Jump to content

Vp aq151 - regreim røyk!


Steffeneng

Recommended Posts

Hei igjen.. nytt problem har dukket opp:( Registereima som skal ha vært byttet i fjord i følge forrige eier har ryki!

Har et par spørsmål som jeg har problemer med å finne svar på selv.

Da jeg tok av toppen i dag så det ut til at stempler og ventiler har klart seg fint, men for meg så det ut som om stemplene ikke kunne slå mot ventilene på denne motoren..? så ut som om setet stoppet før den gikk dypt nok til å treffe stempelet??

I tillegg ser jeg at noen av vannkanalene i toppen er tette. de er helt fine i blokka, og det ser ut som om de er sveiset igjen i toppen? er dette bare grodd?? Virket nesten umulig å hakke det vekk..

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette.. :sweat:

 

Steffen

Link to post
Share on other sites

Alle Mazda bensinmotorer er "innvendig kollisjonssikre" ved registerreimhavari, altså det eneste du ødelegger når registerreima ryker, er dagen din.

 

Dersom ikke det er kollisjon, så har du kanskje sluppet den tvilsomme gleden å delta på ventilfestival.

 

Håper du får svar fra noen som kjenner den motortypen.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

De fleste Volvo "RØDBLOKK" klarer regreimhavavari, men det finnes unntak. (B230K?) Marinemotoren har en annen kam enn bilmotoren, denne gir noe større løft. På min egen AQ145 (B23) blir det ventilhavari om reima ryker, jeg har en H kam. Siden toppen allerede er ute er det fort gjort å demontere ventiler for å sjekke om de er rette.

 

Enda raskere er det å sette 17mm pipe på reimhjulet foran på toppen og dra rundt så ventilene står helt oppe, sjekk både innsug og eksos. Deretter er det bare å se om de løfter så mye at de går utenfor toppen. De kan teoretisk gå like mye ut som topppakningen bygger, ca en mm. Går de lenger ut er faren meget stor for havari hvis reima ryker.

Link to post
Share on other sites

takk for svar. jeg har prøvd å vri på kamdrevet å ser at ventilene går litt på utsiden. men kun en mm eller noe sånt. ser ikke noen merker hverken på ventiler eller på stempler. ville det ikke blitt hakk? lurer på om jeg har hatt så gullhår at den røyk når registeret sto på topp:P den sto nesten på merket etter den røyk..

Er det noen som har anelse om hvorfor noen av kjølekanalene i toppen min er sveiset igjen rundt ventilene? prøvde å skrape bort litt gammel skit, og så da at det er sveiset igjen :S

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har anelse om hvorfor noen av kjølekanalene i toppen min er sveiset igjen rundt ventilene?

 

Min erfaring med (mindre) VP-motorar tilseier at årsaken kan vera å forårsaka havari tidlegare, slik at VP kan tena meir på sine dyre deler.

 

Lykke til med utbedringa. Eg håper du reddar sesongen utan for stort hol i lommeboka.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Kan det være en modifisert biltopp du har? Biltoppene har gjenget hull på venstre side, under innsugsmanifolden, 2-3 steder, dette brukes til diverse rør/slanger i forbindelse med varmeapparat. En lur skjel kan ha sveiset igjen disse fremfor å kjøpte en 10kr plugg og skru inn.

 

På høyre side av biltoppene, under eksosmanifolden er det oftest et hull under hver eksosport, disse brukes i EGR ekosrensesystem, noe som ikke blir brukt i båt. Volvo har egne plugger å tette med, men enkelte velger likevel å sveise igjen disse fremfor å kjøpe 4 plugger til 25 kr stykket. Åpnes linken og se på bilder: http://ockelbo.plars.org/album/avgaspluggar/

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

takk for svar, men dette er ikke en marinisert biltopp, og det er kjølekanalene ja(ferskvannskjøling).. noen av kanalene rundt ventilene, altså på den siden av toppen som er ned mot stemplene(kanalene som fører vannet fra toppen til blokka). trodde først de var gjengrodd, men så senere at det var sveiset. lurer på om det skal være sånn??

Redigert av Steffeneng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ferdig_planet_topp_011.jpg

 

Hei! Her er toppen min til min AQ151 A for noen uker siden. Planslipt, nye ventiler, sveiset utblåsning sylinder 4 og ellers nyoverhalt. Kanskje kan dette bildet være til hjelp? Søk også i forumet på AQ 151 og det vil dukke opp mye info. Det stemmer at du slipper ventilmos på denne modellen av VP. Jeg husker ikke hvilket nummer det er på toppen, men det kan du muligens finne ut av på dette forum hvis du leter...

 

Mvh Styrbert :tongue:

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om du har hatt en toppakning som har hatt flere hull enn hva som finnes i toppen. Har denne sittet der lenge så vil det etses i aluminiumen ved alle hullene i pakningen, etter flere år blir det krater og ser ute som det er sveiset. Bildet i siste innlegg er desverre snudd i forhold til bildet i forrige innlegg, men toppene er faktisk like.

 

Sitter med en annen topp på fanget og skriver dette. Den er helt lik toppene på de foregående bildene, og den har blitt litt korrodert på samme sted som du mener din er sveiset.

 

Min konklusjon er at motoren din har blitt kjørt i flere år med dårlig, eller ingen frostveske. Dette i kombinasjon med en pakning som har flere hull enn hva som finnes i toppen har bidratt med korrosjon i topplokket, dette fremstår nesten som en dårlig sveis.

 

Som en siste sjekk kan du sjekk hullene i toppen: Sylinder 1 har to kjølevannshull, et ved hver ventil, sylinder 2 og 3 har 2 hull ved innsugsventilene, sylinder 4 har 2 hull på eksossiden og et på innsugsiden

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk for svar fergu. men topper min er den samme som styrbert har lagt inn bilde av, og det er der han har hull jeg har en dårlig sveis:)

har tenkt litt på at kanskje toppen har vært sprekt tidligere og blitt sveiset? bare en tanke..

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Når du allikevel har demontert så mye, så bør du få noen som har peiling til å se på toppen og evt overhale den. Det er ofte etseskade på utblåsning sylinder 4. Jeg satte bort hele jobben på min topp. Resultatet ble veldig bra. Gå også over oljekjøler, manifold, varmeveksler, impeller og andre potensielle "problemsteder" mens du venter på å få toppen ferdig. Bytt strammerulle og selvfølgelig ny kamreim. Rens/gå over hjulene som tannreima er i kontakt med. Skulle du trenge å bytte sirkulasjonspumpa (vannpumpa/ferskvann) får du denne på Biltema for en 350-400,- Noen ganger er det ålreit å ha en "bilmotor" ...

 

Mvh

Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta ut blokka og gå over den og da vel! koster jo ikke allverden når du først er kommet så langt, Husk at 151 motoren er en stroka 145 motor, er på 2,5 l, borring er lik, men lengre slag :flag:

 

Føler med deg med problemene du har hatt med denne båten, Var i noe av den samme situasjonen for noen år tilbake, Men hverken jeg eller selger hadde røntgen syn,så hvordan innv tillstand på motoren var vanskelig og oppdage ved bestiigelse, Så det ble surt handlet inn en annen motor og satt i båten, Surheten gikk fort over når båten var i orden igjen :yesnod:

 

Lykke til med reparasjonen,og hvis du velger en skikkelig overhaling av motoren! Dokumenter alt du gjør med gode bilder med dato og samle dette sammens med båtens resterende historikk, og båten din blir lettere og selge og mest sansynlig mere værdt

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hvor hadde du toppen på overhalling? og hvor mye måtte du ut med? føler at det bare er å kaste penger i sjøen siden jeg ikke stoler på blokk/bunndel heller:)

 

Hei!

For hele herligheten betalte jeg 5730,- inkl. mva

Da er plansliping av flens til eksos, plansliping av topp. 8 nye ventiler, kontrollert og justert ventilklaringer, diverse simmering, gummipakninger, ventilskafttetninger, ventilshims, vakumtest og verkstedmatriell inkludert.

Sveisingen fikk jeg en proff på et mekanisk verksted til å ta for 500,-

 

Mener jeg så for litt siden en fabrikkny AQ151 på Blocket.se for en 60-70 SEK

 

Håper dette kan være litt til hjelp ...

 

Mvh

Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...