bare å se om de løfter så mye at de går utenfor toppen. De kan teoretisk gå like mye ut som topppakningen bygger, ca en mm. Går de lenger ut er faren meget stor for havari hvis reima ryker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 takk for svar. jeg har prøvd å vri på kamdrevet å ser at ventilene går litt på utsiden. men kun en mm eller noe sånt. ser ikke noen merker hverken på ventiler eller på stempler. ville det ikke blitt hakk? lurer på om jeg har hatt så gullhår at den røyk når registeret sto på topp:P den sto nesten på merket etter den røyk.. Er det noen som har anelse om hvorfor noen av kjølekanalene i toppen min er sveiset igjen rundt ventilene? prøvde å skrape bort litt gammel skit, og så da at det er sveiset igjen :S Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Er det noen som har anelse om hvorfor noen av kjølekanalene i toppen min er sveiset igjen rundt ventilene? Min erfaring med (mindre) VP-motorar tilseier at årsaken kan vera å forårsaka havari tidlegare, slik at VP kan tena meir på sine dyre deler. Lykke til med utbedringa. Eg håper du reddar sesongen utan for stort hol i lommeboka. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
thon Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Er du sikker på at det er kjølevannshull som er sveiset igjen? Er motoren saltvannskjølt? Kan være at dem ikke vil ha saltvann opp rundt ventilene pga tynne vegger. Jeg har en B230A i min båt. Noen som vet hva den heter "marinisert"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fergu Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Kan det være en modifisert biltopp du har? Biltoppene har gjenget hull på venstre side, under innsugsmanifolden, 2-3 steder, dette brukes til diverse rør/slanger i forbindelse med varmeapparat. En lur skjel kan ha sveiset igjen disse fremfor å kjøpte en 10kr plugg og skru inn. På høyre side av biltoppene, under eksosmanifolden er det oftest et hull under hver eksosport, disse brukes i EGR ekosrensesystem, noe som ikke blir brukt i båt. Volvo har egne plugger å tette med, men enkelte velger likevel å sveise igjen disse fremfor å kjøpe 4 plugger til 25 kr stykket. Åpnes linken og se på bilder: http://ockelbo.plars.org/album/avgaspluggar/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 (redigert) takk for svar, men dette er ikke en marinisert biltopp, og det er kjølekanalene ja(ferskvannskjøling).. noen av kanalene rundt ventilene, altså på den siden av toppen som er ned mot stemplene(kanalene som fører vannet fra toppen til blokka). trodde først de var gjengrodd, men så senere at det var sveiset. lurer på om det skal være sånn?? Redigert 5.Juli.2009 av Steffeneng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fergu Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Kanskje du kan legge ut bilder av dette. Virker som noen har modifisert et eller annet, Tviler på at VP sveiser igjen dette i marintoppen. Sitter med en annen topp foran meg, den ser helt "normal" ut på undersiden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 jeg skal få tatt noen bilder og legge de ut i morgen. tviler på at det skal være sånn jeg og:S Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrbert Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Hei! Her er toppen min til min AQ151 A for noen uker siden. Planslipt, nye ventiler, sveiset utblåsning sylinder 4 og ellers nyoverhalt. Kanskje kan dette bildet være til hjelp? Søk også i forumet på AQ 151 og det vil dukke opp mye info. Det stemmer at du slipper ventilmos på denne modellen av VP. Jeg husker ikke hvilket nummer det er på toppen, men det kan du muligens finne ut av på dette forum hvis du leter... Mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 (redigert) Tusen takk for hjelpende bilder av en veldig pen topp! Legger ut et dårlig bilde av en dårlig topp så dere kan se selv. som sagt er det noen av kanalene som er sveiset igjen.. Redigert 6.Juli.2009 av Steffeneng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fergu Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 (redigert) Lurer litt på om du har hatt en toppakning som har hatt flere hull enn hva som finnes i toppen. Har denne sittet der lenge så vil det etses i aluminiumen ved alle hullene i pakningen, etter flere år blir det krater og ser ute som det er sveiset. Bildet i siste innlegg er desverre snudd i forhold til bildet i forrige innlegg, men toppene er faktisk like. Sitter med en annen topp på fanget og skriver dette. Den er helt lik toppene på de foregående bildene, og den har blitt litt korrodert på samme sted som du mener din er sveiset. Min konklusjon er at motoren din har blitt kjørt i flere år med dårlig, eller ingen frostveske. Dette i kombinasjon med en pakning som har flere hull enn hva som finnes i toppen har bidratt med korrosjon i topplokket, dette fremstår nesten som en dårlig sveis. Som en siste sjekk kan du sjekk hullene i toppen: Sylinder 1 har to kjølevannshull, et ved hver ventil, sylinder 2 og 3 har 2 hull ved innsugsventilene, sylinder 4 har 2 hull på eksossiden og et på innsugsiden Redigert 6.Juli.2009 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 takk for svar fergu. men topper min er den samme som styrbert har lagt inn bilde av, og det er der han har hull jeg har en dårlig sveis:) har tenkt litt på at kanskje toppen har vært sprekt tidligere og blitt sveiset? bare en tanke.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrbert Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 (redigert) Hei igjen! Når du allikevel har demontert så mye, så bør du få noen som har peiling til å se på toppen og evt overhale den. Det er ofte etseskade på utblåsning sylinder 4. Jeg satte bort hele jobben på min topp. Resultatet ble veldig bra. Gå også over oljekjøler, manifold, varmeveksler, impeller og andre potensielle "problemsteder" mens du venter på å få toppen ferdig. Bytt strammerulle og selvfølgelig ny kamreim. Rens/gå over hjulene som tannreima er i kontakt med. Skulle du trenge å bytte sirkulasjonspumpa (vannpumpa/ferskvann) får du denne på Biltema for en 350-400,- Noen ganger er det ålreit å ha en "bilmotor" ... Mvh Styrbert Redigert 6.Juli.2009 av Styrbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Hvor hadde du toppen på overhalling? og hvor mye måtte du ut med? føler at det bare er å kaste penger i sjøen siden jeg ikke stoler på blokk/bunndel heller:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Ta ut blokka og gå over den og da vel! koster jo ikke allverden når du først er kommet så langt, Husk at 151 motoren er en stroka 145 motor, er på 2,5 l, borring er lik, men lengre slag Føler med deg med problemene du har hatt med denne båten, Var i noe av den samme situasjonen for noen år tilbake, Men hverken jeg eller selger hadde røntgen syn,så hvordan innv tillstand på motoren var vanskelig og oppdage ved bestiigelse, Så det ble surt handlet inn en annen motor og satt i båten, Surheten gikk fort over når båten var i orden igjen Lykke til med reparasjonen,og hvis du velger en skikkelig overhaling av motoren! Dokumenter alt du gjør med gode bilder med dato og samle dette sammens med båtens resterende historikk, og båten din blir lettere og selge og mest sansynlig mere værdt Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrbert Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 (redigert) Hvor hadde du toppen på overhalling? og hvor mye måtte du ut med? føler at det bare er å kaste penger i sjøen siden jeg ikke stoler på blokk/bunndel heller:) Hei! For hele herligheten betalte jeg 5730,- inkl. mva Da er plansliping av flens til eksos, plansliping av topp. 8 nye ventiler, kontrollert og justert ventilklaringer, diverse simmering, gummipakninger, ventilskafttetninger, ventilshims, vakumtest og verkstedmatriell inkludert. Sveisingen fikk jeg en proff på et mekanisk verksted til å ta for 500,- Mener jeg så for litt siden en fabrikkny AQ151 på Blocket.se for en 60-70 SEK Håper dette kan være litt til hjelp ... Mvh Styrbert Redigert 6.Juli.2009 av Styrbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 tusen takk for god hjelp!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.