bjoris Startet 4.Juli.2009 Del på Facebook Startet 4.Juli.2009 Sitter med en liten sak som vi prøver å løse via telefon. Bavariaen ligg i uthavn og får ikke start, dette har skjedd et par ganger før, det er 12,5 volt på batteriet, det samme på starteren, men ved panelet er det bare 2 volt når det trykkes på start. Har anbefalt dem å midlertidig bytte startbatteriet med et forbruksbatteri for å utelukke evt defekt startbatteri, dette skal de teste i morgon. Er dog litt skeptisk til teorien om dårlig batteri siden det har skjedd to ganger før og fungert etterpå, men de sier at det har virket som om starteren går rundt som igjen forsterker denne teorien. Neste teori er jo feil i instrumentpanelet, dette utelukker en vel ved å bruke det gode gamle trikset med skrujern mellom de to plussene på starteren... Noen andre tisp som bør sjekkes? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sløre Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 12,5V mens starter går? I så fall er det jo en grei spenning. Hvordan drar starter, er det normal fart i den? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 (redigert) Nei, de har ikke målt på startbatteriet når starteren går, tenkte nettopp på det samme så de sjekker dette også før evt en bytter, antar det bør falle som en stein i det starteren eller glødingen slår inn dersom "defekt batterie" teorien skal holdestikk. Pt er det bare målt i instrumentet. Vet ikke helt sikkert om det er 12,5 volt er når starteren ikke er koblet inn... Litt SMSing siden det er så sent, vi får se hva de finner ut i morgen... Redigert 5.Juli.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lanber Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Han får slepe igang! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 (redigert) Da har vi sjekket i flere timer. Symtomene er at det er nesten dødt på instrumentpanelet ute, det kommer av og til en rykning i turtelleren og et par ganger kommer det lys på alarmene, men verken gløding/start og heller ikke alarmsjekk fungere, da blir det bare helt sort... Vi mener vi har utelukket startbatteriet, det er rimelig sikkert da det lyser grønt i dioden på batteriet, det er også nyere enn båten, antakelig bare 2-3 år. Videre viser det 12,5 volt og tar til seg lading på normalt vis, vi hadde på eksternlader da Bavariaen ikke har lading av startbatteri via landstrømslader, da gikk det opp til normale ca 14 volt, er det ødelagt skal det vel gå mye høyere? Siden det er så godt som helt dødt på instrumentpanelet ute er det ikke lett å få belastet det for å se om volten stuper da, men tviler som sagt på om det er batteriet. Det viste seg vanskelig å bare bytte om til forbruksbatteriet. I det en tok av minusledningen på startbatteriet røyk 125 amp sikringen og den hadde vi bare en igjen av. Det ser ut til at også landstrømssikringen på 100 amp røyk da... Han som tok av er sikker på at han ikke kom borti noe så her er vi usikre på hva som har skjedd, burde jo gå ann å ta av klemmene på batteriet når de ikke er bort i noe? Det vi har funnet ut til nå er at det er strøm til motor, via denne sorte boksen på motoren som har en 15 amp sikring stående utenpå boksen, denne gir igjen 13,5 volten (laderen står på) videre til instrumentpanlet. Dvs vi måler 13,5 volt på pin 1 inn på instrumentpanelet (vi har da skrudd av koblingen i instrumentpanelet med disse 16 PINene i) når vi setter dette sammen måler vi ikke 13,5 volt noen steder på panelet. Måler vi i koblingen på gølderbryter, startbryter og av og på bryter er det ca 4 volt og det var vel 11,4 volt et sted... Mistenker derfor at det må være noe feil her, men her er vi amatører så det er ikke lett å vite. Håper på hjelp her på baatplassen.no. VP skal ha kr. 1000 for service telefon så det blir fort dyrt og her i området er det jo vanskelig å få hjelp på denne tiden så det lukter avbrutt ferie, hvis det ikke dukker opp noen smarte hoder her på baatplassen, slik det alltid pleier å gjøre:) Redigert 5.Juli.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Tempest Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Høres ut som dårleg kontakt i ei kobling. Ville starta med å sjekke koblingane rundt dynamoen. Spesielt minusen (den tykke som går til motoren). Ta av på motorsida og puss litt før du skrur på igjen. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
bjoris Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 (redigert) Høres ut som dårleg kontakt i ei kobling. Ville starta med å sjekke koblingane rundt dynamoen. Spesielt minusen (den tykke som går til motoren). Ta av på motorsida og puss litt før du skrur på igjen. Takk for tips, den ser helt ok ut, men vi skal prøve... frustrerende greier... Redigert 5.Juli.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.