Jump to content

Bav 36/vp 2030 - start problem (pga spenningsfall?)


bjoris

Recommended Posts

Sitter med en liten sak som vi prøver å løse via telefon. Bavariaen ligg i uthavn og får ikke start, dette har skjedd et par ganger før, det er 12,5 volt på batteriet, det samme på starteren, men ved panelet er det bare 2 volt når det trykkes på start. Har anbefalt dem å midlertidig bytte startbatteriet med et forbruksbatteri for å utelukke evt defekt startbatteri, dette skal de teste i morgon. Er dog litt skeptisk til teorien om dårlig batteri siden det har skjedd to ganger før og fungert etterpå, men de sier at det har virket som om starteren går rundt som igjen forsterker denne teorien. Neste teori er jo feil i instrumentpanelet, dette utelukker en vel ved å bruke det gode gamle trikset med skrujern mellom de to plussene på starteren...

 

Noen andre tisp som bør sjekkes?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nei, de har ikke målt på startbatteriet når starteren går, tenkte nettopp på det samme så de sjekker dette også før evt en bytter, antar det bør falle som en stein i det starteren eller glødingen slår inn dersom "defekt batterie" teorien skal holdestikk. Pt er det bare målt i instrumentet. Vet ikke helt sikkert om det er 12,5 volt er når starteren ikke er koblet inn... Litt SMSing siden det er så sent, vi får se hva de finner ut i morgen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har vi sjekket i flere timer. Symtomene er at det er nesten dødt på instrumentpanelet ute, det kommer av og til en rykning i turtelleren og et par ganger kommer det lys på alarmene, men verken gløding/start og heller ikke alarmsjekk fungere, da blir det bare helt sort...

 

Vi mener vi har utelukket startbatteriet, det er rimelig sikkert da det lyser grønt i dioden på batteriet, det er også nyere enn båten, antakelig bare 2-3 år. Videre viser det 12,5 volt og tar til seg lading på normalt vis, vi hadde på eksternlader da Bavariaen ikke har lading av startbatteri via landstrømslader, da gikk det opp til normale ca 14 volt, er det ødelagt skal det vel gå mye høyere?

 

Siden det er så godt som helt dødt på instrumentpanelet ute er det ikke lett å få belastet det for å se om volten stuper da, men tviler som sagt på om det er batteriet. Det viste seg vanskelig å bare bytte om til forbruksbatteriet. I det en tok av minusledningen på startbatteriet røyk 125 amp sikringen og den hadde vi bare en igjen av. Det ser ut til at også landstrømssikringen på 100 amp røyk da... Han som tok av er sikker på at han ikke kom borti noe så her er vi usikre på hva som har skjedd, burde jo gå ann å ta av klemmene på batteriet når de ikke er bort i noe?

 

Det vi har funnet ut til nå er at det er strøm til motor, via denne sorte boksen på motoren som har en 15 amp sikring stående utenpå boksen, denne gir igjen 13,5 volten (laderen står på) videre til instrumentpanlet. Dvs vi måler 13,5 volt på pin 1 inn på instrumentpanelet (vi har da skrudd av koblingen i instrumentpanelet med disse 16 PINene i) når vi setter dette sammen måler vi ikke 13,5 volt noen steder på panelet. Måler vi i koblingen på gølderbryter, startbryter og av og på bryter er det ca 4 volt og det var vel 11,4 volt et sted... Mistenker derfor at det må være noe feil her, men her er vi amatører så det er ikke lett å vite.

 

Håper på hjelp her på baatplassen.no. VP skal ha kr. 1000 for service telefon så det blir fort dyrt og her i området er det jo vanskelig å få hjelp på denne tiden så det lukter avbrutt ferie, hvis det ikke dukker opp noen smarte hoder her på baatplassen, slik det alltid pleier å gjøre:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Høres ut som dårleg kontakt i ei kobling. Ville starta med å sjekke koblingane rundt dynamoen. Spesielt minusen (den tykke som går til motoren). Ta av på motorsida og puss litt før du skrur på igjen.

 

Takk for tips, den ser helt ok ut, men vi skal prøve... frustrerende greier...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...