Jump to content

Det begynte med litt grå olje....


Gerhard

Recommended Posts

Det begynte med litt grå olje i oljepåfyllingen. Grå olje er, som dere sikkert vet, et tegn på vann i olja. Jeg likte det ikke, men har sett grå olje på en VW boble, så jeg håpet det ikke skulle være så ille. Jeg fikk en som er maskinist til å se på den, og han så heller ikke noe vann.

 

Nå i høst tok jeg den inn på verksted å sjekke noen andre ting. Verkstedet ringer tilbake å sier at det er over 3 liter vann i motoren :cryin:

 

Han jobber videre og ser at det står vann der eksosen kommer ut av motoren. Eksospotta skal være så stor og stå så lavt at vannet samler seg der når motoren stopper. Det gjorde det ikke her.....

Motoren ble satt inn i 96 av den lokale Volvo-Penta sjappa. Ingen som har hatt båten etter det har forandret på dette. Hvis man ikke kan stole på fagfolk, hvem skal man stole på da ??

 

Han ringte meg en kveld og ba meg komme ned. Et forferdelig syn måtte meg:

Bilde

Bilde

Bilde

 

Det store spørsmålet er: hvordan har dette "gått bra" i 8 år ?

 

Det ser ut til at båt-budsjettet må søke om ekstra midler i år. Heldigvis har det et sugerør direkte ned i hovedregnskapet.

 

Den eneste trøsten er at det skjedde på høsten. Ikke en dag på sjøen gått tapt og ingen turer avbrutt.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

:confused: :confused:Har denne motoren startet og gått ved egen vilje  :confused: :confused: :confused:

 

Dersom dette vraket har startet og fungert har du funnet kruttet opp på nytt.............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Man tror det ikke før man får se det :cryin:

Kan ikke fatte hvordan denne motoren har startet og gått.

Godt at det ikke har ødelagt noen turer for deg denne sommeren i alle fall.

Godt at "sugerøret" ned i "kassa" fungerer slik at du får motor som fungerer neste sesong.

Lykke til.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Det förste jag reagerade för var den grå oljen i en VW bobble....det måste ha regnat

mycket det året....dom motorerna var vel luftkjölte !  :confused:

Det var poenget mitt. Olja kan tydligvis bli grå uten at det er lekasje fra kjølesystemet. Men ikke denne gangen.

 

Kanskje jeg er blitt lurt, de har bare en vrakmotor liggende der, og så gjemmer de min motor og finner den frem igjen med en stor regning om noen uker ....

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Dette var jo helt skrekkelig, Gerhard. Jeg har ikke sett innsiden av så alt for mange motorer, men dette tar kaka. Kan det virkelig være tilfelle. Og at motoren likevel går.

 

Håper de ikke driver gjøn med deg, og at du finner en akseptabel løsning. Vi sees vel til sommeren igjen?  :sailing:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

det förste jag reagerade för var den grå oljen i en VW bobble....det måste ha regnat

mycket det året....dom motorerna var vel luftkjölte !  :confused:

Bobleolja ble ikke grå av vann, men av uforbrent bensin. Bensin i oljen er bedre enn vann.

 

Det er ikke sikkert at båten har gått slik i alle år. Det kan hende at den har blitt tyngre i rumpa, eller at båtplassen har blitt endret slik at vannet har blitt pumpet inn via eksosen, i små skvetter. Slikt har hendt før. Etter som kompresjonen blir lavere (internlekkasje sylinder/stempel), blir skvetten større fordi motstanden blir lavere.

Link to post
Share on other sites

Ja jag skall villigt erkänna att jag var en liten gutt på den tiden med VW bobbler....

(det var på den tiden man fikk stå opp mellom sätena o titta på när far o mor kjörde

eller ligga o sova bak i  'lådan', bakom baksätet)

så jag var vel lite för ung för o skruva med motorn..........

 

men den Pentan på bilden kan inte ha varit den du varit ute o kjört med i somras, det har

jag svårt o tro !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Som det ser ut så er jeg nesten av den oppfattning at denne motoren har vært under vann, og da sjøvann.

 

Det som er rart at denne motoren er jo tørr for olje....

I den ene sylinderen så kan man også se kalkavleiring, hmmm....... merkelig.

 

Nei denne motoren har ligget under vann. :eek:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dette var underlig.  Ser ut som alvorlig rustangrep i kjølekanalene i tillegg.  Resten er typisk godt gammeldags saltvann i sylindrene.  Går det virkelig an å få en slik motor i gang?  Kanskje en god ide å dobbeltsjekkehvor det har kommet fra...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det kan hende at den har blitt tyngre i rumpa, eller at båtplassen har blitt endret slik at vannet har blitt pumpet inn via eksosen, i små skvetter.

Ja, jeg har montert ankervinsj. Den veier jo litt. Plassen jeg har er mer beskyttet for vind bakfra enn der den lå før.

 

Mekanikkeren spurte meg om jeg hadde lagt i mer vekt foran. Det er vel det som er farlig. Tung foran -> høyere bak -> mere vann som ikke kommer ut -> lettere å renne forover i motoren.

 

Nei denne motoren har ligget under vann.

Der ser fin ut på utsiden. Men innsiden har "ligget under saltvann".

 

Kanskje en god ide å dobbeltsjekkehvor det har kommet fra...

Når han plukket ting fra hverandre så han at vannet stod opp i eksosutløpet. Det er vel bevis nok ?

 

Og joda, jeg påstår fremdeles at den motoren har vært i bla. Sandspollen, Langesund og Koster i sommer. Og den gikk dit for egen maskin. For ca to uker siden ble den startet i båsen og kjørt til opptak av mekanikkeren.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg har så store problemer med å tro at denne motoren mekanisk har fungert i senere tid, at jeg ville sjekket motornummeret mot mitt eget...

 

Det er vel en enkel kontroll, siden det tydeligvis eksisterer mistanke om at verkstedet har bytta motor for å loppe penger gjennom "sugerøret"?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nei dette var leit å høre og se.

Men; det overrasker meg dessverre ikke at salt på tørt metall kan ruste styggfort.

 

Som gammel alpinkjører husker jeg når vi kjørte på isbreer og vi saltet løypa for at den skulle bli hardere. Hvis vi da ikke tørket av stålkantene med en eneste gang, så rustet de. Og sto skiene i et døgn var de nesten ødelagt.

 

Verkstedet som utførte arbeidet har ikke de et reklamasjonsansvar?? (selv om 8 år er gått?)

 

Dessverre minner din sak meg på hvorfor jeg installerte min nye motor selv. På Østlandet stoler jeg ikke på NOEN båtmotorverksteder, de har altfor gode tider og vil kun selge nytt.

 

Håper det løser seg for deg!

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Dette var ille, Gerhard! Du har min medfølelse der. Stempeltoppene ser ut til å ha vært utsatt for langvarig tæring. Er dette overhodet mulig i en motor som er i drift med visse mellomrom? Påstanden om at denne motoren har vært under (salt)vann høres ikke helt usannsynlig ut når men ser de omfattende rust- og tæringsskader. Men hvordan har rusten kommet inni kjølekanalene? Det er da en ferskvannskjølt motor?

 

Har ikke sett noen motorer med tæringsskader - dette er faktisk den første - også så ille da gitt!

 

Når man ser på 1. bildet - av toppen - så ser man jo at anleggsflaten er tært nokså ujevn? Det kan ikke være skader etter en dårlig tilpasset (eller tiltrukket) toppakning?

 

Lykke til, Gerhard - håper at "noe uventet" dukke opp, som forklarer dette.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvordan har den nedre delen av motoren klart seg da ? , stemplene ser jo ikke alt for ille ut ( under fjørene ) , og det jeg kan se av råde lager flatene ser heller ikke så ille ut .

 

Toppen vil jeg ikke nevne , men hvem vet , kansje .

 

Blokka , rengjør den grundig , ser ut som det er mye grums der .

 

Rengjør alle delene med varmtvanns stimer + avfetting  , gi oss noe nye bilder etterpå , kansje det ikke er så jævelig som det ser ut nå  , kan jo ikke bli værre .

 

Lykke til .

Link to post
Share on other sites

Håper de ikke driver gjøn med deg, og at du finner en akseptabel løsning.

Løsningen er å bore opp, bytte til overdimensjonerte stempler, og bytte alle lagere. Ja, sikkert noe mer også, jeg datt litt av etterhvert. Jeg tror den tekniske løsningen er bra, men jeg sysnes jeg betaler for ny motor to ganger....

 

Det kan hende at den har blitt tyngre i rumpa, eller at båtplassen har blitt endret slik at vannet har blitt pumpet inn via eksosen, i små skvetter.

I 14 dager før den ble tatt opp lå den veldig dårlig med mye bølger inn fra siden. Etter at den ble tatt opp stod den 14 dager før de fikk åpnet den. Det kan vel ikke bli så ille av 1 måned ?

 

Verkstedet som utførte arbeidet har ikke de et reklamasjonsansvar?? (selv om 8 år er gått?)

Firmaet som satt inn motoren har blitt solgt, flyttet, gått konk, mistet Volvo-Penta agenturet. Firma som nå ser på dette har de opprinnelige lokalene og overtatt VP agenturet. Så det kan bli vanskelig.....

 

Men hvordan har rusten kommet inni kjølekanalene? Det er da en ferskvannskjølt motor?

Mekanikeren pekte på kjølekanalene å sa de var fine. Og jeg nikker og godtar det han sier. :blush:

Ja, den er ferskvannskjølt.

 

 

Gerhard

 

PS. Det med vrakmotor for å vise frem var en spøk. Tanken hadde ikke egentlig falt meg inn.

Link to post
Share on other sites

Hei Gerhard!

 

Jeg har lest alle dommedagsprofetier over din motor og har lyst til å gi en liten kommentar. Før du leser den, må du merke deg at jeg ikke har sett dine bilder nr. 2 og 3, bare nr. 1 (datafeil hos meg?). Kanskje de to bildene jeg ikke har sett, ville ha ført meg til en annen konklusjon?

 

Som maskinist i mange år, og senere som forsker, har jeg kanskje alene like mye erfaring angående belegg på ventiler som den samlede erfaring til de som hittil har kommentert ditt tilfelle (ikke ta det ille opp hvis noen av dere er uenig i dette!). Bildet som viser belegget under ventilene, behøver ikke være alarmerende. Jeg har bilder av ventiler som ser minst like ille ut som dine ventiler gjør på på undersiden, men som er helt i orden på tetningsflatene. Så lenge ventilsetene ikke er ødelagt og ikke har belegg, fungerer de tilfredsstillende. Belegget under ventiltallerkenene påvirker bare varmeovergangen til ventilspindelen - ikke tetningen mellom ventil og sete. Dette utdyper jeg gjerne hvis det er noen som vil ha en mer utfyllende forklaring på hva det innebærer.

Link to post
Share on other sites

En liten ting som jeg vil skrive her, for ikke å blande med det jeg skrev som et slags svar foran: Når du har en oljeprøve med uventet farve, tar du den og setter den i romtemperatur et døgn. Eventuelt vann vil da skilles ut og finnes igjen på bunnen. Eventuell luft vi forsvinne og kan påvises ved at du måler væskehøyden i flasken før og etter at du setter den til klaring.

 

NB! Hvis du har hatt Hammerdown i brennoljen, vil det ikke skilles ut klart vann, men en melkeaktig substans, som for det meste er vann.

Link to post
Share on other sites

:eek: Det er jo utrolig at stempelringene klarer å tette nå sylindrene ser slik ut. Den må jo ha luktet brent olje når den har vært i drift..? De sylindrene der ser ut som om de må linjehones opp for å få rene metallflater igjen. Om stemplene kan brukes om igjen, så må vel ringene byttes. Toppen er vel et kapittel for seg, tetter ventilene lengre..?

 

Men at det der har snurra rundt er jo en gåte.. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei Gerhard!

 

Jeg har lest alle dommedagsprofetier over din motor og har lyst til å gi en liten kommentar. Før du leser den, må du merke deg at jeg ikke har sett dine bilder nr. 2 og 3, bare nr. 1 (datafeil hos meg?). Kanskje de to bildene jeg ikke har sett, ville ha ført meg til en annen konklusjon?

Det var vel bilde nr.3 som jeg synes så mest utrolig ut mht at denne motoren kunne startes og brukes........ :confused:
Link to post
Share on other sites

Bildene ser fæle ut, det er jeg enig i :headbang:, men hvor lenge har motoren stått demontert før disse bildene er tatt? :confused:

 

Jeg antar at delene ikke er vasket etter at motoren ble demontert, og det må ha vært endel saltvann som fløt rundt under demonteringen :smash:. Det tar ikke lang tid rustprosessen  :eek: tar til når det ligger åpent slik som vist her uten at vask og konservering er iverksatt. Spørs om motoren så så fæl ut akkurat i det den ble demontert. Bare en liten tanke! :confused:

 

Eksempel: Hvis en tar en titt på skivebremsene på biler, ser jo du ganske så fæle etter få dagers stillstand.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette er så ille som det ser ut ved første øyekast. Sylindrene ser ganske bra ut, bortsett fra saltbelegg og litt overflaterust, og toppen er sikkert ikke så værst den heller under alt dritten. Stemplene derimot så jo lite pene ut da, så det kan kanskje tyde på at det har vært saltvann der før også? Kanskje eksosutløpet er slik utformet at det lett kommer vann inn, eller at kjølevannet ikke kommer lett nok ut, slik at det blir stående vann i manifoilen? Jeg kan vanskelig tenke meg at tæringene ville blitt såpass omfattende om dette var en engangshendelse. :sad:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...