Jump to content

Hjelp til montering av vann lås?

poot

Recommended Posts

Jeg har opplevd og få vann tilbake i motoren fra eksos slangen!

Det er i dag en eksos slange som er på ca 2,5-3 meter som blåser ut vannet

i høyde over motoren samt att det er ett spleise rør som går fra 45mm til 60mm midt på slangen (grunnet motor skifte) slik att den siste meteren med slange er på 60mm framfor 45mm som motor eksosen er på. Eksos hullet på båten står ca 5cm over vann linjen.

Spørsmål: Jeg ser på maritim.no att det er og få kjøpt vann lås, men vet ikke helt hva kravet til plasseringen av denne er (lavere eller høyere en motoren? kan jeg eventuelt bruke den enden på 6omm slange jeg har i dag eller må hele slange lengden byttes ut?

Håper noen kan hjelpe meg med dette :yesnod:

En slik løftepotte må nok stå lavt, ja.

På www.sagaforumet.com har de en ganske lærerik sak:

Notat fra Yanmar om hvordan hindre vann i motoren via avgassystemet

Her kan du også lese en del om eksos i båt (bruk "Article navigation"-feltet over overskriften for å se resten):

Marine Exhaust Systems

Jeg satte meg litt inn i saken når jeg skulle bytte motor i Baltic'en min i år, og det var LarsH som linket meg til det første skrivet i denne tråden. Jeg endte på en løsning uten løftepotte, men med tørr eksos opp i tilstrekkelig høyde, og så mikse inn sjøvannet bak toppen og ha unnabakke helt ut. Men den løsningen er kanskje ikke så enkel i en Sandvik 25, hvor dørken er endel lavere enn i min Baltic.

Hvordan gikk det med motoren din. Ble det stor jobb?

Mvh Arne Armoa

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Det ikke sikkert det er nok med en løftepotte, plassert lavt i båten. Du bør i tillegg ha en svanehals, sånn at ikke bølger kan fylle opp fra baksiden. Det er ikke enkelt i en Sandvik 25 med akterkabin, tror jeg (det var det jeg hadde før). Den må du sikkert prøve å få plass til foran akterkabin, men nå begynner det vel å bli trangt.....

Ut fra det du skriver virker det som du har eksosutløpet fra motoren lavere enn vannlinjen. I så fall kan faktisk sjøvann snike seg forbi impelleren, renne gjennom varmevekslere/motor og slippes ut i eksosen din mellom motor og løftepotte. Det stopper ikke selv om det må innom større høyder på veien, sålenge sjøvannsinnløpet i eksosen er lavere enn vannlinja, for da slår hevert-effekten inn. Til slutt blir det så fullt at det renner inn i motoren.

For å unngå dette trenger du også en sånn anti-hevert ventil, montert godt over vannlinja, som kan slippe inn luft når det trengs. Da vil vannet på motorsiden av denne renne tilbake mot sjøvannsinntak, uten å bli sugd med over toppen og inn i eksosrøret.

Det var nok dette som var problemet i en annen tråd på nettet her. Skal se om jeg finner den.

Hei takker for svar her:

Eksos ut er ca 5cm over vannlinja og noen cm over hvor motoren er plassert!

Så det vil si att slangen går først rett ned fra motor og deretter begynner den og gå skrått oppover mot bak båten hvor hulet ligger over motor høyde og 5cm over vannlinje.

Planen hvar da og montere en vannlås så nærme brønn i båten som mulig

Hva tenker dere??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...