Jump to content

Kjøleskap og energisparing


Ingar

Recommended Posts

Som noen av dere kanskje har sett har jeg skrevet litt om kjøleskap og strømforbruk på siden min.

Fikk nettopp et spørsmål ang. dette og svarer her siden flere kanskje er intr.

 

Jeg har altså brukt en temperatur-modul til styringen. Kjøpte min hos Arngren for ca 200kr for mange år siden, antar at de ikke koster mer i dag. Elfa har en som ligner http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2016538.htm, dyrere, men den har også klokke.

 

Modulen har LCD display som viser temperatur i skapet, minne for høyeste og laveste temperatur samt to alarm utganger.

Disse utgangene har jeg brukt til å styre et rele som slår kompressoren av og på.

Den ene utgangen brukes for vanlig drift, f.eks 6grader.

 

I tillegg har jeg fjernet isolasjonen rundt isboksen, dette øker effektiviteten til evaporatoren og minsker energiforbruk.

Ulempen er at man ikke kan lage isbiter og at innholdet i skapet kan fryse hvis man kjører en stund.

 

Her kommer den andre alarmutgangen inn: Når motoren går er det denne som bestemmer, satt til 1grad. Da får man max nedkjøling av alt som er i skapet uten risiko for at noe fryser.

 

Har hatt dette systemet både i båt og campingbil i over 10 år og det fungerer glimrende.

 

Dessv. har jeg mistet tegningene på kontruksjonen, men hjelper gjerne hvis noen ønsker å lage noe tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Dette temaet ble diskutert fram og tilbake i det lengste over på Bayliner-klubbens forum for en tid tilbake.  Problemet som mange hadde (tror ikke det er spesielt for Bayliner) er at kondensatoren på baksiden av kjöleskapet har for dårlig ventilasjon.  For å hjelpe på dette, har flere montert en 12V vifte som blir koplet i parallell med kompressoren.  I tillegg installert ekstra ventilasjonsgitter over og/eller under kjöleskapet.  Jeg må legge til at for meg har ikke dette vært et stort problem, så jeg har ikke personlig erfaring med disse modifikasjonene.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

God gammel sak, nå i sommervarmen :thumbsup:

 

Mitt nye kjøleskap er vannkjølt, DVS at der er en egen pumpe som pumper sjøvann opp til kjøledelen av kompressoren og vannet renner ut igjen under båten.

Folk på kaien tror det er vi som slipper ut vann fra toalett osv.

Bruker mindre strøm, sies det.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...