Jump to content

Motoralternativer i Fjordwing 19

Vidar Aas

Recommended Posts

Hei alle båtfolk :)

Er ny i båt hobby verden, og havnet på en gammel Fjordwing med en Volvo Penta 145 A

Motoren hadde gåen topp, men viser seg vel at d meste rundt motoren, som kjøling mm er dårlig..

Kunne tenkt meg en annen motor, hva er ok å sette inn?

Er vel et 280 drev som står på.

Har lyst på V8, hva vil dere anbefale?? Ev. andre alt. som gjør båten morsom :)

Finns det ev. deler til kjøling på den gammle pentaen?

Håper overskriften ble grei nå..

Takknemlig for svar !!

Heisan

Er ny i bransjen selv og har en Fjordwing med en aq140 (tror jeg), men jeg har fått vite at den er sertifisert til å ta opp til en B30 motor, dvs seks sylinderet. Tror ikke det er plass til så mye mer. Han jeg kjøpte båten av hadde målt opp og funnet ut at en v8 ikke passet inn, uten å modifisere rommet litt.

Jeg kan desverre ikke komme med noen forslag uten at det er jo enkelt å finne deler til en Volvo motor. Det er jo bare å gå på et bilhuggeri og plukke. Mariniseringsdelene er det litt værre med, men det ligger mye ute på Finn og Blocket.

Lykke til!

Takk for tilbakemelding !

For trangt for V8, ja kan være d. Syns det er god plass neddi der :)

Men hva med turbo på sjøen? VOlvo turbo er jo enkelt å få tak i, og da med innsprut hadde jeg fått en trivelig motor..

Men det blir jo varmt.. Hva er erfaringa med turbo?

• 1 year later...

Vi hadde en gang en nydelig Fjordwing 19 SP (Mørkegrønn) med Volvos rekke sekser - båten gjorde rundt 42 knop nysmurt. Der var grei plass i motor-rommet - som hadde mye besøk av mekanikeren...

Kjørte rundt de "gule" Draco 17 som var frekvente på fjorden også da.

Lykke til!

jeg tenkte også på 4.3L  V6, burde funke bra i den båten, og lettere enn en V8

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha