Jump to content

Motor tilt/powertrim fungerer ikke

Goran

Recommended Posts

Skjærgårdsjeepen med 40 hk yamaha fra 2001 har ligget i ro i månedsvis nå, og da jeg skulle bruke den i dag senket ikke motoren seg ned. Det sa "klikk" inni releet, men det var alt. Smørte og ristet/slo på releet, men det fungerer ikke. Så mest sannsynnlig er releet gåen. Jeg senket motoren ned manuelt, men får den ikke opp igjen.

Må jeg skifte hele sulamitten eller kan det fixes? Hva koster et nytt rele? Kan det være noe annet som er feil?

Anyone?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Det sa "klikk" inni releet, men det var alt. Smørte og ristet/slo på releet, men det fungerer ikke. Så mest sannsynnlig er releet gåen.

Hvis releet sier klikk, er de mest sannsynlig i orden. Det finner du ut om du måler om det kommer strøm ut av det.

Mest sannsynlig er det at powertrimmotor er gåen. Den finner du billigst på boats.net, ganske billig og kjapt på Ravns Garage og svindyrt hos din lokale forhandler.

Skru av de to ledningene fra powertrim motoren og koble de direkte på pluss og minus fra batteriet. Dersom den går så er det noe galt med releet. Viss den ikkje går så er det noe galt med motor. Skru opp tiltmotoren og sjekk at den ikkje er rustet inni og att børster er hele og på plass med fjører og alt. Lurt å sjekke dette, for en ny tiltmotor koster 2-3000,- mens deler til å fikse den er maks 500,-

I følge en mekaniker hos Bildøy Marina er det tiltmotoren som er gåen. Men de har ikke ny tiltmotor liggende. Ny motor koster hos Båt Berge over kr 7000!!! Ikke mulig å skaffe uoriginal ifølge dem, isåfall hadde den bare kostet 3000, men det er ulike typer tiltmotorer, og min finnes ikke i uoriginal (?) Kan dette stemme da??

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

• 3 uker senere...

Hadde akkurat samme problem i fjor på min Yamaha 50 hk fra 2001. Da jeg tok opp båten etter endt sesong skrudde jeg opp motoren til powertrimmen. Det viste seg at børstene i elektromotoren gikk for tregt i sporene sine, slik at de ikke nådde helt fram i kontakt med akslingen. Demonterte børstene og gjorde reint. Da jeg satte alt sammen igjen fungerte den helt fint uten at det kostet meg en krone.

• 9 år senere...
Saltværingen skrev On 28.7.2009 at 23.45:

Hadde akkurat samme problem i fjor på min Yamaha 50 hk fra 2001. Da jeg tok opp båten etter endt sesong skrudde jeg opp motoren til powertrimmen. Det viste seg at børstene i elektromotoren gikk for tregt i sporene sine, slik at de ikke nådde helt fram i kontakt med akslingen. Demonterte børstene og gjorde reint. Da jeg satte alt sammen igjen fungerte den helt fint uten at det kostet meg en krone.

Denne løsningen fungerte godt på min Suki 70hk, og det er 2 år siden. Funket fortsatt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...